• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Införskaffade mig en ny Omega idag som jag behöver korta länken på, någon som sitter med kunskap om vilket verktyg som passar dvs mått. Googlat mig fram till ett Wera verktyg med måtten 0,3mm 1,8mm Amazon kan detta passa tro? Eller förslag på annat!

Klockan är en Seamaster 300
Ref 233.30

IMG_2376.jpeg
IMG_2374.jpeg

Tack!
*Update - ifall någon behöver hjälp i framtiden så fungerade 0,3mm 1,8mm (Wera) perfekt! 👌🏻

Ska testa att lägga på nytt luminos på ett par visare. Nån som ver något alternativ till de ohyggligt dyra Swiss Super luminova?
Kan ju vara bra att testa med nåt billigare i början..eller?

Ska testa att lägga på nytt luminos på ett par visare. Nån som ver något alternativ till de ohyggligt dyra Swiss Super luminova?
Jag köpte ett begagnat kit superluminova som mitt första kit. Känns som att det kommer räcka länge!

Flera här på forumet rekommenderar Bergeons kit. Något billigare än det som säljs under Super Luminova, men det är samma lysmassa då Bergeon också använder sig av superluminova.

De enda alternativen jag sett som är billigare är AliX varianter vilket jag inte skulle våga mig på. Om du skaffar dig ett Bergeon kit så kommer det räcka till många visare och tror inte att det blir allt för dyrt heller även om man skulle göra några misstag mtp att det räcker länge.

Någon annan kanske har erfarenhet av andra märken.

Tjenare!
Om en säljare säger:
"Klickringen i dykringen fungerar korrekt, men klickmekanismen upplevs som lös och saknar distinkt motstånd."
Kan detta va "lättfixat" eller blir dyrt?
Gäller en Omega Seamaster Diver 300
Tjääna

Du kan köpa lysmassa-pulver, extremt starkt självlysande strontium kanske det var. Sen blanda i det med färgpigment på pulver och sen en bas UV-resin som stelar med UV. Enkelt att använda. Hobby butik har UV-resin (tex denna har jag använt: https://alphaspel.se/4932-resin/103056-uv-resin-transparent-water-effect-30ml) , pigment som är naturligt (också från hobby butik, de som säljer warhammer har allt) och sen självlysande pulver från någon form av halloween butik.

Senast ändrad:
Idag hämtade jag ut en fin gammal Wostok Exacta, 18 juveler, mekanisk med datum hos en auktionsfirma. Den kostade inte många hundralappar och var tänkt som årets nyårsklocka.
När den väl var rengjord & inställd visar det sig att det bara är sekundvisaren som rör sig. Har letat och det verkar vara i denna tråden man beklagar sig och ber om hjälp. Så vad är felet och vem kan hjälpa mig? Hade ju varit underbart att kunna ha den på nyårsafton! Betalar gärna men helst inte mer än jag köpte den för.
IMG_1142.jpeg

Befinner du dig i Göteborgsområdet kan jag hjälpa till. Har både kunskap och reservdelar.

Fin Vostok, antar att det sitter ett Vostok 2214 i den där...

Tillbaka
Topp