• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Före:
27496242_1576447565775299_1116120776_n.jpg

Efter:
27495853_1576447502441972_672170055_n.jpg
Tjusigt!! Berätta gärna om processen!

Jag tappar bort delar då och då.. ibland har jag hitta fjädrar i pannsvetten, sugit upp visare med dammsugare med strumpbyxor på i ugnens gömslen osv osv. Denna var ny... Rookie man e.. dessutom har man magnetiserat delarna... Hur länge tror ni jag letade efter dessa tre delar? Hur många fula grodor hoppa ur mun? :)
IMG_20180127_211328.jpg

Jag tappar bort delar då och då.. ibland har jag hitta fjädrar i pannsvetten, sugit upp visare med dammsugare med strumpbyxor på i ugnens gömslen osv osv. Denna var ny... Rookie man e.. dessutom har man magnetiserat delarna... Hur länge tror ni jag letade efter dessa tre delar? Hur många fula grodor hoppa ur mun? :)
IMG_20180127_211328.jpg
Lite svårt att hålla mig för skratt, hahaha!!!!

Ska lämna in min Pie-Pan på service inom kort och hade i samband med det tänkt be urmakaren plocka bort länken eftersom jag själv inte har någon aning om hur jag ska lösa det utan att skada länk eller boett. Vill dock inte heller riskera att urmakaren gör det. Hur går man tillväga för att avlägsna en länk utan urfräsning vid bandstiften på en klocka utan borrade bandhorn utan att skada vare sig klocka eller länk? Är väll ett spel på typ 0,5mm mellan länk och bandhorn.
IMG_0825.JPG
IMG_0964.JPG

Ett fickur jag jobbade på i helgen. Tickar på gott med några saker som borde fixas sen när man har tid och lust. Två juveler (tredje och fjärde hjul, plattan) borde bytas. I övrigt fick jag uret utan huvudfjäder, glas, sekundvisare och väldans smutsig i övrigt. Tavlan är mycket skadad men jag fixade den ändå. Här kommer lite bilder.
20180105_213325.jpg

20180127_001646.jpg
20180127_002114.jpg
20180127_001340.jpg
20180127_001332.jpg
20180127_005943.jpg

Vad använder nu för fett till huvudfjädershus? Moebius 8200? Eller inget alls?! Verkar finnas bestämda och motstridiga "skolor" kring detta.

Ska lämna in min Pie-Pan på service inom kort och hade i samband med det tänkt be urmakaren plocka bort länken eftersom jag själv inte har någon aning om hur jag ska lösa det utan att skada länk eller boett. Vill dock inte heller riskera att urmakaren gör det. Hur går man tillväga för att avlägsna en länk utan urfräsning vid bandstiften på en klocka utan borrade bandhorn utan att skada vare sig klocka eller länk? Är väll ett spel på typ 0,5mm mellan länk och bandhorn.
IMG_0825.JPG
IMG_0964.JPG
Ingen urfräsning där länken är fastlödd heller? Det borde vara nästan omöjligt annars?

Kör oftast med 8200 . Men även testat 941 med bra resultat.
från cousines site:
"Moebius 8300 - Solid Grease - Swiss Made
This is a solid grease particularly for winding mechanisms and springs. This grease has a wide range of applications. Can be used instead of 8200 is too fluid."
Har du provat kanske med 8300? Det har jag mycket av hemma därav frågan. Undrar om funkar lika bra för automatiska klockor(tänker på huvudfjädern och friktion mot huset).

IMG_0825.JPG
IMG_0964.JPG
Har du tillgång till en Dremel kan du slipa ett litet spår i ena änden på "stiftrören" med ett LITET slipstift...

Har du tillgång till en Dremel kan du slipa ett litet spår i ena änden på "stiftrören" med ett LITET slipstift...
Tänkte faktiskt på det tidigare. Har dock ingen och vet i fasen om jag hade vågat med tanke på risken att slinta :arghh:
Ska lämna in den på service inom kort så jag får höra om urmakaren har någon lösning på problemet. Kan knappast vara den första länken som monterats på en klockan utan borrade bandhorn.

Tänkte faktiskt på det tidigare. Har dock ingen och vet i fasen om jag hade vågat med tanke på risken att slinta :arghh:
Ska lämna in den på service inom kort så jag får höra om urmakaren har någon lösning på problemet. Kan knappast vara den första länken som monterats på en klockan utan borrade bandhorn.
En urmakare bör ju ha stött på problemet tidigare, så han har säkert lösningen:)

@JohanHLM är inte chaneret (=röret) slitsat? Absolut vanligast. I så fall kan din uris vidga slitsen försiktigt med en mejsel och sedan komma åt bandstiftskragen med en tunn mejsel.

Edit: såg på en bild att det ser ut att vara slitsat på ovansidan? Skumt.

Edit igen: var nog bara knasig bild från webben.

@JohanHLM är inte chaneret (=röret) slitsat? Absolut vanligast. I så fall kan din uris vidga slitsen försiktigt med en mejsel och sedan komma åt bandstiftskragen med en tunn mejsel.

Edit: såg på en bild att det ser ut att vara slitsat på ovansidan? Skumt.

Edit igen: var nog bara knasig bild från webben.
Ser ut som att det är slitsat på ena bilden men det är precis som du skriver bara bilden som luras. Kan inte se att det finns någon slits på baksidan men det borde såklart inte vara en omöjlighet att göra en. Det enklast alternativet vore kanske att göra en slits på baksidan så det går att vika av länken.

Ser ut som att det är slitsat på ena bilden men det är precis som du skriver bara bilden som luras. Kan inte se att det finns någon slits på baksidan men det borde såklart inte vara en omöjlighet att göra en. Det enklast alternativet vore kanske att göra en slits på baksidan så det går att vika av länken.
Risken för slint är dock läskigt stor om man ska slitsa på plats. Och om man sågar av bandstiftet så är det nästan lögn-i-helvetet att inte skada bandhornet. @curler2 har du någon input?

Risken för slint är dock läskigt stor om man ska slitsa på plats. Och om man sågar av bandstiftet så är det nästan lögn-i-helvetet att inte skada bandhornet. @curler2 har du någon input?
Det finns lite olika alternativ, men tunn sågklinga typ 6/0 och såga av bandstiften är nog det enklaste. Man får dra lite på skre för att spara på hornen och stadig på handen är bra att vara. Dremel skulle jag inte ens drömma om att använda på denna.
Går det verkligen inte att få in en knappnål mellan hornet och charneret?
Är fogen på charneret lödd?

Vatten i tvätten utanför burkarna.
Burkarna är alltså nedsänkta i vatten, men innehåller rengörings/sköljnings-medel.

Elma Waterless Cleaning och Elma Waterless Rinsing
J3Hjqov.jpg
Just det, det var dessa du köpte från Tyskland? Hade du länk dit? On a side note, har du förbrukat hälften av dessa stora dunkar?? Hur många verk tvättar du per dag?! :)

Tillbaka
Topp