• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Skruvtillverkning igår. Efter så där 10 försök och 10h har jag hittat en process för ”första steget” som passar mig.

IMG_8357.jpeg
IMG_8359.jpeg
Snyggt! Är gängsnittet fritt löpande i dubben eller pressar du det mot ämnet som skall gängas? Jag har märkt att det blir mycket lättare om jag fäster gångsnitt på ett rör som sedan löper fritt på en pinne i dubben. På så sätt kan jag hålla med handen runt röret och förhindra rotation och sen köra spindeln i svarven för hand på små skruvar M3 och mindre.

Jag pressar den mot ämnet och använder Cowells ”drill pad” för att få gängsnittet att möta ämnet vinkelrätt.

Jag har Cowells tillbehör för större gängsnitt och de fungerar som du beskriver (om jag förstått dig rätt). Jere Mihalov visar tillverkningen av en variant för CW90n här: https://watchmaking.weebly.com/tailstock-die-holder.html (i övrigt en helt fantastisk sida för alla med eller utan just den svarven).

Jag pressar den mot ämnet och använder Cowells ”drill pad” för att få gängsnittet att möta ämnet vinkelrätt.

Jag har Cowells tillbehör för större gängsnitt och de fungerar som du beskriver (om jag förstått dig rätt). Jere Mihalov visar tillverkningen av en variant för CW90n här: https://watchmaking.weebly.com/tailstock-die-holder.html (i övrigt en helt fantastisk sida för alla med eller utan just den svarven).
Exakt så jag menar och även så jag gängar både ut och invändigt. BTW gängsnitt från Bergeon är helt överlägsna i dessa dimensioner så även om de är svindyra är de helt klart värda pengarna.

Hur gör du spåret i skallen sen? Fräser med en ”slitting saw” eller filar för hand med en rulle som stöd?

Exakt så jag menar och även så jag gängar både ut och invändigt. BTW gängsnitt från Bergeon är helt överlägsna i dessa dimensioner så även om de är svindyra är de helt klart värda pengarna.

Hur gör du spåret i skallen sen? Fräser med en ”slitting saw” eller filar för hand med en rulle som stöd?

Jag köpte ett Bergeon- set på Tradera som verkade vara i fint skick men bara efter ett par användningar med M1.7- snittet var det helt slut. Kanske att jag var oförsiktig eller så var det dåligt från början. Som så vanligt i detta hantverk är det lätt att misshandla verktygen om man är ovan. Jag vet inte hur många korntänger jag tryckt sönder. Jag köpte i alla fall ett nytt Bergeon gängsnitt i HSS och gick loss på 900:- :eek: Kanske att gamla gängsnittet inte var HSS?

Jag har en spårfil men förstår inte riktigt hur man skall lyckas få det centrerat när dimensionerna är så små? Min plan är i alla fall att köra med en "slitting saw" med liknande uppsättning som DeanDK använder i denna video:
.

Tillbaka
Topp