• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Har gett mig på en liten Eterna damklocka. Smått är bara förnamnet och vete sjutton om jag reder ut det:confused:. Fick skaffa en 0,6 mejsel och skulle även behöva en annan verkhållare.
IMG_1495.JPG
Och en ny lupp :) Eller mikroskop . Har bara skruvat nåt fyrkantigt verk och tyckte det var smått .
 

Exxet

Rolex
Ni som har hållit på med balansfjädrar kanske kan ge ett utlåtande om den här nya fjädern till ett cal 106 (Zenith), ska verkligen fästet lr vad det heter sitta så långt ner på fjädern? borde den inte sitta i änden, lr ?, trodde att fästet var fabriksmonterat till en speciell längd på fjädern när det är till ett specifikt verk, om nån fattar vad jag menar :confused:
1.jpg
 

Exxet

Rolex
Du får ett annat svängningstal på den där. Frågan är ligger det rätt? Kanske. Har du timegrapher?
Nej jag har ingen T G men har funderingar på en, men visst känns det konstigt att den sitter där den sitter, är det verkligen meningen att man ska hålla på och flytta fästet fram o tillbaks, man förstör väl fjädern efter ett tag.
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
Sorry men slänger in frågan här...:bag:
...
har försökt hitta bazel och nytt glas till en SEIKO SRP551K på nätet men helt utan framgång. Har ni några tips vart man kan leta? Dagaz och Yobokies har jag plöjt genom men inget hittat där. Kan vara jag som inte kan leta rätt, det är lika troligt det som något annat. Därför kära vänner vänder jag mig till er...er hjälp uppskattas...
 

Kropoth

Cartier
Sorry men slänger in frågan här...:bag:
...
har försökt hitta bazel och nytt glas till en SEIKO SRP551K på nätet men helt utan framgång. Har ni några tips vart man kan leta? Dagaz och Yobokies har jag plöjt genom men inget hittat där. Kan vara jag som inte kan leta rätt, det är lika troligt det som något annat. Därför kära vänner vänder jag mig till er...er hjälp uppskattas...
Har du provat att söka på "bezel"?

Sorry. Öppet mål. ;)
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
Har du provat att söka på "bezel"?

Sorry. Öppet mål. ;)
Hahaha...helt rätt, är målet öppet ska man ju skjuta :);)jo, jag har ju sökt på bazel och allt, problemet är bara att det kommer träffar som har (med vad jag tolkar som) med SKX och några andra 5 sports att göra, men inte med den modellen som jag har. Jag är inte tillräckligt bevandrad i meck-svängen därav min fråga här. Det är lika troligt att jag inte kan tolka informationen rätt :banghead::bag:. Så om det finns någon vänlig själ som kan guida mig i rätt riktning skulle jag bli väldigt glad.
 

Wheelie

Cartier
. Tricket verkar vara att lyfta klockan långsamt rakt upp medans man fortfarande håller ner knappen. Nu är klockan avmagnetiserad och tickar på som den skall. Nedan kommer bilder på avmagnetiseraren och timegrapher efteråt.

Precis så man använder en avmagnetiserare. Helt rätt !

Om man vill magnetisera något (exempelvis en skruvmejsel) så sätter man objektet PÅ avmagnetiseraren och håller in knappen 5 sekunder.

Om man vill avmagnetisera något så håller man objektet 1 cm ovanför avmagnetiseraren och drar sakta upp det från avmagnetiseraren samtidigt som knappen hålls intryckt. Efter ca 40-50 cm kan man släppa knappen. Jag brukar göra om det 2-3 ggr bara för säkerhets skull.

I min timegrapher brukar en magnetiserad klocka gå ca 20-30 sekunder fortare än en avmagnetiserad. Jag brukar alltid avmagnetisera INNAN jag ruckar en klocka för att slippa göra om det.
 

rogart-63

Patek
Har en Tissot 783 som stannar på samma sekund . Rev ner den kollade alla hjulen. Likadan men nu stannar den på ett annat ställe . Men fortfarande på samma sekund . Tänker jag fel? Borde det inte vara sekundhjulet. River väl ner den igen .
 

Martin Lovasz

Audemars
Kolla sekundpinnen för det böjs eller går av i toppen mycket enkelt. Kolla även alla kuggar så de är fina på hjulen och det hamnar lätt något metallspån i kuggarna.
 

rogart-63

Patek
Kolla sekundpinnen för det böjs eller går av i toppen mycket enkelt. Kolla även alla kuggar så de är fina på hjulen och det hamnar lätt något metallspån i kuggarna.
Konstiga är att den stanna på 40 sek när jag servat den . Rev ner och nu stannar den på 4 sek . Borde sitta nåt skit nånstans . På samma ställe . Fast nu i ett annat läge . Får ta fram stora luppen .
 

Martin Lovasz

Audemars
Har ett liknande problem (AS 1537, en större modell av 1130) och efter balansbyte tycks klockan fungera bättre. Kan inte se något direkt fel på den gamla balansen men fungerar gör den inte men förmodligen en böjd tapp jag inte ser.

Har du något 783 i reserv? Jag kan annars se om jag har någon liggande. Har haft hemska erfarenheter med sekundpinnen på dessa som jag inte haft på andra urverk.
 

Fadershan

Patek
Är sjukt imponerad av er som håller på och meckar ur. En annan skulle med skakig hand och suddig blick förstöra vad som än kom i ens väg...
Lite tålamod och lite jävlar anamma räcker långt! Man ska ju inte lura sig själv (inte jag iaf) att man är någon urmakare men många urmakarmoment går ju att lära sig hemmavid så att säga :) Prova! Det är lika frustrerande som det är "rewarding" :p
 

Beo

Patek
Hej på er!fick hem min Vostok amphibian idag:D,är det någon som vet vad det kan vara för ett boett nummer och verk nummer?ska börja riva och serva samt få den vattentät tänkte jag:p..
Screenshot_20171009-211917.jpg
20171009_201332.jpg
20171009_201313.jpg

Körde klockan i tg efter avmagnetisering och den gick inte så lysande!ca 190 i amp men fick beaterror på 0.1 men duktigt svaj på avikelsen.
Så om nån känner igen verk och case så är jag tacksm för tipps för jag ser inga nummer:arghh:.
 
Topp