• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Exxet

Rolex
Det är det jag menar, har t ex alla 6309 verk samma mått på minutrör, tim/sek-hjul och centrumhjul oavsett vilket modell dom sitter i, kan ju vara ganska brutal skillnad på modell, är det så är det ju jättebra.
 

rogart-63

Patek
En sak som jag funderat ett tag på, låt säga att man har en sån här med pajat verk:
seiko M.jpg

och en sån här med fungerande verk:
seiko-5.jpg

m a o ett 7s26a-verk i bägge, så frågan är då, jo, passar visarna rakt av, är måtten på axlarna samma? man har ju hört att det är bara att slänga i ett reservdelsverk lite snabbt. Bilderna fräckt snodda på nätet.
Det är samma storlek på visarna . 99-100% säker på det. Även om det är ett 7S26 A eller B eller C verk passar det rakt av .
 

Psykel

Patek
En sak som jag funderat ett tag på, låt säga att man har en sån här med pajat verk:
seiko M.jpg

och en sån här med fungerande verk:
seiko-5.jpg

m a o ett 7s26a-verk i bägge, så frågan är då, jo, passar visarna rakt av, är måtten på axlarna samma? man har ju hört att det är bara att slänga i ett reservdelsverk lite snabbt. Bilderna fräckt snodda på nätet.
Det är samma storlek på visarna . 99-100% säker på det. Även om det är ett 7S26 A eller B eller C verk passar det rakt av .
Med tanke på hur lättmoddade Seikoklockor är så är jag rätt säker på att samtliga visare och tavlor passar på samtliga urverk och i samtliga boetter (med vissa undantag) när det kommer till moderna klockor.
 

Fadershan

Patek
För något år sedan fick jag en plastpåse med klock ”skrot” av en bekant som jag hjälpt en del med praktiska göromål!
Har i år visat sig vara min tur påse!
Då denna var med!

Inget höjdar skick, en kass pusher och kronan hade släppt i gäng studsen! Fattades Bezel.
Men nu med ny pusher, krona och även bytt axeln samt hittade även bezelen i påsen då jag kollade efter annat. Ser den ut så här.

Pryder ett band du @rogart-63 har gjort! Är väl en hyfsad kombo?
Men du skämtar!? Hittade du den nyligen? wow
 

Gurka

Breitling
För något år sedan fick jag en plastpåse med klock ”skrot” av en bekant som jag hjälpt en del med praktiska göromål!
Har i år visat sig vara min tur påse!
Då denna var med!

Inget höjdar skick, en kass pusher och kronan hade släppt i gäng studsen! Fattades Bezel.
Men nu med ny pusher, krona och även bytt axeln samt hittade även bezelen i påsen då jag kollade efter annat. Ser den ut så här.

Pryder ett band du @rogart-63 har gjort! Är väl en hyfsad kombo?
Imponerande. Om du har bilder på renoveringsprocessen får du gärna posta dem också.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
För något år sedan fick jag en plastpåse med klock ”skrot” av en bekant som jag hjälpt en del med praktiska göromål!
Har i år visat sig vara min tur påse!
Då denna var med!

Inget höjdar skick, en kass pusher och kronan hade släppt i gäng studsen! Fattades Bezel.
Men nu med ny pusher, krona och även bytt axeln samt hittade även bezelen i påsen då jag kollade efter annat. Ser den ut så här.

Pryder ett band du @rogart-63 har gjort! Är väl en hyfsad kombo?
Du måste berätta mer!!! Det är ju helt galet att hitta den där i en påse!
 

Fadershan

Patek
Nä det är allvar, men hypen i år gör att det känns overkligt!
Fick påsen för 2-3 år sedan och såg ju att det var en Speedmaster, resten i påsen var gamla Casio, qvartzare och länkar. Den såg inte mycket ut för världen och gick inte att dra upp med kronan, började kolla den i våras viste inte då heller vad det var. Men svårt att missa sedan i år!
Har köpt delar för strax under 2000kr, har inte haft den delad heller utan bara ytlig rengöring av verket. Sista åtgärd var ny axel då det inte gick att klicka in den efter utdragen krona.
Den har för mig ett affektionsvärde kände mannen som burit den, tyvärr bortgången innan jag fick den.
Håller tiden bra, men får ju ge den en riktig service med tiden. Bär den dock inte dagligen precis.
Bilderna jag har:
Läckert!
 

Fadershan

Patek
Halloj! Fick en kollegas Omega seamaster cal 501 ref 2846-1 SC i handen idag. Den har tappat kronan och stemen verkar ha rostat av.. Hur vet jag med säkerhet vilken krona som är original. Jag vet att det ska vara av four leaf style men finns i flera storlekar osv. Den bit av stemen som är kvar har thread 0,9mm. TACK!!
 

Rolfen

Rolex

rogart-63

Patek

rogart-63

Patek
Nä det är allvar, men hypen i år gör att det känns overkligt!
Fick påsen för 2-3 år sedan och såg ju att det var en Speedmaster, resten i påsen var gamla Casio, qvartzare och länkar. Den såg inte mycket ut för världen och gick inte att dra upp med kronan, började kolla den i våras viste inte då heller vad det var. Men svårt att missa sedan i år!
Har köpt delar för strax under 2000kr, har inte haft den delad heller utan bara ytlig rengöring av verket. Sista åtgärd var ny axel då det inte gick att klicka in den efter utdragen krona.
Den har för mig ett affektionsvärde kände mannen som burit den, tyvärr bortgången innan jag fick den.
Håller tiden bra, men får ju ge den en riktig service med tiden. Bär den dock inte dagligen precis.
Bilderna jag har:
Helt galet. Det är ju som å vinna på lotto nästan.
 

