• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Sitter här med min Nilax med flexband och är tämligen förvirrad, har bytt alla olika typer av band under åren kan jag tycka, men jag får bannemej ej av detta.

Gör jag fel eller går det helt enkelt inte att ta av?

Tacksam för input.

Bifogar bilder.

Väl mött

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    657 KB · Visningar: 6
  • image.jpg
    image.jpg
    727.1 KB · Visningar: 8
Sitter här med min Nilax med flexband och är tämligen förvirrad, har bytt alla olika typer av band under åren kan jag tycka, men jag får bannemej ej av detta.

Gör jag fel eller går det helt enkelt inte att ta av?

Tacksam för input.

Bifogar bilder.

Väl mött
Kan ju vara att någon tryckt dit ett par såna här s k. shoulderless, kan vara lite knöliga att
få bort, typ avbitare.
67241_WP00300OPT-01 kopiera.jpg

Dagens tips & trix!
Hur för ni över olja från flaskorna till oljekoppar? Ett tips är att använda sprutor/kanyler för att minimera spill och kunna dosera väldigt små mängder åt gången. Fick mina av en sjuksköterska jag känner. Nu ska jag bara skaffa mig lite bättre kvalitet på oljekoppar 😅

9010 <——————> hp1300
EDE17110-ED6C-423C-B288-0D2E6F5886FD.jpeg

Dagens tips & trix!
Hur för ni över olja från flaskorna till oljekoppar? Ett tips är att använda sprutor/kanyler för att minimera spill och kunna dosera väldigt små mängder åt gången. Fick mina av en sjuksköterska jag känner. Nu ska jag bara skaffa mig lite bättre kvalitet på oljekoppar 😅

9010 <——————> hp1300
EDE17110-ED6C-423C-B288-0D2E6F5886FD.jpeg
Schysst, sterila va?

Tjena fixers! Skulle ni kunna vara vänliga att hjälpa mig förstå en sak? :) Den som känner behovet att tala om för mig att inte köpa kinaverktyg har helt rätt och har nämligen gjort denna erfarenhet tidigare men återigen gått i fällan som, det verkar :p Alltså om ni måste men det är inte nödvändigt att påtala.. :D

Jag har två st gamla set "mainspring winders" av god kvalité men problemet är att "taggen" som ska hålla fjädern är nedslitna. Så jag har levt med mina flera år och tröttnat så jag fökll för frestelsen att testa billigare kinavariant. Fick precis hem dessa och kvalitén är över förväntan MEN de har en design jag inte fattar alls på just denna "tagg" . Den är nämligen urfräst ur "roten" och sticker således inte ut utanför "rotens" diameter!?! Hur ska jag då få grepp om fjädern?? Vansinne eller SBS!? Vad säger ni? :)

Fan ursäkta all dålig terminologi men på dessa grejer kan jag inte alls namnen men hoppas ni förstår ändå.

Bild1: "Taggen" som ska hålla fjädern men är urfräst ur "roten" och således ej går utanför diametern på roten.
WhatsApp Image 2022-10-26 at 13.17.50 (1).jpeg

Bild 2: Äldre där taggen ligger utanpå roten och därmed går in i fjäderns hål. Denna är dock lite nedsliten lixom är problemet med alla mina andra oxå samt skitsvårt att avgöra när man budar hem beggade verktyg!
WhatsApp Image 2022-10-26 at 13.17.50.jpeg

Tjena fixers! Skulle ni kunna vara vänliga att hjälpa mig förstå en sak? :) Den som känner behovet att tala om för mig att inte köpa kinaverktyg har helt rätt och har nämligen gjort denna erfarenhet tidigare men återigen gått i fällan som, det verkar :p Alltså om ni måste men det är inte nödvändigt att påtala.. :D

Jag har två st gamla set "mainspring winders" av god kvalité men problemet är att "taggen" som ska hålla fjädern är nedslitna. Så jag har levt med mina flera år och tröttnat så jag fökll för frestelsen att testa billigare kinavariant. Fick precis hem dessa och kvalitén är över förväntan MEN de har en design jag inte fattar alls på just denna "tagg" . Den är nämligen urfräst ur "roten" och sticker således inte ut utanför "rotens" diameter!?! Hur ska jag då få grepp om fjädern?? Vansinne eller SBS!? Vad säger ni? :)

Fan ursäkta all dålig terminologi men på dessa grejer kan jag inte alls namnen men hoppas ni förstår ändå.

