• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Eventuellt är jag spekulant på ett kinesiskt kit.
Byter oftast fjäder, men det har hänt att jag klantat till det och fjädern snäpper iväg 😂
Hållt koll på diverse auktioner, men dessa springer alltid iväg rejält i pris.
Har idag ett 3D printat kit som lämnar en hel del att önska. Det fungerar inte riktigt med automatiska fjädrar och man behöver ha tur så att fjädern hamnar rätt innuti.

Du kan få den för priset av vad trä-asken är värd :)

Jag har nyligen köpt en fin gammal Omega ref 2639-13 på Tradera. Den verkade gå fint när jag fick den men efter c:a en vecka så stannade den och jag lyckas inte få igång den. Drar man upp den så känns den hel för den blir trögare och trögare. Har inte velat dra upp den "max" utan den är fortfarande möjlig att dra upp mer. Jag har duttat lite på balanshjulet med en tandpetare för att se om jag skulle kunna "knuffa igång" den men det svänger bara fram och tillbaka och stannar sedan.

Jag är ju långt ifrån expert, men jag tror att den "bara" behöver tas isär, rengöras och oljas. Finns det någon duktig hobbyurmakare här som skulle kunna försöka hjälpa mig till en rimlig kostnad? Jag finns i Stockholm.

Tänkte att jag skulle följa upp och berätta hur det gick. Jag fick ett par fina förslag på helservice av skickliga medlemmar här på forumet, men det var lite mer pengar än jag hade tänkt mig. Till slut kollade jag med KG Urmakeri på Folkungagatan och han erbjöd sig att att testa att göra en "halvservice" på den utan garanti för att det skulle lösa problemet, eftersom han hade ju inte sett hur den såg ut inuti. Jag tackade ja och ett par dagar senare var vitala delar rengjorda och oljade och nu går den fint igen :)

Jag har köpt en ny pryl, en Lampert TIG svets, har övat en del idag :)

Den kom med mikroskop med shutter för när svetsen triggas, väldigt smidigt. Elektroden i "pennan" (ser ut som en nål) som är fäst i mikroskopet får kontakt med arbetsstycket och sedan triggas maskinen.

Jag har övat på metallbitar och en boett. Man kan se metallbiten där jag punksvetsat en liten linje.

Framöver ska jag laga en väldigt skadad Omega boett och därefter ska ett armbandsfäste svetsas fast i en Tissot av guld som förlorat hela fästet.

Bilagor

• 20251116_185515.jpg
    20251116_185515.jpg
    1.1 MB · Visningar: 10
  • 20251116_185420.jpg
    20251116_185420.jpg
    417.2 KB · Visningar: 6
  • 20251116_185435.jpg
    20251116_185435.jpg
    1.1 MB · Visningar: 6
  • 20251116_185439.jpg
    20251116_185439.jpg
    840.5 KB · Visningar: 6
  • Screenshot_20251116_191127_Gallery.jpg
    Screenshot_20251116_191127_Gallery.jpg
    91 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Hej bandy säsongen har bara börjat och jag har lyckats applådera sönder rotorn på mitt 4r35 verk... Har ni några tips på vart man kan köpa nytt eller kan urmakaren "svetsa" ihop det igen? Detta är min första automat har ni varit med om att rotorn har delat sig på detta vis?

Detta är min beater som åker med på jobb och stall sysslor osv och får mycket stötar vilket jag är medveten om inte är optimalt för en automatisk klocka.

Bilagor

• 4442.jpg
    4442.jpg
    419.4 KB · Visningar: 6
  • 4441.jpg
    4441.jpg
    438.8 KB · Visningar: 4
Nån som har nåt bra trix att lösa upp en balansfjäder som trasslat in sig i sig själv? Vet hur man teoretiskt gör ooch har sett Daniels videos men skillnaden är ju att han gör det på en fjäder som är 15 ggr större än den jag har.. Hur vet man tex åt vilket håll man ska rotera? Blir ju dytr och svårt att byta den varje gång man ska justera något..

Nån som har nåt bra trix att lösa upp en balansfjäder som trasslat in sig i sig själv? Vet hur man teoretiskt gör ooch har sett Daniels videos men skillnaden är ju att han gör det på en fjäder som är 15 ggr större än den jag har.. Hur vet man tex åt vilket håll man ska rotera? Blir ju dytr och svårt att byta den varje gång man ska justera något..
Skicka bild :) Det är unikt för varje trassel.

Det är för svårt att se på bilderna. Jag tror det är enklast för dig att se. Man får helt enkelt ta i fjädern i sin studd och försöka "dra ut fjädern" så att du kan se vart trasslet är någonstans. Man får vrida, dra ut, studera noggrant innan man planerar sina drag :)

Man kan hantera fjädern, varsamt men det går att hantera den.

Herregud.. Att ta över massa klockor som är av blandad funktion har inte varit det lättaste. Sitter nu med en eta 2894-2 och den här jobbiga dubois kronografen. Har nog haft isär den 5 gånger innan jag fattat varför den inte fungerade. Att få ihop den är som att lägga plockepin, sen får pinnarna inte byta position när man lägger på en tallrik. Värsta jag sett 🤣 Men men... ett sekundhjul som var kass i pivoten. Ny beställd sen kanske man kan få denna Porsche Design klockan att gå igen!

