Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns allt i ett lösningar hos t.ex. CousinsUK:Är det någon som har erfarenhet av guldplätering? Skulle vara kul att kunna renovera pläterade boetter.
Vad för utrustning behöver jag, några fingervisningar/rekommendationer? Är det för farligt att ge sig in på?
Håller precis på att kika på det, haha . Främst Tifoo.de jag kikar på. Midas gold electrolyt (cyanid). Behövs såklart bägare, spänningskälla, stativ som har magnetisk omrörning (kan nog köra utan men), grafit anod etc.Är det någon som har erfarenhet av guldplätering? Skulle vara kul att kunna renovera pläterade boetter.
Vad för utrustning behöver jag, några fingervisningar/rekommendationer? Är det för farligt att ge sig in på?
OM det blir av, kan du inte skriva en liten tråd om vad du skaffat för utrustning och hur du arbetar?Håller precis på att kika på det, haha . Främst Tifoo.de jag kikar på. Midas gold electrolyt (cyanid). Behövs såklart bägare, spänningskälla, stativ som har magnetisk omrörning (kan nog köra utan men), grafit anod etc.
Mm sätt lite från han också men även från andra. Jag är inte säker på vilken tjocklek de kör, kanske inte 20 micrometer då det säkert blir rätt dyrt och tar tid. Men jag vet inte.OM det blir av, kan du inte skriva en liten tråd om vad du skaffat för utrustning och hur du arbetar?
Jag har kollat några videor på wristwatch revival då han gör det i ”köket”. Tror han är lite väl oförsiktig men resultatet är ju kanon.
Enbart boetter jag kommer vilja plätera.
Finns någon man kan skicka sina delar till för plätering? Plätering as a service
vad kul med fickur och det är inte alls galet att köpa på sig reservdelsobjekt!Att köpa 7 urverk för att få tag på en skruv är inget konstigt va? Oavsett så blev jag äntligen klar med ett projekt som legat i dvala rätt länge. Skönt!
"Ärvt" den från min kära släkting Tradera. Kul att skruva på rejält gamla prylar!Kvällsfix
vad kul med fickur och det är inte alls galet att köpa på sig reservdelsobjekt!
Vad fin den är, är det ett arvegods eller hur kommer det sig att du tagit dig an denna skönhet?
Såja nu jobbar du på riktiga grejer!Nytt mek igång!
Kommer faktiskt slipa och polera denna, riktigt risig casing så känner att det är inget som förstörs. Om det låter vettigtSåja nu jobbar du på riktiga grejer!
Såja nu jobbar du på riktiga grejer!
Jag har lite svårt att avgöra vad det faktiskt är, gissar på en äldre Certina DS-2? Men du kanske inte vill avslöja?Kommer faktiskt slipa och polera denna, riktigt risig casing så känner att det är inget som förstörs. Om det låter vettigt
Nja iom att du frågar så skulle jag säga att jag blir smått orolig ändå Ser härjad ut men inte helt nednätta/nedpolerad? Kanske matchar tavlan med lite härjat?Kommer faktiskt slipa och polera denna, riktigt risig casing så känner att det är inget som förstörs. Om det låter vettigt
Longines om man tittar på tavlan.Idag kom ett nytt ur till kön. Kan nån gissa vad detta är? Märke?
Rätt cal 12.68z från 1946.Longines om man tittar på tavlan.
Fast hade jag bara sett boetten hade jag nog gissat på Eterna
Den där har ju inte ens lysmassa så det behöver du inte oroa dig förRätt cal 12.68z från 1946.
Behöver jag vara nervös för radium på tavlan?
Nu gör du mig orolig Får kanske återkomma med bilder men borstad yta på sidan är borta, den har något djupare slag på sig också samt ja repor över hela. Köpte den risiga jag såg just för att slipa och polera, men jag kommer kapa av minsta möjliga.Nja iom att du frågar så skulle jag säga att jag blir smått orolig ändå Ser härjad ut men inte helt nednätta/nedpolerad? Kanske matchar tavlan med lite härjat?
Top notch verk det därRätt cal 12.68z från 1946.
Behöver jag vara nervös för radium på tavlan?
Men vad säger vi om utgångsläget? Är det värt att ens lägga arbetet när den går så här bra? Amplituden kanske anses väl hög?Top notch verk det där
Lift angle för verket verkar vara 44 grader. Ställ om och se vad amplituden blir då.Men vad säger vi om utgångsläget? Är det värt att ens lägga arbetet när den går så här bra? Amplituden kanske anses väl hög?
Ah tack!Lift angle för verket verkar vara 44 grader. Ställ om och se vad amplituden blir då.
Vilket fint urverk! Ser mycket skruvvänligt ut! Jag hade servat oavsett för att det är roligt, tvättat boetten ordentligt, bytt glas och blåst/försiktigt tagit bort eventuellt löst smuts från tavlan, ingen mer rengöring ser ut att behövas där inte.Ah tack!
Ser ju väldigt bra ut. Dock är caset väldigt smutsigt och glaset behöver en polering. Tavlan lämnar man väl som den är? Men ser ju inte ut att behöva en service eller hur? Men skadar ju inte att rengöra den och lägga på fräsch olja. Verket är ju så inbjudande!
Guldpläterat verk antar jagAh tack!
Ser ju väldigt bra ut. Dock är caset väldigt smutsigt och glaset behöver en polering. Tavlan lämnar man väl som den är? Men ser ju inte ut att behöva en service eller hur? Men skadar ju inte att rengöra den och lägga på fräsch olja. Verket är ju så inbjudande!
Dont try this at home... det där blir ju kanonhäftigt!!!Har lekt lite med forcerad patina förr, här är ytterligare ett försök...
Hade en kass lös tavla, polerade bort allt på tavlan.
La på lite färg med järnspån i. På med patineringsvätska. Blev rostig o fin
Fram med filen och lite koppartråd, som jag filade över tavlan.
Blandade lite hjorthornssalt och vatten i en påse, la i tavlan däri.
Så här ser resultatet ut
Får se om den hamnar i en boett, kul iallafall