• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Tre längder för 25-652 har en höjd på 250 och du kan tänka dig hur svårt det var att få tag i dessa tim- och minut-hjul...
Galet! Ja nu fick jag ut de jävlarna iaf... att jag inte kan ge mig och göra det med lite mer sofistikerade metoder. Kom till sist på att visavtagarna kunde funka att bända ut minutrör ur timrör. Rostigt värre!
20170618005604388.jpg
 

Fadershan

Patek
Nu har jag lagt delarna i citronsyra så får vi se hur det går! :)

Edit: undrar ifall citronsyra i ULT skulle påskynda processen? :p
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag lämnade ett par skruvar över natten och de var svarta när jag tog ut dem men det skiljer mellan olika metaller och legeringar.
 

rogart-63

Patek
Minutröret är nog i stål medans timhjulet är kromad mässing? Men inte helt hundra på det? Vissa verk är det så iallafall. Lite polish på minutröret på tandpetaren kan funka. Och en nogrann rengörning efteråt.
 

Fadershan

Patek
IMG_5979.JPG

Kvällens projekt. Tre klocklådor från Kina på ekskiva blir "klockvägg".
Nämen va roligt! Jag har gått och tänkt skitlänge på hur jag ska göra med alla. Har lite olika boxar lite var stans typ. Har kollat på vägghängda skåp som rymmer mellan 30-56 ur för mellan 2000-4000kr ungefär. Detta var ju väldigt smart! Vilket håll ska du ha Väggen? - Antingen får de ju showa vågrätt eller så faller locket ner när du öppnar (iofs inte så jobbat att hålla i det och ta ur uret men kul och höra hur du tänkt! )
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nämen va roligt! Jag har gått och tänkt skitlänge på hur jag ska göra med alla. Har lite olika boxar lite var stans typ. Har kollat på vägghängda skåp som rymmer mellan 30-56 ur för mellan 2000-4000kr ungefär. Detta var ju väldigt smart! Vilket håll ska du ha Väggen? - Antingen får de ju showa vågrätt eller så faller locket ner när du öppnar (iofs inte så jobbat att hålla i det och ta ur uret men kul och höra hur du tänkt! )

Jag tänkte sätta upp den vertikalt faktiskt (som på bilden). Har också kollat efter större vägghängda lådor men inte hittat något.
Plattan har infälld upphängnins-anordning så att man kan lyfta ner hela från väggen.
Sen kan man kanske lägga mer tid på att välja rätt lådor. Jag ville ha dem med glaslock och att de inte skulle vara så breda och med begränsad insats var dessa vad jag hittade. Själva konstruktionen är dock ganska smäckig och jag vet inte om jag skulle rekommendera modellen.
 

McGyver

Rolex
Förlåt alla miljoner frågor men å andra sidan ligger ju denna tråd kvar sen med massa bra tips och trix :) Meen hur menar du att jag kan polera något sånt litet och med vad?

Är det stål så tar du enkelt bort rost med elektrolys. Lite kaustiksoda i vatten, ett batteri och en stålbit. Tar bort oxiden utan att äta på det friska stålet som syror gör! ;)
 

Fadershan

Patek
Minutröret är nog i stål medans timhjulet är kromad mässing? Men inte helt hundra på det? Vissa verk är det så iallafall. Lite polish på minutröret på tandpetaren kan funka. Och en nogrann rengörning efteråt.
Kan det inte tänkas att det är så att anledningen till rosten var precis här och nästan ingenstans mer är för att det just är här som två olika metaller ligger mot varandra? Det blir då lite som offeranoder ;)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nämen va roligt! Jag har gått och tänkt skitlänge på hur jag ska göra med alla. Har lite olika boxar lite var stans typ. Har kollat på vägghängda skåp som rymmer mellan 30-56 ur för mellan 2000-4000kr ungefär. Detta var ju väldigt smart! Vilket håll ska du ha Väggen? - Antingen får de ju showa vågrätt eller så faller locket ner när du öppnar (iofs inte så jobbat att hålla i det och ta ur uret men kul och höra hur du tänkt! )

Svårt att ta bra bild i en minimal garderob men nu är den på plats.

IMG_5985.JPG
 
Topp