Psykel
Pandion
Förstår det! Jag hade varit nöjd med Casion, liksom!Nej denna var den näst spännande, är ihopsatt och funkar nu!
Annat bara typ Ur o Penn länkar,
men klagar inte
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Förstår det! Jag hade varit nöjd med Casion, liksom!Nej denna var den näst spännande, är ihopsatt och funkar nu!
Annat bara typ Ur o Penn länkar,
men klagar inte
Där har du nog rätt , har för mig att mina saknar datum. Kan kolla då jag åker hem.Jo kanske . Men 96 saknar väl datum .
Har en Vialux dykare med limmad tavla . Tänkte om man kunde bygga nån Franken ...
Stämmer att det är ett 974 . Kollade och det stod en 4 efter . Läste lite dåligt .97 är väl utan datum och 974 med datum. Här ett 974, kan det vara något?
Om du vill ha tavlan så är den din. Trodde jag hade någon mer, men jag har inte hittat. Ska kolla igen senare.Stämmer att det är ett 974 . Kollade och det stod en 4 efter . Läste lite dåligt .
Det skulle nog funka . Frågan är om jag orkar ?
De jag har saknar datumfönster, så där hade du rätt. Och inte är de snygga heller!!!Nån som ligger på en tavla till ett FHF/ST 97 verk ?
Herregud vilken känsla det måste varit när du hittade den bland allt annat, bara att gratulera! Snyggt resultat efter renoveringen ocksåFör något år sedan fick jag en plastpåse med klock ”skrot” av en bekant som jag hjälpt en del med praktiska göromål!
Har i år visat sig vara min tur påse!
Då denna var med!
Inget höjdar skick, en kass pusher och kronan hade släppt i gäng studsen! Fattades Bezel.
Men nu med ny pusher, krona och även bytt axeln samt hittade även bezelen i påsen då jag kollade efter annat. Ser den ut så här.
Pryder ett band du @rogart-63 har gjort! Är väl en hyfsad kombo?
Helt sjukt, vågar du använda den?Nä det är allvar, men hypen i år gör att det känns overkligt!
Fick påsen för 2-3 år sedan och såg ju att det var en Speedmaster, resten i påsen var gamla Casio, qvartzare och länkar. Den såg inte mycket ut för världen och gick inte att dra upp med kronan, började kolla den i våras viste inte då heller vad det var. Men svårt att missa sedan i år!
Har köpt delar för strax under 2000kr, har inte haft den delad heller utan bara ytlig rengöring av verket. Sista åtgärd var ny axel då det inte gick att klicka in den efter utdragen krona.
Den har för mig ett affektionsvärde kände mannen som burit den, tyvärr bortgången innan jag fick den.
Håller tiden bra, men får ju ge den en riktig service med tiden. Bär den dock inte dagligen precis.
Bilderna jag har:
Stort grattis och roligt att du tänker behålla den !!Ja jo lite så! Och definitivt en keeper för mig!
Vansinnigt coolt! Stort grattis!För något år sedan fick jag en plastpåse med klock ”skrot” av en bekant som jag hjälpt en del med praktiska göromål!
Då denna var med!
Inget höjdar skick, en kass pusher och kronan hade släppt i gäng studsen! Fattades Bezel.
Men nu med ny pusher, krona och även bytt axeln samt hittade även bezelen i påsen då jag kollade efter annat. Ser den ut så här.
Kan bara hålla med Bezeln är på, men grymt fadad, på de första bilderna på föregående sidaVansinnigt coolt! Stort grattis!
Har du bild med bezeln på?
Posta lite fler bilder i diskussion/vintage, är säker på att fler är intresserade av att få se den.
Ah missade det helt.Kan bara hålla med Bezeln är på, men grymt fadad, på de första bilderna på föregående sida
Bra fyndat. Hoppas du förstår vilken raritet du har hittat. Bara att googla runt så inser du att det är bättre än en lottovinst.För något år sedan fick jag en plastpåse med klock ”skrot” av en bekant som jag hjälpt en del med praktiska göromål!
Då denna var med!
Förståndigt. De flesta är inte så bekväma med vintage för en miljon på armen... kan ju bli dyyrt om bezelen trillar av igen tex... typ >200k...Bär den dock inte dagligen precis.
Hahaha ja det e så sjukt!! Ola var typ "jaha här låg den o skräpa.. jahopp sakna sin bezel jaja. Men ojdå den låg oxå i påsen va bra då kan jag sätta skruvmejseln i uret o träna lite skönt laid back på livets fynd. Tycker f.ö. @Auto Ola att denna resa förtjänar en egen tråd om du inte redan gjort det?Förståndigt. De flesta är inte så bekväma med vintage för en miljon på armen... kan ju bli dyyrt om bezelen trillar av igen tex... typ >200k...
