Haha sorry inga bra tips.. Fick hjärnblödning den gången jag höll på den där! AV var enkelt men på igen...Hej på er!har någon tipps på verktyg till stötsäkrings fjädern på Vostok urverken?eller är det korntången som gäller?tacksam för tipps!
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha sorry inga bra tips.. Fick hjärnblödning den gången jag höll på den där! AV var enkelt men på igen...Hej på er!har någon tipps på verktyg till stötsäkrings fjädern på Vostok urverken?eller är det korntången som gäller?tacksam för tipps!
![]()
Burr!inte svaret jag ville höraHaha sorry inga bra tips.. Fick hjärnblödning den gången jag höll på den där! AV var enkelt men på igen...
Har en Sherpa hör som behöver lite omsorg . Men hur får man ut verket ? Super compressor boett . Måste jag lossa glaset ?Jag gör en @differo och showar off mitt senaste projekt som tagit flera månader då jag helt enkelt inte haft tid eller ork för klockskruvandeIgår gjorde jag iaf klart. Kändes riktigt skönt för har så många andra projekt som skriker efter hjälp.
Denna Enicar sherpa 600 gick som kattskit när jag fick den, ena visaren låg löst och den var allmänt skitig. Cal. 1146
![]()
![]()
![]()
Det brukar funka bra med tandpetare . Utan lär du få ligga på golvet å kräla .Det här kan ju va nått: http://forums.watchuseek.com/f54/vostok-2416b-service-notes-240805.html
har ej mekat med något ryskt verk förut, men jag brukar använda en tandpetare som jag håller i i hålet på fjädern och en fin nål som sitter på ett "handtag" som man puttar runt fjädern så att "benen" hamnar i den lilla urfasningen lr vad det kallas för.
Det har jag aldrig sett, vadå du menar den har helgjuten boett? Det har varit skruvat baklock på alla de Enicars jag har pillat med iaf!Har en Sherpa hör som behöver lite omsorg . Men hur får man ut verket ? Super compressor boett . Måste jag lossa glaset ?
Jag vill minnas att det var det jag gjorde.. kräla alltså... för att sedan slakta en annan balans för fjädern.Det brukar funka bra med tandpetare . Utan lär du få ligga på golvet å kräla .
Ska som jag kan kan lägga upp en bild imorgon .Det har jag aldrig sett, vadå du menar den har helgjuten boett? Det har varit skruvat baklock på alla de Enicars jag har pillat med iaf!Den har väl "vågorna" ?
Tackar glatt för tippsen!Det här kan ju va nått: http://forums.watchuseek.com/f54/vostok-2416b-service-notes-240805.html
har ej mekat med något ryskt verk förut, men jag brukar använda en tandpetare som jag håller i i hålet på fjädern och en fin nål som sitter på ett "handtag" som man puttar runt fjädern så att "benen" hamnar i den lilla urfasningen lr vad det kallas för.
Vart fullt upp idag@rogart-63 fått upp super compressorn?![]()
Har du annat för dig annars är det väl bara att hoppa in!?Värst vad ni har skoj! Känner mig lite utanför.![]()
Läckert ur! Har inte pillat med en super divette men ser ju onekligen ut som att tavlan går genom baklocket. Den inre bezeln sitter ju i boetten eller hur? Det är nog likadant sOm på sherpa Gmt.Det borde gå att få ut tavlan genom baklocket. Verkringen sitter kanske bara lite hårt fast. ska testa att lossa.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Man tillverkar såklart ett egetSorry for spam i tråden men behöver lite guidning! Idag när jag hade min lilla Tärnan tank på mig upptäckte jag helt plötsligt att plexit trillat bort under dagen! Jag ska ärligt säga att jag blir förvirrad över utbudet på cousins. Kan någon vänlig själ tala om exakt vilket glas jag bör välja?
Fråga nr: 2 - Hur monterar jag fast plexit när jag inte kan använda glaslyften på ett rektangulärt glas?
TACK!
![]()
![]()
Nu har jag plöjt din eminenta tråd om glastillverkning!Man tillverkar såklart ett eget
https://klocksnack.se/threads/uhrglasproduktion-tillverka-eget-klockglas.31198/#post-682275
Tack Martin! Jag kmr inte ihåg exakt hur glaset såg ut och har bara ws bilder rakt uppifrånAtt välja rätt glas är svårt men hur såg det gamla ut? Vart den t ex platt eller hade den en kurva eller ännu värre var den kurvad åt båda hållen? Man kan köpa rektangulära glas med en gror kant som man slipar för hand om boetten är av den handgjorda typen där varje glas måste formas för att passa men din boett ser ut att ha fina raka skåror så ett standardglas går nog i bra.
Man köper ett glas som passar exakt och limmar in den, så ingen lyft behövs.
https://www.cousinsuk.com/product/gs-hypo-cement
Man skall köper en storlek större, en rätt storlek och en storlek mindre enligt böckerna.Tack Martin! Jag kmr inte ihåg exakt hur glaset såg ut och har bara ws bilder rakt uppifrånMen lite kupat rektangulärt lär funka och hellre lite för stort då så kan man slipa ner lite vid behov! Testar att beställa några!
Skönt då fick jag äntligen rätt på någonting haha!Lite update på Enicar compressorn . Har lyckats ta isär den. Det var inga problem alls. Vanlig verkring och sen bara lyfta ut verket med tavla och visare. Bara resten kvar
![]()
Den Enicar är ju så fin att den borde du skruva ihop @Martin LovaszBara två klockor som har automatverk, den ena är defekt så den kanske kan bidra med delar om det skulle behövas men måste leta fram den och se vilken kaliber det sitter i.
Är dock fina klockor så helst inte.
Titta så fin den är i sin skröplighet och hur extra fin den kommer bli. Detta är då den som är defekt (datumet och den drar bara upp åt ena hållet)...![]()