• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Just det, det var dessa du köpte från Tyskland? Hade du länk dit? On a side note, har du förbrukat hälften av dessa stora dunkar?? Hur många verk tvättar du per dag?! :)
Dom här:
http://www.ebay.de/itm/elma-wf-pro-...ungslosung-fur-Uhren-14-76-Liter/251810307255
http://www.ebay.de/itm/elma-suprol-...puhllosung-fur-Uhren-14-76-Liter/261753025769

Nädå, bara använt några dl. Går ju att återanvända för flera tvättar.

Ser ut som att man använt en del för dunkarna kom fyllda typ 70% eller nåt, fast de verkade oöppnade (sån där säkerhets-plastring runt kork).
Ser man på Elmas produktbilder så verkar det som det ska vara så. Dunno varför.
ugnu3Q9.jpg

Dom här:
http://www.ebay.de/itm/elma-wf-pro-...ungslosung-fur-Uhren-14-76-Liter/251810307255
http://www.ebay.de/itm/elma-suprol-...puhllosung-fur-Uhren-14-76-Liter/261753025769

Nädå, bara använt några dl. Går ju att återanvända för flera tvättar.

Ser ut som att man använt en del för dunkarna kom fyllda typ 70% eller nåt, fast de verkade oöppnade (sån där säkerhets-plastring runt kork).
Ser man på Elmas produktbilder så verkar det som det ska vara så. Dunno varför.
ugnu3Q9.jpg
Jag är sugen på att testa det. Vad är din erfarenhet hur rena delarna blir? Jag upplever att inget slår nafta + ipa + tålamod :) men å andra sidan så har jag kanske en klen ultraljudsmaskin + att jag inte använt medel från Elma. Orkar du beskriva din process i lite detalj? T.ex. en tvätt i rengöringsvätskan (i nedsänkt glas i vatten i badet...) X min, sen flytta alla delar till andra burken X min och sen klart! Blir delarna riktigt rena då eller måste du ändå fixa det sista för hand osv. Tycker det är svårt att hitta bra info om man mekar hemma som hobby, antingen är det super pro eller inget. Även andra om ni orkar får gärna skriva hur ni gör och hur ni bedömer effektiviteten i era metoder när det gäller just tvätt. Jag lyckas bäst om jag tvättar i ultraljud (i diverse blandningar jag testat allt med ganska mediokärt resultat) en till två gånger kanske 15min allt som allt, sen låter saker torka sen nafta 1, nafta två där jag penslar över allt utom balansen som jag blåser luft över lite försiktigt, sen skölj i ipa (naturligtvis allt utom pellets och balansen). Bara den processen ger mig riktigt rena delar. Om ulltraljud kan på riktigt korta ner denna process vore ju trevligt även om jag inte tycker det är så jobbigt (på en liten skala, dvs hobby).

Jag är sugen på att testa det. Vad är din erfarenhet hur rena delarna blir? Jag upplever att inget slår nafta + ipa + tålamod :) men å andra sidan så har jag kanske en klen ultraljudsmaskin + att jag inte använt medel från Elma. Orkar du beskriva din process i lite detalj? T.ex. en tvätt i rengöringsvätskan (i nedsänkt glas i vatten i badet...) X min, sen flytta alla delar till andra burken X min och sen klart! Blir delarna riktigt rena då eller måste du ändå fixa det sista för hand osv. Tycker det är svårt att hitta bra info om man mekar hemma som hobby, antingen är det super pro eller inget. Även andra om ni orkar får gärna skriva hur ni gör och hur ni bedömer effektiviteten i era metoder när det gäller just tvätt. Jag lyckas bäst om jag tvättar i ultraljud (i diverse blandningar jag testat allt med ganska mediokärt resultat) en till två gånger kanske 15min allt som allt, sen låter saker torka sen nafta 1, nafta två där jag penslar över allt utom balansen som jag blåser luft över lite försiktigt, sen skölj i ipa (naturligtvis allt utom pellets och balansen). Bara den processen ger mig riktigt rena delar. Om ulltraljud kan på riktigt korta ner denna process vore ju trevligt även om jag inte tycker det är så jobbigt (på en liten skala, dvs hobby).

