Tjusigt!! Berätta gärna om processen!Före:
![]()
Efter:
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tjusigt!! Berätta gärna om processen!Före:
![]()
Efter:
![]()
Lite svårt att hålla mig för skratt, hahaha!!!!Jag tappar bort delar då och då.. ibland har jag hitta fjädrar i pannsvetten, sugit upp visare med dammsugare med strumpbyxor på i ugnens gömslen osv osv. Denna var ny... Rookie man e.. dessutom har man magnetiserat delarna... Hur länge tror ni jag letade efter dessa tre delar? Hur många fula grodor hoppa ur mun?
![]()
Haha ja jag bjussar på den som sagt!!Lite svårt att hålla mig för skratt, hahaha!!!!
Ingen urfräsning där länken är fastlödd heller? Det borde vara nästan omöjligt annars?Ska lämna in min Pie-Pan på service inom kort och hade i samband med det tänkt be urmakaren plocka bort länken eftersom jag själv inte har någon aning om hur jag ska lösa det utan att skada länk eller boett. Vill dock inte heller riskera att urmakaren gör det. Hur går man tillväga för att avlägsna en länk utan urfräsning vid bandstiften på en klocka utan borrade bandhorn utan att skada vare sig klocka eller länk? Är väll ett spel på typ 0,5mm mellan länk och bandhorn.
![]()
![]()
Kör oftast med 8200 . Men även testat 941 med bra resultat.Vad använder nu för fett till huvudfjädershus? Moebius 8200? Eller inget alls?! Verkar finnas bestämda och motstridiga "skolor" kring detta.
Nej tyvärr inteIngen urfräsning där länken är fastlödd heller? Det borde vara nästan omöjligt annars?
från cousines site:Kör oftast med 8200 . Men även testat 941 med bra resultat.
Kommer du emellan med typ ett bågfilsblad? Tänkte om man kunde kapa/knippsa av sprinten?Nej tyvärr inte
Då är det alltså troligtvis slakt av länken som gäller om man vill används något annat?
Kanske skulle vara möjligt att fräsa ur ändelen på något vis?
Troligtvis inte med ett vanligt blad.Kommer du emellan med typ ett bågfilsblad? Tänkte om man kunde kapa/knippsa av sprinten?
Har du tillgång till en Dremel kan du slipa ett litet spår i ena änden på "stiftrören" med ett LITET slipstift...Ska lämna in min Pie-Pan på service inom kort och hade i samband med det tänkt be urmakaren plocka bort länken eftersom jag själv inte har någon aning om hur jag ska lösa det utan att skada länk eller boett. Vill dock inte heller riskera att urmakaren gör det. Hur går man tillväga för att avlägsna en länk utan urfräsning vid bandstiften på en klocka utan borrade bandhorn utan att skada vare sig klocka eller länk? Är väll ett spel på typ 0,5mm mellan länk och bandhorn.
![]()
![]()
Tänkte faktiskt på det tidigare. Har dock ingen och vet i fasen om jag hade vågat med tanke på risken att slintaHar du tillgång till en Dremel kan du slipa ett litet spår i ena änden på "stiftrören" med ett LITET slipstift...
En urmakare bör ju ha stött på problemet tidigare, så han har säkert lösningenTänkte faktiskt på det tidigare. Har dock ingen och vet i fasen om jag hade vågat med tanke på risken att slinta
Ska lämna in den på service inom kort så jag får höra om urmakaren har någon lösning på problemet. Kan knappast vara den första länken som monterats på en klockan utan borrade bandhorn.
Ser ut som att det är slitsat på ena bilden men det är precis som du skriver bara bilden som luras. Kan inte se att det finns någon slits på baksidan men det borde såklart inte vara en omöjlighet att göra en. Det enklast alternativet vore kanske att göra en slits på baksidan så det går att vika av länken.@JohanHLM är inte chaneret (=röret) slitsat? Absolut vanligast. I så fall kan din uris vidga slitsen försiktigt med en mejsel och sedan komma åt bandstiftskragen med en tunn mejsel.
Edit: såg på en bild att det ser ut att vara slitsat på ovansidan? Skumt.
Edit igen: var nog bara knasig bild från webben.
Risken för slint är dock läskigt stor om man ska slitsa på plats. Och om man sågar av bandstiftet så är det nästan lögn-i-helvetet att inte skada bandhornet. @curler2 har du någon input?Ser ut som att det är slitsat på ena bilden men det är precis som du skriver bara bilden som luras. Kan inte se att det finns någon slits på baksidan men det borde såklart inte vara en omöjlighet att göra en. Det enklast alternativet vore kanske att göra en slits på baksidan så det går att vika av länken.
Om du ska göra det själv, knipsa INTE av röret runt bandstiftet med en tång. Då trycker du i sär bandhornen.Kanske lika bra att slakta länken och sälja den till dig![]()
Kul! Har du glasburkar i korgen?Tvättar urverk för första gången.
![]()
Kanske synvilla men burkarna står väl i vatten?Tvättar urverk för första gången.
![]()
Tvättar urverk för första gången.
![]()
Kul! Har du glasburkar i korgen?
Vatten i tvätten utanför burkarna.Kanske synvilla men burkarna står väl i vatten?
Elma Waterless Cleaning och Elma Waterless RinsingVad har du i burkarna som rengöringsmedel?
Det finns lite olika alternativ, men tunn sågklinga typ 6/0 och såga av bandstiften är nog det enklaste. Man får dra lite på skre för att spara på hornen och stadig på handen är bra att vara. Dremel skulle jag inte ens drömma om att använda på denna.Risken för slint är dock läskigt stor om man ska slitsa på plats. Och om man sågar av bandstiftet så är det nästan lögn-i-helvetet att inte skada bandhornet. @curler2 har du någon input?
Just det, det var dessa du köpte från Tyskland? Hade du länk dit? On a side note, har du förbrukat hälften av dessa stora dunkar?? Hur många verk tvättar du per dag?!Vatten i tvätten utanför burkarna.
Burkarna är alltså nedsänkta i vatten, men innehåller rengörings/sköljnings-medel.
Elma Waterless Cleaning och Elma Waterless Rinsing
![]()