• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Psykel

Patek
Känsliga läsare varnas: olämpligt fackspråk.
Jag har en, i min mening, fin Raketa som tycks funka fint (sekundvisaren tickar när jag petar till balansen så den svänger), bortsett från att den inte går att vrida upp. Fjädern som ska hålla emot uppvridningsspärrsgrunkemojen har uppenbarligen försvunnit. Går det att ersätta den med nån slags McGyverlösning, eller behöver jag en originaldel?
Bilden visar var det svider och hur UVSGM ser ut i detta verk.
B7169270-E3A0-4045-80C0-E7AA5D0C68FF.jpeg
 

Fadershan

Patek
Känsliga läsare varnas: olämpligt fackspråk.
Jag har en, i min mening, fin Raketa som tycks funka fint (sekundvisaren tickar när jag petar till balansen så den svänger), bortsett från att den inte går att vrida upp. Fjädern som ska hålla emot uppvridningsspärrsgrunkemojen har uppenbarligen försvunnit. Går det att ersätta den med nån slags McGyverlösning, eller behöver jag en originaldel?
Bilden visar var det svider och hur UVSGM ser ut i detta verk.
B7169270-E3A0-4045-80C0-E7AA5D0C68FF.jpeg
hahahaah :) "the click" har tappat sin fjäder alltså. Den sitter väl under The click och går med största sannolikhet att modda till en generic typ! (ja jag är inge vidare på fackspråket heller! )
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Känsliga läsare varnas: olämpligt fackspråk.
Jag har en, i min mening, fin Raketa som tycks funka fint (sekundvisaren tickar när jag petar till balansen så den svänger), bortsett från att den inte går att vrida upp. Fjädern som ska hålla emot uppvridningsspärrsgrunkemojen har uppenbarligen försvunnit. Går det att ersätta den med nån slags McGyverlösning, eller behöver jag en originaldel?
Bilden visar var det svider och hur UVSGM ser ut i detta verk.
B7169270-E3A0-4045-80C0-E7AA5D0C68FF.jpeg
hahahaah :) "the click" har tappat sin fjäder alltså. Den sitter väl under The click och går med största sannolikhet att modda till en generic typ! (ja jag är inge vidare på fackspråket heller! )
Finns en påse som heter fishermens hooks på cousinsuk med blandade ståltrådsfjädrar, har för mig att det följer med lite olika "clickfjädrar" i den.
 

Martin Lovasz

Audemars
Urverket jag avskyr som mest! Den har världens minsta skruvar på andra sidan urverket som är så små att de ramlar genom burens nät (nästan). :)

Och de där hemska antichock fjädrarna... Den har även en irriterande mellanplåt under balanskloven. Hade även problem med tavelskruvarna på sidorna när de ramlade ut så undvika att skruva ut dem helt för de är lite svåra att få på plats.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Skrev detta i dagens vintageur-tråden men spörsmålet hör bättre hemma här!
Är det någon som kan tänkas har en passande skruv till ett Val. 7733?

Håller med om boetten, riktigt bra form! Till den med blå tavla som ingick i den lot jag köpte behöver jag bara en skruv för att få kronografen att fungera.
Finns på cousinsuk.com, så det ska nog ordna sig.

Eller det kanske är någon som har en passande skruv att liggande!?
upload_2017-11-8_9-59-37.png
upload_2017-11-8_10-0-13.png
Edit; bilder.
upload_2017-11-8_9-59-37-png.663643
upload_2017-11-8_10-0-13-png.663647

891affc6-80b5-4ca7-9db7-2c905079bc64-jpeg.663060
 

rogart-63

Patek
Fick massa skruvar av en snubbe på forumet . Men om nån passar ? Har du några mått ? Febrig och yr i skallen men kan nog rota lite i en skruv burk om det hjälper .
 

Fadershan

Patek
Hajhaj!

Fick hem en trevlig liten kronograf igår som såldes som SS boett. Bezeln ser ut som kromad, baklocket är SS men själva boetten vettekatten alltså!? Den är alldeles matt grå. Hoppas ni kan se oå bolilden vad jag menar. Vågar jag gå över den med autosol? Vad tror ni det kan vara om inte ss?
IMG_20171107_211330.jpg
IMG_20171108_140423.jpg
 

Psykel

Patek
Hajhaj!

Fick hem en trevlig liten kronograf igår som såldes som SS boett. Bezeln ser ut som kromad, baklocket är SS men själva boetten vettekatten alltså!? Den är alldeles matt grå. Hoppas ni kan se oå bolilden vad jag menar. Vågar jag gå över den med autosol? Vad tror ni det kan vara om inte ss?
IMG_20171107_211330.jpg
IMG_20171108_140423.jpg
Har en Alpina från 30-40-talet som ser ut sådär. Nickel?
Edit: Man ser i nedersta fotot att det stor "fond acier inoxydable", vilket betyder "baksida rostfritt stål" på franska.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Fick massa skruvar av en snubbe på forumet . Men om nån passar ? Har du några mått ? Febrig och yr i skallen men kan nog rota lite i en skruv burk om det hjälper .

Gör det! Jag kan oxå kolla efter en skruv som passar. Har ingen över för just Valjoux 7733 men en del generic.

Skruv fixad!!! Jag hittade en som passade. Så nu rullar båda kronograferna! Yeeeeeeeeeeeaaaaah!!! :happyhappy:

Nu gäller det bara att hitta vettiga band i 21 mm (egentligen 20,6 typ, udda mått). Hade inget hemma tyvärr. Kanske får bli hemslöjd...
 

BoEtt

Rolex
Hej hopp!
Det landade en Suverän i lådan häromdan. Det stod inte i annonsen så det var en trevlig överraskning. Jag såg bara att det var en Omega, och pengen blev inte så hög.
Däremot har tavlan blivit utbytt vid nån service. Allt är annars korrekt urverk 30 T2 PC, boett 2400, svensk text på baksida, samt som det ser ut original visare.

Så för att göra klockan rättvisa så hade det ju inte varit fel om jag lyckades hitta en Suverän tavla. Så frågan är det någon av er som har ett gäng, räcker med en, liggande i era Clas Ohlson lådor?? ;):D

IMG_7586.JPG

IMG_7585.JPG
 

Beo

Patek
Hej hopp!
Det landade en Suverän i lådan häromdan. Det stod inte i annonsen så det var en trevlig överraskning. Jag såg bara att det var en Omega, och pengen blev inte så hög.
Däremot har tavlan blivit utbytt vid nån service. Allt är annars korrekt urverk 30 T2 PC, boett 2400, svensk text på baksida, samt som det ser ut original visare.

Så för att göra klockan rättvisa så hade det ju inte varit fel om jag lyckades hitta en Suverän tavla. Så frågan är det någon av er som har ett gäng, räcker med en, liggande i era Clas Ohlson lådor?? ;):D

IMG_7586.JPG

IMG_7585.JPG
Grattis!den var trevlig:)
 

Fadershan

Patek
Hej hopp!
Det landade en Suverän i lådan häromdan. Det stod inte i annonsen så det var en trevlig överraskning. Jag såg bara att det var en Omega, och pengen blev inte så hög.
Däremot har tavlan blivit utbytt vid nån service. Allt är annars korrekt urverk 30 T2 PC, boett 2400, svensk text på baksida, samt som det ser ut original visare.

Så för att göra klockan rättvisa så hade det ju inte varit fel om jag lyckades hitta en Suverän tavla. Så frågan är det någon av er som har ett gäng, räcker med en, liggande i era Clas Ohlson lådor?? ;):D

IMG_7586.JPG

IMG_7585.JPG
Coolt, nej tyvärr har ingen och tror inte de växer på trd men kan ju såklart ha fel :D
 

Exxet

Rolex
En sak som jag funderat ett tag på, låt säga att man har en sån här med pajat verk:
seiko M.jpg

och en sån här med fungerande verk:
seiko-5.jpg

m a o ett 7s26a-verk i bägge, så frågan är då, jo, passar visarna rakt av, är måtten på axlarna samma? man har ju hört att det är bara att slänga i ett reservdelsverk lite snabbt. Bilderna fräckt snodda på nätet.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
En sak som jag funderat ett tag på, låt säga att man har en sån här med pajat verk:
seiko M.jpg

och en sån här med fungerande verk:
seiko-5.jpg

m a o ett 7s26a-verk i bägge, så frågan är då, jo, passar visarna rakt av, är måtten på axlarna samma? man har ju hört att det är bara att slänga i ett reservdelsverk lite snabbt. Bilderna fräckt snodda på nätet.
Är det samma verk borde det ju passa. Då har ju urverksdelarna som visarna monteras på samma dimensioner?
 
Topp