Jag är supernybörjare och har inte så mycket att jämföra med (bara tvättat två urverk någonsin), men jag kör såhär.

Delarna i diverse mesh-hållare. Har några från Bergeon (bra), och några billigare noname från cousins (rätt dåliga, men funkar).
Meshhållarna läggs i plast-hållare (billiga från cousins) för att lätt kunna flyttas mellan burkar.
Här är grejerna jag använder liggande på tork nu efter en tvättningsomgång
595bVX3.jpg

Sen kör jag:
En burk med Elma WF Pro Cleaning fluid
Två burkar med Elma Suprol Rinsing Fluid

Ultraljudstvätten får plats med två burkar åt gången, så jag kör tvätt + första sköljning där samtidigt.
Kör ca 10 min tvätt, ca 3 min sköljning (rekommenderades av timezone watch school tror jag) med ultraljud.
När allt är tvättat så byter jag ut den burken mot andra sköljning, och kör allting genom den också.

Sen torkar jag av allting.
Jag har upplevt att delarna blivit rena.

Burkarna får sen stå inne i pannrummet och vänta på nästa tvätt
RLd2rmj.jpg

Jag är som sagt jätteny på det här dock, och försöker bara följa guider jag läst online så gott jag kan :)

Det finns lite olika alternativ, men tunn sågklinga typ 6/0 och såga av bandstiften är nog det enklaste. Man får dra lite på skre för att spara på hornen och stadig på handen är bra att vara. Dremel skulle jag inte ens drömma om att använda på denna.
Går det verkligen inte att få in en knappnål mellan hornet och charneret?
Är fogen på charneret lödd?
Ska kika närmare på det ikväll och lägga upp några bilder.

Ska lämna in min Pie-Pan på service inom kort och hade i samband med det tänkt be urmakaren plocka bort länken eftersom jag själv inte har någon aning om hur jag ska lösa det utan att skada länk eller boett. Vill dock inte heller riskera att urmakaren gör det. Hur går man tillväga för att avlägsna en länk utan urfräsning vid bandstiften på en klocka utan borrade bandhorn utan att skada vare sig klocka eller länk? Är väll ett spel på typ 0,5mm mellan länk och bandhorn.
IMG_0825.JPG
IMG_0964.JPG
Nu hade jag bättre tid att kika på bilderna, @Strindberg . Det borde gå att peta ur bandstiften i det spelet som finns vid charneret, bara det är "rätt sorts". Annars ska det nog inte vara så svårt att såga.

Kan vara så att den är smält/lödd i efterhand med tanke på det lilla "hål" som finns vid ena endlänken vilken jag trodde kunde bero på att det slitits ett litet hål av smuts från bandhornen. Hittar ingen quickfix tyvärr :(
Kan eventuellt gå att få emellan ett tunt sågblad men det kan vara tveksamt.
Skulle gjort sig betydligt bättre på ett fint läder än på denna länken även om den förvisso är jäkligt skön.

Ursäkta de dåliga bilderna!
@curler2
@Strindberg

IMG_0969.JPG
IMG_0970.JPG
IMG_0971.JPG
IMG_0972.JPG
IMG_0973.JPG

Kan vara så att den är smält/lödd i efterhand med tanke på det lilla "hål" som finns vid ena endlänken vilken jag trodde kunde bero på att det slitits ett litet hål av smuts från bandhornen. Hittar ingen quickfix tyvärr :(
Skulle gjort sig betydligt bättre på ett fint läder än på denna länken även om den förvisso är jäkligt skön.

@curler2
@Strindberg

IMG_0969.JPG
IMG_0970.JPG
IMG_0971.JPG
IMG_0972.JPG
IMG_0973.JPG
Men, där finns ju massor av plats att såga. Kanske till och med få ur bandstiftet med nål. Nemas problemas... ;)

Men, där finns ju massor av plats att såga. Kanske till och med få ur bandstiftet med nål. Nemas problemas... ;)
På bilderna ser det ut som att det finns plats men spelet mellan länken och bandhornet är exakt lika brett som en knappnål (menar inte huvudet :) ) så jag lyckades inte med hjälp av en nål. Kanske går att hitta extremt smala sågblad någonstans men ett std. är för tjockt.
Du har inte ångrat dig så du ska köpa den så jag slipper huvudbry? :)

Går det inte komma ner med ett rakblad eller brytblad och vika lite i sidled. Lite i taget från båda håll. Mätte ett brytblad och det var 0,40 mm tjockt. Tillräckligt vasst för att få tag i bandstiftet yta.