Idag hämtade jag ut en fin gammal Wostok Exacta, 18 juveler, mekanisk med datum hos en auktionsfirma. Den kostade inte många hundralappar och var tänkt som årets nyårsklocka.
När den väl var rengjord & inställd visar det sig att det bara är sekundvisaren som rör sig. Har letat och det verkar vara i denna tråden man beklagar sig och ber om hjälp. Så vad är felet och vem kan hjälpa mig? Hade ju varit underbart att kunna ha den på nyårsafton! Betalar gärna men helst inte mer än jag köpte den för.
IMG_1142.jpeg

Bilagor

• IMG_1142.jpeg
    IMG_1142.jpeg
    454.7 KB · Visningar: 4
Idag hämtade jag ut en fin gammal Wostok Exacta, 18 juveler, mekanisk med datum hos en auktionsfirma. Den kostade inte många hundralappar och var tänkt som årets nyårsklocka.
När den väl var rengjord & inställd visar det sig att det bara är sekundvisaren som rör sig. Har letat och det verkar vara i denna tråden man beklagar sig och ber om hjälp. Så vad är felet och vem kan hjälpa mig? Hade ju varit underbart att kunna ha den på nyårsafton! Betalar gärna men helst inte mer än jag köpte den för.
IMG_1142.jpeg
Inte koll på vad det är för verk i en sådan. Men om bara sekundvisaren rör sig så brukar det vara "canon pinion" (vet inte det svenska namnet 😅) som inte har tillräckligt med friktion, den behöver då klämmas till för att den ska snurra med igen.

Hade liknande problem på ett A.S. verk där de har en liknande lösning med ett friktionshjul som satt för dåligt.

Inte koll på vad det är för verk i en sådan. Men om bara sekundvisaren rör sig så brukar det vara "canon pinion" (vet inte det svenska namnet 😅) som inte har tillräckligt med friktion, den behöver då klämmas till för att den ska snurra med igen.

Hade liknande problem på ett A.S. verk där de har en liknande lösning med ett friktionshjul som satt för dåligt.
Mmm. Låter ju som en relativt enkel sak att fixa för den som har lite koll! Tyvärr har jag själv noll koll. Ska detta bli min premiär som hobbyfixare?

Ja, relativt enkel, men man behöver plocka ur verket och ta loss cannon pinion. Efter det så kan man använda allt från nagelklippare till schweiziska specialverktyg för att göra jobbet. Viktigt att man stödjer den innuti också så att man inte krossar den.
Hade kunnat hjälpa till, men har nog tyvärr för många julklappsprojekt som behöver bli klara innan jul så kan inte garantera att jag hinner med.

Skulle avråda från att göra detta om du inte har verktyg och vana av att skruva i klockor. Verket måste ur, visare och tavla av. Timhjul av för att sedan ta av minutröret. Sen tajta till det och sedan tillbaka med allt igen. Visst kan det gå men finns också flera saker som kan gå galet längs vägen när man är ovan 😅

Skulle avråda från att göra detta om du inte har verktyg och vana av att skruva i klockor. Verket måste ur, visare och tavla av. Timhjul av för att sedan ta av minutröret. Sen tajta till det och sedan tillbaka med allt igen. Visst kan det gå men finns också flera saker som kan gå galet längs vägen när man är ovan 😅
Ja, jag ska inte ge mig på det själv! Men jag har alltid tänkt att om/när jag ska börja skruva så vore sånna här projekt prefekt. Gamla billiga manuella verk från Sovjet borde väl vara det absolut lättaste?

Senaste dagarnas fix har varit jobb med fjädrar. Den första är en Certina som har lidit av en ocentrerad spiralfjäder. Efter lite (ganska många timmars) arbete så har den nu fått en fin centrerad sprialfjäder. Inte perfekt, men bra mycket bättre.
Screenshot 2025-11-24 22-20-19.png

Screenshot 2025-11-27 22-06-39.png

Andra projektet är en IWC cal. 89 som led av liknande problem, låg amplitud efter service och en ocentrerad sprialfjäder. Eftersom denna har en overcoil har jag varit lite avvaktande till att ge mig på denna. Men efter resultaten med Certinan så fick det bli ett försök.

Skärmbild 2025-12-02 000233.png

Resultat efter i bild nedan. Inte helt nöjd, men bättre än innan och det syns på amplituden som ökade med 50grader. Ska återkomma till denna när jag har övat på mindre stressframkallande spiraler och se om man kan få till det än bättre.
Skärmbild 2025-12-02 000344.png

Ja, jag ska inte ge mig på det själv! Men jag har alltid tänkt att om/när jag ska börja skruva så vore sånna här projekt prefekt. Gamla billiga manuella verk från Sovjet borde väl vara det absolut lättaste?
Absolut, inte alls fel. Jag rekommenderar dock att börja med urverk som fungerar. Certina är verk som är av bra kvalitet och inte kostar så mycket. Kan man då montera ner ett fungerande urverk, rengöra och montera ihop och olja och så bör det fortfarande fungera och mäter man av det på timegraphern innan och efter kan man se vad resultatet blev.

Har svetsats med mini TIG (Lampert), hela ena boettsidan på denna Omegan var totalslaktad, har kanske dragit emot någon vägg eller något, riven, ojämn osv.

Efter och före

Bilagor

• 20251205_180908_resized.jpg
    20251205_180908_resized.jpg
    380.8 KB · Visningar: 3
  • 20251012_231951.jpg
    20251012_231951.jpg
    355.2 KB · Visningar: 5
  • 20251012_232027_resized.jpg
    20251012_232027_resized.jpg
    221.9 KB · Visningar: 4
Senast ändrad: