• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Vostok

Audemars

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jahopp!då blev man med Amphibian:happyhappy:!bara att vänta på leverans:shifty: tur man har ett offer att meka med så länge.Tack iaf för tippset @Vostok .
Screenshot_2017-10-10-22-04-24-1.png

Får sätta in bilder när dom är färdiga.
Ser ju fin-fin ut! Det är en liten udda skapelse med komandirskie tavla och amphibiaboett. En av få som faktiskt lämnade fabriken på det sättet! :)
 

differo

Cartier
Igår kväll kunde jag inte låta bli än att fixa min certina ds. Tappade bort 'clutch wheel' (lång historia) och hjälten @rogart-63 räddade mig (som så många andra här) genom att skicka likadan(2st t.o.m.!). Härlig känsla att få se den ticka igen.
Ok, kanske inte så lång historia ändå, ska dra den kort:) nåväl, den var på service och jag bad urmakaren att närvara och egentligen bara titta på. Till min stora glädje gick han med på det och dessutom fick jag ställa frågor. Himmeln. Jag filmade till och med allt för att sen studera och gå igenom alla konstiga frågor jag ställde. Så det var mitt fel, jag bombarderade honom med frågor och plötsligt insåg han att lilla hjulet var borta. Han blev jätte stressad och letade frenetiskt men den dök aldrig upp. Han hade inte delar till certina 25-66 kalibern, så jag började leta och som tur var hade Roger dessa liggandes hemma. Har fortfarande ingen fast plats för arbete men jag var tvungen att fixa det på köksbordet på en gång. Här kommer lite bilder och tack till Roger en gång till!
Verket ute, utan clutch wheel.
20171010_232142.jpg

Börjar plocka ner för att komma åt...
20171010_232729.jpg
Två små rackare.
20171010_232731.jpg
Clutch wheel på plats. (Ok, måste kolla vad den heter på svenska...)
20171010_233043.jpg
Oljat och färdigt monterat.
20171011_000141.jpg

Klockan hade hunnit bli sent så jag bara monterade tavlan och la undan under lock tills jag hittar några timmar för att avsluta monteringen.
 

differo

Cartier
Tror det heter muffhjul. Men tycker det låter lite perverst. :) Så jag kallar det clutch wheel. Min tes om sekund pivoten. Ser ut som om det skulle vara av? Hör med @Martin Lovasz . Om det är okej? Han har no ett sant hjul i värsta fall. Mina är kass oxå.
Jag var med jobbet ute ikväll kom nyss och han inte fota bättre och inspektera. Kommer nog göra det imorgon. Tack för tipset!
 

Martin Lovasz

Audemars
Muffhjul stämmer bra. :)

Sekundpinnen ser ut att vara av (om inte sekundhjulet saknas förstås) och det beror oftast på rost men även att det är lätt att dra av den om man slinter när man plockar av minutröret. Tyvärr fastnar stumpen ofta i sekundvisaren och det är himla svårt att få ut den. Skall kolla vad jag har men har för mig att det skall vara av den höga sorten så kan inte lova att jag har en att dela med mig av. Alla andra delar till 25-66 har jag i överflöd dock.
 
Senast ändrad:

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hej på er KS:are med koll på delar, hittade ett gammalt Enicar damur på loppis. Börja kolla på det och mainspring var trasig, Enicar AR771 motsvarar nog ETA 2541. Couisine har 1.30x0.08x260x7.5 men ej i lager, finns det fler ställe att köpa sådant som privatperson ?
Ha en god dag alla.
 

Martin Lovasz

Audemars
På Tradera säljs det ofta aldrig använda balanser som man kan lägga beslag på för småpengar. Observera att urmakare sällan slängde något så bytta delar hamnade ofta i samma förpackning som den nya delen men ofta är det inget direkt fel på den gamla. Jag skall kolla i mitt lager om jag har någon liggande.