Går det inte komma ner med ett rakblad eller brytblad och vika lite i sidled. Lite i taget från båda håll. Mätte ett brytblad och det var 0,40 mm tjockt. Tillräckligt vasst för att få tag i bandstiftet yta.
Tyvärr är det nog ca 0,5mm fritt vilket innebär att det inte är möjligt att få ned ett rakblad på respektive sida. Med mycket tålamod kanske det skulle vara möjligt att efter några timmar såga sig igenom bandstiftet med ett rakblad :)
Annat är nog det bästa att göra ett hål på baksidan av endlänken så det går att nyttja den även framöver. Vågar dock inte ge mig på det själv.

Tyvärr är det nog ca 0,5mm fritt vilket innebär att det inte är möjligt att få ned ett rakblad på respektive sida. Med mycket tålamod kanske det skulle vara möjligt att efter några timmar såga sig igenom bandstiftet med ett rakblad :)
Annat är nog det bästa att göra ett hål på baksidan av endlänken så det går att nyttja den även framöver. Vågar dock inte ge mig på det själv.
Tänkte mer på samma sida. Räcker ju att få ut ena stiftet. Vika lite på stiftet och hålla emot så man kan få ett nytt tag på motsatt sida. Ska se om jag hittar ett bandstift och testa . Knivspetsen är ju nästan tunnare än 0,4. såga igenom är nog nästan omöjligt. Och guldet är mjukt så stiftet skulle nog rulla och skada hålet.
En slits på länken är kanske det bästa.

F193EDE2-A3C2-42F3-A55A-B378DBB736B1.jpeg
Fick hem min efterlängtade timegrapher idag. Den första jag beställde vände hem till kina då paketet gick sönder och sen vänta på pengaretur. Nästa kom som den skulle men i fredags fick jag meddelande från post nord att det inte gick at leverera så den går till utlämningsställe, jag var hemma hela dagen då det var studiedag i skolan. Att hämta ut på utlämningsställe går ju an men att de ljuger att de varit och inte kunna lämna ut gör mig sur. Nåja äntligen, så har pilat lite med en vostok 2409 jag servat med lite tips o delar från kompisarna på forat. En ny kul pryl att lära sig, men tog 5 min innan att jag insåg att jag inte kan vara utan den. Riktigt kul.

Det var pilligt. Gick på stålboetten jag testa på nu. Men bandstiftet jag hade var ganska kort i ena änden. Hade en halv mm tillgodo. Men på guld skulle jag nog :chicken: ut.

F193EDE2-A3C2-42F3-A55A-B378DBB736B1.jpeg
Fick hem min efterlängtade timegrapher idag. Den första jag beställde vände hem till kina då paketet gick sönder och sen vänta på pengaretur. Nästa kom som den skulle men i fredags fick jag meddelande från post nord att det inte gick at leverera så den går till utlämningsställe, jag var hemma hela dagen då det var studiedag i skolan. Att hämta ut på utlämningsställe går ju an men att de ljuger att de varit och inte kunna lämna ut gör mig sur. Nåja äntligen, så har pilat lite med en vostok 2409 jag servat med lite tips o delar från kompisarna på forat. En ny kul pryl att lära sig, men tog 5 min innan att jag insåg att jag inte kan vara utan den. Riktigt kul.
kul, ja det är en helt ny värld med timegrapher :)

• Like
Reactions: Beo

@curler2
@Strindberg

IMG_0969.JPG
IMG_0970.JPG
IMG_0971.JPG
IMG_0972.JPG
IMG_0973.JPG
Bara jag som tycker befintlig länk är benhård!??

Tja! Någon som känner igen det här fruktansvärt frutstrerande fenomenet?:

Har ett verk med fjädrad setting lever skruv istället för vad jag tycker är det normala med en skruv. Setting lever tappade clutch wheel när jag skulle justera verkhållarskruvar och sulle trycka tbx kronan. @rogart-63 visade mig ju en quickfix på valjoux7733 men i detta verk var det inte lika lätt haken i clutch wheel hoppat.. var bara att riva visare, tavla, datummekanism osv. (ja det var då jag slarvade bort delarna med hjälp av ett magnetiskt armband;P ) Satte haken på plats och skruvade ihop igen... datummekanismen tog 3år för att jag inte fattade hur fjädern skulle sitta. På med tavla, justera visare, verkhållarskruvar in i boett osv och så in med kronan... kronan gå inte smooth in fast jag trycker ner spärrhelvetet och så säger det "klick"... då har fanskapet hoppat ut igen och allt mitt arbete förgäves! Testade såklart 100ggr med verket ur boetten och då flyttar stemen mellan ställäge och vridläge som en dröm. Usch vad frustrerad man kan bli ibland, särskilt då jag orsaat problemen själv från början!

Edit: Fick ordning på det till slut :)

Senast ändrad:
Tja! Någon som känner igen det här fruktansvärt frutstrerande fenomenet?:

Har ett verk med fjädrad setting lever skruv istället för vad jag tycker är det normala med en skruv. Setting lever tappade clutch wheel när jag skulle justera verkhållarskruvar och sulle trycka tbx kronan. @rogart-63 visade mig ju en quickfix på valjoux7733 men i detta verk var det inte lika lätt haken i clutch wheel hoppat.. var bara att riva visare, tavla, datummekanism osv. (ja det var då jag slarvade bort delarna med hjälp av ett magnetiskt armband;P ) Satte haken på plats och skruvade ihop igen... datummekanismen tog 3år för att jag inte fattade hur fjädern skulle sitta. På med tavla, justera visare, verkhållarskruvar in i boett osv och så in med kronan... kronan gå inte smooth in fast jag trycker ner spärrhelvetet och så säger det "klick"... då har fanskapet hoppat ut igen och allt mitt arbete förgäves! Testade såklart 100ggr med verket ur boetten och då flyttar stemen mellan ställäge och vridläge som en dröm. Usch vad frustrerad man kan bli ibland, särskilt då jag orsaat problemen själv från början!

Edit: Fick ordning på det till slut :)
I feel your pain:) har hänt mig också, som tur var ingen kalender och monoque boett så att jag kunde montera kronan innan jag satte verket i boetten. I mitt fall var det lite sämre urverk helt enkelt. Lösningen för setting lever var inte helt hundra gunnar - tyckte att vinkeln var för "platt". Det kan kanske vara slitage på delarna också? Vad är det för verk? Det kanske finns hos någon så du kan byta?

I feel your pain:) har hänt mig också, som tur var ingen kalender och monoque boett så att jag kunde montera kronan innan jag satte verket i boetten. I mitt fall var det lite sämre urverk helt enkelt. Lösningen för setting lever var inte helt hundra gunnar - tyckte att vinkeln var för "platt". Det kan kanske vara slitage på delarna också? Vad är det för verk? Det kanske finns hos någon så du kan byta?
Tack, skönt! :p Ja alltså jag löste det sen. Var lite mkt fett däromkring samt ett billigare verk ja. PUW 561? Aldrig meckat med tidigare eller hört om :)

Är det någon som kange en snabb lektion i hur man använder reivare vore jag mkt tacksam! Har en cannon pinion som sitter för tight så att det knappt går att ställa visarna. Tack!

När orken tryter kan man alltid kolla på dagens fix på youtube istället. Mark Lovick har börjat med Q&A- videos för den som missat det.
t.ex:

Mer fokus på komik än att verkligen lära ut något men jag tycker ändå att de kan vara ganska roliga.

När orken tryter kan man alltid kolla på dagens fix på youtube istället. Mark Lovick har börjat med Q&A- videos för den som missat det.
t.ex:

Mer fokus på komik än att verkligen lära ut något men jag tycker ändå att de kan vara ganska roliga.
Håller med har sett någon.. bl.a. fick jag ett bra svar på vad washers används till.. har inte tänkt på det innan :) Alexndr du har väl koll på hur jag ska använda rivare?

t.ex:

Hans lektioner på www.watchrepairlessons.com tyckte jag var ganska bra också.
Betalat för första två kurserna, och hjälpte mig en hel del med att komma igång.

Tillbaka
Topp