Rolfen

Rolex
Rolfen! Jag var inne på cousins men måste ha haft hjärnblödning för jag hittade inte då. TACK där står ju faktiskt alla mått!
Som gammal webmakare måste jag säga att cousins hemsida suger, klart svårnavigerad och bitvis ologisk. Ibland känns det som en ren slump när man hittar något man sökt. Men där finns en hel del bra info och mycket bra saker, gäller bara att hitta det...
 

Psykel

Patek
För något år sedan fick jag en plastpåse med klock ”skrot” av en bekant som jag hjälpt en del med praktiska göromål!
Har i år visat sig vara min tur påse!
Då denna var med!

Inget höjdar skick, en kass pusher och kronan hade släppt i gäng studsen! Fattades Bezel.
Men nu med ny pusher, krona och även bytt axeln samt hittade även bezelen i påsen då jag kollade efter annat. Ser den ut så här.

Pryder ett band du @rogart-63 har gjort! Är väl en hyfsad kombo?
Nä det är allvar, men hypen i år gör att det känns overkligt!
Fick påsen för 2-3 år sedan och såg ju att det var en Speedmaster, resten i påsen var gamla Casio, qvartzare och länkar. Den såg inte mycket ut för världen och gick inte att dra upp med kronan, började kolla den i våras viste inte då heller vad det var. Men svårt att missa sedan i år!
Har köpt delar för strax under 2000kr, har inte haft den delad heller utan bara ytlig rengöring av verket. Sista åtgärd var ny axel då det inte gick att klicka in den efter utdragen krona.
Den har för mig ett affektionsvärde kände mannen som burit den, tyvärr bortgången innan jag fick den.
Håller tiden bra, men får ju ge den en riktig service med tiden. Bär den dock inte dagligen precis.
Bilderna jag har:
Helt sjukt ju! Stort grattis! Gamla länkar kan ju vara kul också! Nåt spännande i påsen? JB Champion ska exempelvis vara rätt värdefulla.
 

Buffi

Panerai
Gav mig på att försöka demontera och montera ihop ett urverk för första gången igår, med nån gammal klocka jag vann på för en hundring på BCF-auktionen på vintageträffen. Lyckades ha sönder ett kugghjul, men var lärorikt, och går säkert bättre nästa gång!

Mekhörnan i källaren:
KTllAqn.jpg

8BXfGDv.jpg

ji51WjB.jpg

chwIty5.jpg

0oRnTzK.jpg


Demonteringen gick bra, men när jag skulle sätta på täckplattan för wheel train så lyckades jag paja övre fästet på ett av kugghjulen, för att jag inte var nog försiktig. RIP klockan.
OSrWmr8.jpg


Satte ihop allt ändå, eftersom det här som sagt var för att öva mig på att använda verktygen.

I1SnKIc.jpg


Kul pyssel. Hoppas på att det går bättre nästa gång :)
Man lär av sina misstag o.s.v.
 

rogart-63

Patek
Gav mig på att försöka demontera och montera ihop ett urverk för första gången igår, med nån gammal klocka jag vann på för en hundring på BCF-auktionen på vintageträffen. Lyckades ha sönder ett kugghjul, men var lärorikt, och går säkert bättre nästa gång!

Mekhörnan i källaren:
KTllAqn.jpg

8BXfGDv.jpg

ji51WjB.jpg

chwIty5.jpg

0oRnTzK.jpg


Demonteringen gick bra, men när jag skulle sätta på täckplattan för wheel train så lyckades jag paja övre fästet på ett av kugghjulen, för att jag inte var nog försiktig. RIP klockan.
OSrWmr8.jpg


Satte ihop allt ändå, eftersom det här som sagt var för att öva mig på att använda verktygen.

I1SnKIc.jpg


Kul pyssel. Hoppas på att det går bättre nästa gång :)
Man lär av sina misstag o.s.v.
Vad är det för verk? Ser ut som ett Unitas 6325 ?
 

Fadershan

Patek
Gav mig på att försöka demontera och montera ihop ett urverk för första gången igår, med nån gammal klocka jag vann på för en hundring på BCF-auktionen på vintageträffen. Lyckades ha sönder ett kugghjul, men var lärorikt, och går säkert bättre nästa gång!

Mekhörnan i källaren:
KTllAqn.jpg

8BXfGDv.jpg

ji51WjB.jpg

chwIty5.jpg

0oRnTzK.jpg


Demonteringen gick bra, men när jag skulle sätta på täckplattan för wheel train så lyckades jag paja övre fästet på ett av kugghjulen, för att jag inte var nog försiktig. RIP klockan.
OSrWmr8.jpg


Satte ihop allt ändå, eftersom det här som sagt var för att öva mig på att använda verktygen.

I1SnKIc.jpg


Kul pyssel. Hoppas på att det går bättre nästa gång :)
Man lär av sina misstag o.s.v.
Kul!
 
Topp