Bild1: "Taggen" som ska hålla fjädern men är urfräst ur "roten" och således ej går utanför diametern på roten.
WhatsApp Image 2022-10-26 at 13.17.50 (1).jpeg

Bild 2: Äldre där taggen ligger utanpå roten och därmed går in i fjäderns hål. Denna är dock lite nedsliten lixom är problemet med alla mina andra oxå samt skitsvårt att avgöra när man budar hem beggade verktyg!
WhatsApp Image 2022-10-26 at 13.17.50.jpeg
Hej, märklig design helt klart. Men jag tycker ofta det är trögt att få på fjädern på veven, den klämmer åt bra så att det är urfasat borde teoretiskt funka i dessa fall. Värre är det väl när fjädern inte klämmer åt utan flyter på veven för lätt. Då kan man gå upp en storlek på vev/trumma, men är trumman då för stor för att gå i fjädertrumman på klockan går ju inte det, eller att haken blir för stor för hålet i fjädern lika så.
Då borde du kunna ”böja” till änden på fjädern med en korntång för att den ska nypa åt bättre?
Har dessvärre ingen specifik inout för denna typ av winder och gissar att du redan tänkt samma tankar som jag nämner..

Får man fråga vilka du köpt? Har sneglat lite på att komplettera mina på sikt med något i stil med dessa:

Senast ändrad:
Det tror jag nog. Kanske får lite lägre amplitud. Men den verkar ändå vara av nyare fabrikat. Troligen byt nån gång.
Låter det rimligt att en amplitud på ca 240 efter service med denna fjäder eller har jag missat något annat längs vägen tro? Verkar diffa ca 5-6sek i rate mellan dial up och dial down.
Upplever att jag behöver vrida upp klockan lite mer än vanligt för att den ska kicka igång så är nog fjädern som är lite halvtrött 😅
Den har fått ticka under dagen så ska låta den gå lite till innan jag vet säkert vart den landar.

Senast ändrad:
Låter det rimligt att en amplitud på ca 240 efter service med denna fjäder eller har jag missat något annat längs vägen tro? Verkar diffa ca 5-6sek i rate mellan dial up och dial down.
Upplever att jag behöver vrida upp klockan lite mer än vanligt för att den ska kicka igång så är nog fjädern som är lite halvtrött 😅
Den har fått ticka under dagen så ska låta den gå lite till innan jag vet säkert vart den landar.
Samma amplitud ikväll så jag har nu beställt ny fjäder. Borde jag ju gjort på en gång 😅 känns inte bra att göra det halvdant.
För att komma åt fjädertrumman och byta fjäder behöver jag typ montera isär hela klockan. Tror jag måste ta av wheel train bridge.
Är det bara att köra en ny rengöringsprocess av hela verket och sen montera ihop på nytt?
DE3FC0C0-621E-4BD7-9444-0B8539100BF0.jpeg

Samma amplitud ikväll så jag har nu beställt ny fjäder. Borde jag ju gjort på en gång 😅 känns inte bra att göra det halvdant.
För att komma åt fjädertrumman och byta fjäder behöver jag typ montera isär hela klockan. Tror jag måste ta av wheel train bridge.
Är det bara att köra en ny rengöringsprocess av hela verket och sen montera ihop på nytt?
DE3FC0C0-621E-4BD7-9444-0B8539100BF0.jpeg

Nu vet jag inte hur det är med detta verket men med en del kan man skruva bort hållaren för sekunden, ta bort sekundvisaren och sedan endast lyfta (lirka) av bryggan då du kan ta ut fjädern.

Du behöver väl knappast olja om något mer än den nya fjädern.

Jag brukar ibland låta allt vara kvar och bara lossa bryggan och ta ut fjäderhuset (om fjädern är av), men verket går för övrigt och sedan dätta ihop det o ha rn fungerande klocka 😃

Nu vet jag inte hur det är med detta verket men med en del kan man skruva bort hållaren för sekunden, ta bort sekundvisaren och sedan endast lyfta (lirka) av bryggan då du kan ta ut fjädern.

Du behöver väl knappast olja om något mer än den nya fjädern.

Jag brukar ibland låta allt vara kvar och bara lossa bryggan och ta ut fjäderhuset (om fjädern är av), men verket går för övrigt och sedan dätta ihop det o ha rn fungerande klocka 😃
Jag får testa helt enkelt 👍 tack!
Men fjädern ska jag väl inte behöva smörja, den kommer väl färdig? Men gör rent fjäderhus och arbor och oljar mellan arbor/trumma och mellan trumma/brygga igen bara.

