Grymt fin!men vågar inte heller!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymt fin!men vågar inte heller!
Tack!Twente på Ebay har bra bandstift . Men tar nån vecka. Cousinsuk är rätt hyfsade.
Tänkte ta dessa:Twente på Ebay har bra bandstift . Men tar nån vecka. Cousinsuk är rätt hyfsade.
Crystaltimes har många sapphire glas. Borde finnas nåt med rätt dimension.Hej fix och trix-tråden, jag har ett problem!
Det är nämligen så att jag har en mycket kär vän. Denna vän har en liten detalj som jag stör mig på och skulle vilja ändra. Jag vill inte påstå att vännen är ful eller så, tycker hon är snygg faktiskt! Men hon är lite platt och skulle behöva lite mer av den runda formen!
Vi pratar alltså om min min quartz-beater, en trogen vän med safirglas! Men det är som sagt ett litet problem...Jag gillar inte det platta glaset och solkatterna det kastar. Så jag går i tankarna att byta till ett domed, ett Sternkreuz SRD antagligen. Men nu till mitt spörsmål; finns det domes safirglas på AR-coating att köpa? Tips mottages!
![]()
Och så ett spörsmål till! Är det någon som har satt ett Sternkreuz SRD och vet hur det ser ut, kanten ser spetsig ut? Kanske måste ha en annan typ av packning? Vad tror ni?
![]()
Dom kallas väl single shoulder springbars? Men har letat efter såna oxå. Hitta inga på cousinsuk. Skulle vilja ha ett gäng liggande.Tänkte ta dessa:
https://m.ebay.com/itm/10-x-18mm-x-...-FLANGED-0-8mm-ENDS-/221798533952?_mwBanner=1
Vad tror du? Ska sitta på vanliga dressade klockor. Behöver även sådana för lug holes men hittar inga...?
Tack ska kolla!Crystaltimes har många sapphire glas. Borde finnas nåt med rätt dimension.
Hitta bara 20 mm shoulderless stift på twente. Med lite längre pinne in. Måste finnas 18 mm oxå tycker jag? Hålet i luggen brukar vara 0,8 mm i de flesta fall.Tänkte ta dessa:
https://m.ebay.com/itm/10-x-18mm-x-...-FLANGED-0-8mm-ENDS-/221798533952?_mwBanner=1
Vad tror du? Ska sitta på vanliga dressade klockor. Behöver även sådana för lug holes men hittar inga...?
Ser snyggt ut!Kvällens enda fix har varit att öva på att fila till ändlänkar. Den ena kan jag inte påstå har magisk passform men det får duga för nu@CptSlow bättre med länkar?
![]()
VälkommenFixar till en Certina kaliber 13.21 där fjädern gått av sedan skall det justeras lite höjdlufter![]()
Men wow Roger jag har missat detta, fan va coolt! Gjort något mer?Har lite kugghjulstillverkning ikväll. En dykare med trasigt kugghjul till inre bezeln. Använder mig av ett avtrycksmaterial . Blanda lika delar av varje. Och tryckte ditt det gamla kugghjulet.![]()
![]()
Gjort ett avtryck innan. Men det sprack efter jag gjort två hjul. Har gjutit dessa i nagelakryl och ska sen se till att få dom gjutna i en stållegering som påminner om rostfritt. Får fila till den efteråt. Varför gör jag då flera? Jo om gjutningen går åt pipan så har jag större chans att det blir nåt jag kan använda. Kommer få fila till dom efteråt.![]()
Ett rosa fint hjul som förrhoppningsvis blir bra.
![]()
Glömde att skriva att jag vred kugghjulet efter första avtrycket och peta dit lite avtryckmaterial där den var trasig. På så sätt fick jag med alla kuggarna. Hoppas kunna gjuta detta till nästa vecka.
Tyvärr . Gjort ett par drev till men inte hunnit gjuta dom ännu. Tänkte skicka dom i helgen . Förhoppningsvis hinner dom bli klara nästa vecka. Funderar på vad jag ska fila kuggarna med. Skulle behöva en lite nålfil modell mindre.Men wow Roger jag har missat detta, fan va coolt! Gjort något mer?
Tyvärr . Gjort ett par drev till men inte hunnit gjuta dom ännu. Tänkte skicka dom i helgen . Förhoppningsvis hinner dom bli klara nästa vecka. Funderar på vad jag ska fila kuggarna med. Skulle behöva en lite nålfil modell mindre.
hahah jag håller med! Kul att se!Det är så roligt att fixa klockor som "ingen skulle vilja fixa", dvs billigare klockor som inte direkt är "lönt" att fixa . Jag vet inte varför men det tilltalar mig mycket, som att rädda utrotningshotat djur eller något. Tack @rogart-63 för delarna, nu funkar denna unitas som en dröm.
![]()
![]()
![]()
Det är så roligt att fixa klockor som "ingen skulle vilja fixa", dvs billigare klockor som inte direkt är "lönt" att fixa . Jag vet inte varför men det tilltalar mig mycket, som att rädda utrotningshotat djur eller något. Tack @rogart-63 för delarna, nu funkar denna unitas som en dröm.
![]()
![]()
![]()
Tack ska du ha! Känns nästan som att jag undviker att fixa finare klockor(som istället ligger på bordet och väntar och väntar på son tur) till förmån av dessaGrymt jobbat och snygg klocka!
Sana här klockor tillverkas ju inte mer sa varje som räddas bidrar ju till att öka antalet som finns i fungerande skick och att halla klockorna relevanta i folks klock-medvetande![]()
Har en gammal jobbarkompis som är tandtekniker . Vi gjuter i stål . En cobolt crom legering .Vad är det för material du gjuter i? Skithäftigt!
Som sagt: alla klockor passar bättre på länk.Kvällens enda fix har varit att öva på att fila till ändlänkar. Den ena kan jag inte påstå har magisk passform men det får duga för nu@CptSlow bättre med länkar?
![]()
TackarVälkommen...
Skit snyggt!får jag skicka puts objekt för översyn?Före:
![]()
Efter:
![]()
Den låg och skräpade i en låda här hemma