Här är en typisk sådan auktion med balanser (dock inte den du behöver).
https://www.tradera.com/item/191501/291815807/-12st-kompletta-balanser-
 

rogart-63

Patek
Hej på er KS:are med koll på delar, hittade ett gammalt Enicar damur på loppis. Börja kolla på det och mainspring var trasig, Enicar AR771 motsvarar nog ETA 2541. Couisine har 1.30x0.08x260x7.5 men ej i lager, finns det fler ställe att köpa sådant som privatperson ?
Ha en god dag alla.
Urdelar.se kanske. Sen finns det fler ställen som obseletewatches. oldswissparts. Kan ev ha nån ETA 2541 liggande? Men du kanske vill ha en ny fjäder isåfall?
Tror du menar AR761?
 

rogart-63

Patek
På Tradera säljs det ofta aldrig använda balanser som man kan lägga beslag på för småpengar. Observera att urmakare sällan slängde något så bytta delar hamnade ofta i samma förpackning som den nya delen men ofta är det inget direkt fel på den gamla. Jag skall kolla i mitt lager om jag har någon liggande.

Här är en typisk sådan auktion med balanser (dock inte den du behöver).
https://www.tradera.com/item/191501/291815807/-12st-kompletta-balanser-
Köpt några såna . Men som du säger så hamnar ofta den gamla tillbaka i asken. Sålde en AS 1701 till Frankrike. Men när köparen öppna saknades spiralen. jag hade inte kollat det innan :( Tur att jag hade en till .
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Urdelar.se kanske. Sen finns det fler ställen som obseletewatches. oldswissparts. Kan ev ha nån ETA 2541 liggande? Men du kanske vill ha en ny fjäder isåfall?
Tror du menar AR761?
Jo det får nog vara AR761 det har du rätt i ;) har du gammalt 2541 så är jag nöjd, gammal klocka ju!
Så du får gärna kolla, jag är så tacksam !
 

rogart-63

Patek
@rogart-63 dessa två sajter du nämnde, kan man handla där som privatperson? och vet du vad frakten blir till Sverige?
Åldern :) men vad var det för sajter. DU menar du obsoletewatches oldswisswatches ? Isåfall brukar frakten vara överkommlig. listar några bra ställen här.
http://www.urdelar.se/index.php?route=common/home
http://oldswisswatches.com/index.htm
http://www.obsoletewatchandclockparts.com/
http://watchdoc.tripod.com/index.html
http://gleave.london/
 

differo

Cartier

differo

Cartier
Som tur är, kommer sekundhjulet från 25-65 som verkar något vanligare än 25-66. Får leta fram en sådan. Troligtvis kommer jag behöva hitta även visaren.
 

ittam

Audemars
Fick för ett tag sedan tre skrotade klockor av en forumsmedlem då jag behövde lite delar till en gammal Misalla jag hade krångel med. Lyckades bra med klockan, och tänkte att det kanske går att få ihop resterande "skrotdelar" till ett nytt liv för ytterligare en klocka. Och här är den, en Buler med nytt liv.
IMG_8737.JPG
Känner du igen den @Martin Lovasz !? Har även lyckats få liv i resterande delar, men har samma problem som jag startade med, men till en annan klocka.... Så jakten på ett EB8020 verk har startat!!
 

rogart-63

Patek
Fick för ett tag sedan tre skrotade klockor av en forumsmedlem då jag behövde lite delar till en gammal Misalla jag hade krångel med. Lyckades bra med klockan, och tänkte att det kanske går att få ihop resterande "skrotdelar" till ett nytt liv för ytterligare en klocka. Och här är den, en Buler med nytt liv.
IMG_8737.JPG
Känner du igen den @Martin Lovasz !? Har även lyckats få liv i resterande delar, men har samma problem som jag startade med, men till en annan klocka.... Så jakten på ett EB8020 verk har startat!!
Behöver du ett komplett verk? Kanske har några delar Men tror inte det är komplett.
 

rogart-63

Patek
Ni som har hållit på med balansfjädrar kanske kan ge ett utlåtande om den här nya fjädern till ett cal 106 (Zenith), ska verkligen fästet lr vad det heter sitta så långt ner på fjädern? borde den inte sitta i änden, lr ?, trodde att fästet var fabriksmonterat till en speciell längd på fjädern när det är till ett specifikt verk, om nån fattar vad jag menar :confused:
1.jpg
Tänkte om detta kunde ge svar på varför det sticker ut så mycket spiral. Hitta denna i en ask. En spiral från WIT. Säkert nåt som man köper efter tjocklek o.s.v ungefär som uppdragfjädern. Har lite såna i oilka storlekar och längder. Sen får man ställa den i rätt frekvens osv . Det är än så länge överkurs för mig iallafall :)
DSC08938.JPG
 
Topp