Senast ändrad:
Hej, arbetar även med ett seiko 7005a verk. Har idag monterat ihop så långt att jag kunde montera på pallet fork och balansen och skruva upp klockan med mejsel. Den gick knappt igång. Efter att jag plockat av balansens juveler och rengjort dessa började den genast gå mycket bättre. Men fortfarande låg amplitud, ca 180 bara. Får ev börja om och kolla om jag missat olja någonstans, är ju lite annorlunda mot swiss. Men reagerar ni på hur balansen uppträder här under juvelen? Tyckte det såg lite konstigt ut? Ursäkta halvbra fokus..

Hej, arbetar även med ett seiko 7005a verk. Har idag monterat ihop så långt att jag kunde montera på pallet fork och balansen och skruva upp klockan med mejsel. Den gick knappt igång. Efter att jag plockat av balansens juveler och rengjort dessa började den genast gå mycket bättre. Men fortfarande låg amplitud, ca 180 bara. Får ev börja om och kolla om jag missat olja någonstans, är ju lite annorlunda mot swiss. Men reagerar ni på hur balansen uppträder här under juvelen? Tyckte det såg lite konstigt ut? Ursäkta halvbra fokus..
Seiko 7 serien är knepig att få upp nån amplitud i , Lite bromsfett i trumman bara . Annars slirar den hela tiden . Tror det beror på den delade trumman Du kan testat med en nyare trumma och fjäder från ett 7s26 verk .inte för mycket olja i sekundröret . Eller för tjock , låt det gå lite så går den bättre jag lovar . Serva en 6138 som hade svårt att få upp farten . Strax över 200. Nu såg jag den här i förrgår - över 248.

Svårt att se på bilden men ser det inte ut som jättegrön lysmassa någon relumat den med? Då är det isåfall inte radium då jag aldrig sett radium dra åt den färgen.
Tog på gasmasken och fingertutor och öppnade upp denna idag. Fann en hel del rost… settinglever spring kommer inte loss så får jobba på den. Kanske rengör klockan med dessa delar fortfarande på och ser om det lossnar efter det.
Här är bättre bild på urtavlan. Känns inte som radium va?
C257C755-3778-4EB2-B2CF-02A4C3E5ADCC.jpeg

83B7402A-392F-44A4-9867-C95F9189F999.jpeg

AC7176A6-2CC1-46C6-A890-7454599286D5.jpeg

När jag försökte trycka på sekundvisaren förstod jag varför den saknades. Verkar som axeln på hjulet av var. Se jämförelse med reservdelen jag lyckligtvis hade på armlängdsavstånd.
290DFD3F-E1AC-4C69-A4E1-54907DAAE80B.jpeg

Nu är den iaf helt klar efter ett låååångt pass med att böja visarna att gå fria från varandra.
Den här stålbiten med hål verkar väldigt användbar @JoakimS. Jag ska nog införskaffa en men jag vet ju inte vad dom heter 😬

Jag har nog lagt ca 10h (hemskt nog) nu på slipning av Certina DS2 boetten, den svar mörbultad från början, slag, djupa jack, ingen borstad yta fanns kvar.

Nu är det bara polering av de sidor som ska vara polerade kvar.

(Har inte velat kapa ned så mycket material att alla defekter försvinner, då hade för mycket kapats bort, det får bli såhära)

20221030_150022_resized.jpg
20221030_170328_resized.jpg

Senast ändrad:
Jag tänkte börja dokumentera några arbeten och posta på bland annat youtube framöver. Här har ni en av mina första videos:

Här servade jag en klocka åt en vän till mig. Han tänkte testa att serva den själv först men insåg att det inte var något för honom.

Vore kul att få lite feedback. Håller på och testar lite olika kameravinklar och filmstilar. Har inte helt fått till det som jag vill än men snart så :cool:

Jag tänkte börja dokumentera några arbeten och posta på bland annat youtube framöver. Här har ni en av mina första videos:

Här servade jag en klocka åt en vän till mig. Han tänkte testa att serva den själv först men insåg att det inte var något för honom.

Vore kul att få lite feedback. Håller på och testar lite olika kameravinklar och filmstilar. Har inte helt fått till det som jag vill än men snart så :cool:
Najs, ska kika, jag är också på tuben, roligt med fler!

• Like
Reactions: UCW

Kul! Ska också kolla! Återkommer 😃

Kul! Ska kolla! Har själv gått i såna tankar, att dokumentera mina arbeten. Får se om det sker. 😀👍

Tillbaka
Topp