Men galet fynd! stooort grattis!!!!
Jodå den kommer att användas, gör ju ingen glad om den göms och glöms undan igen! Får dock använda den med visst förstånd för marknads värdet!Helt sjukt, vågar du använda den?
Håller med och det sköna med den är ju att den redan är lite härjad!Jodå den kommer att användas, gör ju ingen glad om den göms och glöms undan igen! Får dock använda den med visst förstånd för marknads värdet!
Hahaha ja det e så sjukt!! Ola var typ "jaha här låg den o skräpa.. jahopp sakna sin bezel jaja. Men ojdå den låg oxå i påsen va bra då kan jag sätta skruvmejseln i uret o träna lite skönt laid b
Fast om man ska vara tråkig är det få förunnat att ha 1 000 000 kr i en klocka. Kul men inget som går att försäkra osv.Håller med och det sköna med den är ju att den redan är lite härjad!
Fast om man ska vara tråkig är det få förunnat att ha 1 000 000 kr i en klocka. Kul men inget som går att försäkra osv.
sure, men du skulle trots allt kunna sälja och lägga en miljon kronor på nåt du hellre vill ha eller göra...Finns många aspekter, men de summorna är ju fiktiva för mig!
Skulle vara anorlunda känsla om jag betalt stort tror jag, och affektions värdet gör också att jag aldrig skulle avyttra utan samtycke med givaren!
Starta en ny tråd så faller nog intresset av i denna tråd . Skriv en länk till tråden i första inlägget i denna tråd .@Denke, funderar på om det går att göra egen tråd av inläggen rörande mitt? Är ju fel att det blev så stort i denna tråd! Tänkte mig inte det.
Så om du kan, eller tipsa hur jag gör.
Då kan det flyttas till egen!
Ha det gott// Ola
Ja var tur jag inte visste då! Mitt klock intresse är ju mer att fixa än att bygga en värdefull samling!
Bezelen är fixerad med tunn nylontråd och några droppar lim så den känns säkrad!
Borde kanske ge detta en egen tråd, men får först smälta den uppmärksamhet det gav här. Är inte så bekväm med den delen, men kände att dela i den tråden jag är mest och har fått kanon hjälp med andra projekt passa mig!
Så lovar inget!
Starta en ny tråd så faller nog intresset av i denna tråd . Skriv en länk till tråden i första inlägget i denna tråd .
Fasiken va kul. Visst är det härligt när man får ihop det och verket vaknar till liv!? lite magi över det nästan Bra jobbet och ja jag vill oxå ha ett mikroskåp!Ja alltså, svårt att toppa speedyn där, så jag lägger ribban lite lägre, med ett dagens fix&trix.
Lyckades ta isär, och sätta ihop en klocka utan att paja någonting idag.
Före:
Efter:
Ihopsatt igen, bredvid en SW 200 för storleksjämförelse
Bonus-macro-bild på escapement efter att balansen blivit urplockad. Blir rätt bra bilder, med tanke på att jag tar dom genom microskopet med min iphone
Fasiken va kul. Visst är det härligt när man får ihop det och verket vaknar till liv!? lite magi över det nästan Bra jobbet och ja jag vill oxå ha ett mikroskåp!
Problemet är att jag unnar mig hela tiden!Jo, är mysigt värre när man vrider upp det och det börjar ticka på
Och klart du ska unna dig ett mikroskop!
Galet fynd!För något år sedan fick jag en plastpåse med klock ”skrot” av en bekant som jag hjälpt en del med praktiska göromål!
Då denna var med!
Skön mekhörna och friskt vågat! Stereomikroskopet ser grymt ut, kostar det skjortan?Gav mig på att försöka demontera och montera ihop ett urverk för första gången igår, med nån gammal klocka jag vann på för en hundring på BCF-auktionen på vintageträffen. Lyckades ha sönder ett kugghjul, men var lärorikt, och går säkert bättre nästa gång!
Mekhörnan i källaren:
Demonteringen gick bra, men när jag skulle sätta på täckplattan för wheel train så lyckades jag paja övre fästet på ett av kugghjulen, för att jag inte var nog försiktig. RIP klockan.
Satte ihop allt ändå, eftersom det här som sagt var för att öva mig på att använda verktygen.
Kul pyssel. Hoppas på att det går bättre nästa gång
Man lär av sina misstag o.s.v.
500$ + tull ungefär från aliexpress.Skön mekhörna och friskt vågat! Stereomikroskopet ser grymt ut, kostar det skjortan?