• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ett litet snabbfix, som jag smugit i mellan. Min dotter, 12 år blev så sugen på ett av mina andra "fixarobjekt", så hon ville använda den. Kortade och ultraljudstvättade länken, nu får hon ha den tills jag ger mig på den (sen får hon naturligtvis tillbaks den om hon fortfarande vill ha den).
IMG_1407.JPG

Bilagor

• IMG_1403.JPG
    IMG_1403.JPG
    99.7 KB · Visningar: 29
Tog ett par bilder på ett 1203 verk. Skruven ska se ut så här. Ligger en liten bricka under. Om den finns så kan jag nog leta rätt på en skruv som passar bättre.
DSC08541.JPG
DSC08540.JPG

Tog ett par bilder på ett 1203 verk. Skruven ska se ut så här. Ligger en liten bricka under. Om den finns så kan jag nog leta rätt på en skruv som passar bättre.
DSC08541.JPG
DSC08540.JPG
Nu har jag plockat loss kronhjulet (konstigt, skriven var vanligt gängad ccw). Jag har fotat båda sidorna, kan det vara så att det satt felvänd. Andra sidan ser mer lik ut den på en referensbild jag hittat.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1203
IMG_1414.JPG

Sidan så som den var monterad:
IMG_1410.JPG

"Baksidan":
IMG_1411.JPG

Det är sådant här som ställer en ibland då man aldrig vet vad någon gjort innan. Tänker ibland på den där gånghaken som var för stor men som någon lyckat få på plats och den liksom guppade fram och tillbaks. :happyhappy:

Nu är verket nedplockat och allt gick jättebra tills jag precis upptäckte att gånghjulet har tappats bort. Vet inte riktigt hur det gick till, kan va när jag vände uret för att ta bort minutröret, men jag vet inte - så trist efter varit så noggrann och försiktig, typiskt

Det är ingen som kan ha ett gånghjul över till ett AS 1203 som jag kan få köpa, eller vet hur man kan få tag i ett?
IMG_1426.JPG

Blanka sidan med randen ska vara uppåt . Har en brygga med rätt gänga tror jag . Så blir det rätt . Skruven är vänstergängad . Kan vara så att nån dragit sönder den .
Skicka mig ett PM .
Gängan verkade ok, drog bra och så (tror jag, kan inte testa just nu). Ska man byta så man får vänstergängat.

Tack vare @rogart-63, en räddare i nöden, kan projektet fortsätta. Han hade delarna jag behövde och kommer skicka dem till mig. Så, jäkla schysst, jag är oerhört tacksam!!

Jag kommer kolla brevlådan var 5:e minut, jag vill ju bara fortsätta nu, det här är otroligt kul.

Nu skall jag ultraljudstvätta delarna, för att sen olja och montera ihop (när alla delar har kommit).

Tack vare @rogart-63, en räddare i nöden, kan projektet fortsätta. Han hade delarna jag behövde och kommer skicka dem till mig. Så, jäkla schysst, jag är oerhört tacksam!!

Jag kommer kolla brevlådan var 5:e minut, jag vill ju bara fortsätta nu, det här är otroligt kul.

Nu skall jag ultraljudstvätta delarna, för att sen olja och montera ihop (när alla delar har kommit).
Ja det är beroendeframkallande om än jävulusiskt frustrerande emmelanåt. Tur att man har duktiga och vänliga forumkamrater som kan hjälpa till! När du får igång ditt första ur sen kmr du vara euforisk :)

Ja det är beroendeframkallande om än jävulusiskt frustrerande emmelanåt. Tur att man har duktiga och vänliga forumkamrater som kan hjälpa till! När du får igång ditt första ur sen kmr du vara euforisk :)
Kan vara otroligt påfrestande emellanåt. Ibland har man justerat ett verk. Man tycker det går perfekt. Kanske lämnar det mig och åker det till den som äger klockan . Å då behagar det krångla. Då kan jag bli knäckt. Have en 7s26 jag serva och den gick så vackert och fint . Två veckor sen forta den flera minuter på en timme. Justera men det hände igen. Ägaren gav upp. Synd på sätt och viss. Då jag lär mig nåt av mina misstag. Visst är det jobbigt att skicka fram och åter.
Har numera en bergeon winder jag sätter upp iallafall automatklockorna i . Då ser jag lite mer om dom funkar okej. En sån rekommenderar jag . Kina kopian lär vara på oxå.
winder.jpg

Kan vara otroligt påfrestande emellanåt. Ibland har man justerat ett verk. Man tycker det går perfekt. Kanske lämnar det mig och åker det till den som äger klockan . Å då behagar det krångla. Då kan jag bli knäckt. Have en 7s26 jag serva och den gick så vackert och fint . Två veckor sen forta den flera minuter på en timme. Justera men det hände igen. Ägaren gav upp. Synd på sätt och viss. Då jag lär mig nåt av mina misstag. Visst är det jobbigt att skicka fram och åter.
Har numera en bergeon winder jag sätter upp iallafall automatklockorna i . Då ser jag lite mer om dom funkar okej. En sån rekommenderar jag . Kina kopian lär vara på oxå.
winder.jpg
Vad är det egentligen för skillnad på den och en vanlig winder? Är det att den testar rotorn i alla vinklar eller vad vill du se? :)

Vad är det egentligen för skillnad på den och en vanlig winder? Är det att den testar rotorn i alla vinklar eller vad vill du se? :)
Vet inte. Köpte de av en kille på forumet. Den är väl inte lämpad att ha som uppdrag till klockor kankse. Mer för att tetsa. Snurrar bara ett hål och snurrar hålarna åt ett varv oxå. Lite hårdtest med denna winder. Mer som i dagliga livet. att viasre sitter fast och skruvar sitter fast m.m.

Har en Tag heuer med lite sliten rotor lager. Nån som vet om man kan byta själva lagret. Verket är en 2824-2 . Och om det finns några andra rotor som passar man kan ta delen från isåfall . Hade en 2784 men den såg annorlunda ut.

Säg till om du behöver delar.
Jag köper gärna ett minuthjul av dig ifall du har över!

Har börjat återmontera och nu tickar det iaf. Haft lite problem med amp men verkar ta sig ok nu. Får se när jag monterat automatfunktionen och den läskiga datumfunktionen oxå. Kan inte testa de forna igenrostade minutröret förens detta nedrans hjul är utbytt :)
IMG_20170707_111916.jpg

Senast ändrad:
Inga problem och det var till en Blue Ribbon 60-talare? Kolla så du inte behöver ytterligare delar också. Fick ge 300kr för det speciellt höga minuthjulet till en 25-652 så kostar gör de.
Ja alltså dessa delar verkar funka ok nu efter diverse citronbad :p Men har inte kunnat testa än. Då hade ju även dessa tre eller två olika höjder när vi kika reserver. Minuthjul verkar vara ett o samma till cal 25-651.
Korrekt Blue Ribbon som jag oxå gissar 60-tal på
minutrör.jpg

Finns tre höjder även på minutröret.

Du kan ge ett skambutd på denna 25-651.
http://www.ebay.co.uk/itm/Certina-a...089214?hash=item1ec855dcfe:g:gWwAAOSwtGlZLZdS

Dessa två 25-66 verk kan vara bra att ha för de använder samma skruvar och balanser plus minut, timhjul och resten av de delar som finns på tavelsidan.
http://www.tradera.com/item/191501/285294588/2-st-certinaverk-till-herrur

Det enda som inte går att använda är centrumbryggan, centrumhjulet och kronhjulet använder andra skruvar men resten skall vara samma om jag inte glömt något.

Du får nog dem billigare än att köpa delarna löst. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp