• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hej på er!har någon tipps på verktyg till stötsäkrings fjädern på Vostok urverken?eller är det korntången som gäller?tacksam för tipps:D!
2017-10-24 22.18.56.png
Haha sorry inga bra tips.. Fick hjärnblödning den gången jag höll på den där! AV var enkelt men på igen...

• Like
Reactions: Beo
Jag gör en @differo och showar off mitt senaste projekt som tagit flera månader då jag helt enkelt inte haft tid eller ork för klockskruvande :) Igår gjorde jag iaf klart. Kändes riktigt skönt för har så många andra projekt som skriker efter hjälp.

Denna Enicar sherpa 600 gick som kattskit när jag fick den, ena visaren låg löst och den var allmänt skitig. Cal. 1146
IMG_20170817_175241.jpg
IMG_20171021_140117.jpg
IMG_20171021_195811.jpg
Har en Sherpa hör som behöver lite omsorg . Men hur får man ut verket ? Super compressor boett . Måste jag lossa glaset ?

Gokväll! Sitter o felsöker ett ETA 2750 och var rätt säker på innan jag monterade ner att fjädern var av då ingen kraft kom fram till balans. MEN så tog jag ur fjäderhuset och inspekterade. Fjädern var hel och fästet så att säga greppade ordentligt vid test. Stoppade tbx och provvred men det slirade fortfarande. Det visade sig vara första hjulet som fjäderhuset möter. Det slirar i sig själv. Ska montera ned bryggan nu o ta en närmre koll. Har ni haft detta problem? Det är alltså denna kille nedan som bråkar/ slirar i sig själv, tvådelat.
Screenshot_20171025-223352.png

Sorry for spam i tråden men behöver lite guidning! Idag när jag hade min lilla Tärnan tank på mig upptäckte jag helt plötsligt att plexit trillat bort under dagen! Jag ska ärligt säga att jag blir förvirrad över utbudet på cousins. Kan någon vänlig själ tala om exakt vilket glas jag bör välja?

Fråga nr: 2 - Hur monterar jag fast plexit när jag inte kan använda glaslyften på ett rektangulärt glas?

TACK!
IMG_20171026_164246.jpg
IMG_20171026_164200_1.jpg

Att välja rätt glas är svårt men hur såg det gamla ut? Vart den t ex platt eller hade den en kurva eller ännu värre var den kurvad åt båda hållen? Man kan köpa rektangulära glas med en grov kant som man slipar för hand om boetten är av den handgjorda typen där varje glas måste formas för att passa men din boett ser ut att ha fina raka skåror så ett standardglas går nog i bra.

Man köper ett glas som passar exakt och limmar in den, så ingen lyft behövs.
https://www.cousinsuk.com/product/gs-hypo-cement

Senast ändrad:
Sorry for spam i tråden men behöver lite guidning! Idag när jag hade min lilla Tärnan tank på mig upptäckte jag helt plötsligt att plexit trillat bort under dagen! Jag ska ärligt säga att jag blir förvirrad över utbudet på cousins. Kan någon vänlig själ tala om exakt vilket glas jag bör välja?

Fråga nr: 2 - Hur monterar jag fast plexit när jag inte kan använda glaslyften på ett rektangulärt glas?

TACK!
IMG_20171026_164246.jpg
IMG_20171026_164200_1.jpg
Man tillverkar såklart ett eget ;)

https://klocksnack.se/threads/uhrglasproduktion-tillverka-eget-klockglas.31198/#post-682275

Att välja rätt glas är svårt men hur såg det gamla ut? Vart den t ex platt eller hade den en kurva eller ännu värre var den kurvad åt båda hållen? Man kan köpa rektangulära glas med en gror kant som man slipar för hand om boetten är av den handgjorda typen där varje glas måste formas för att passa men din boett ser ut att ha fina raka skåror så ett standardglas går nog i bra.

Man köper ett glas som passar exakt och limmar in den, så ingen lyft behövs.
https://www.cousinsuk.com/product/gs-hypo-cement
Tack Martin! Jag kmr inte ihåg exakt hur glaset såg ut och har bara ws bilder rakt uppifrån :) Men lite kupat rektangulärt lär funka och hellre lite för stort då så kan man slipa ner lite vid behov! Testar att beställa några!

Tack Martin! Jag kmr inte ihåg exakt hur glaset såg ut och har bara ws bilder rakt uppifrån :) Men lite kupat rektangulärt lär funka och hellre lite för stort då så kan man slipa ner lite vid behov! Testar att beställa några!
Man skall köper en storlek större, en rätt storlek och en storlek mindre enligt böckerna. :)

Du skall alltså ha ett platt glas med eller utan böj på glaset vad jag förstår då din boett inte är rundad.

Gäller å hålla tungan rätt i mun . Kolla på ett balanshjul. Runt 1000:-
Har lite problem då setting lever verkar vara trasig . Ska kolla imorgon om jag har nån liggande . Har ett AR 1141 verk nånstans . Sen sitter en skruv fast . Sönder dragen . Misstänker att dom försökt byta setting lever innan . Får väl slippa av skallen och doppa den i alun.
Verket är ett AR1145 . Nån som ligger på nån setting lever ?

Bara två klockor som har automatverk, den ena är defekt så den kanske kan bidra med delar om det skulle behövas men måste leta fram den och se vilken kaliber det sitter i.

Är dock fina klockor så helst inte. :)

1000338.jpg
Titta så fin den är i sin skröplighet och hur extra fin den kommer bli. Detta är då den som är defekt (datumet och den drar bara upp åt ena hållet)...

Senast ändrad:
Bara två klockor som har automatverk, den ena är defekt så den kanske kan bidra med delar om det skulle behövas men måste leta fram den och se vilken kaliber det sitter i.

Är dock fina klockor så helst inte. :)

1000338.jpg
Titta så fin den är i sin skröplighet och hur extra fin den kommer bli. Detta är då den som är defekt (datumet och den drar bara upp åt ena hållet)...
Den Enicar är ju så fin att den borde du skruva ihop @Martin Lovasz
Hitta lite delar så jag tror jag får ihop det. Skruven har försvunnit över natten. Den trasiga alltså. Körde alun på den.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp