• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jo men om man ska göra/utvidga ett cirkulärt hål antar jag att det med fördel hålls på plats så det blir just cirkulärt? :)
Känner att jag är lite osäker på detta oxå . Vill lära mig mer. vad har vi för mästare som vet hur man gör. @noeLLY du går ju skolan? Och kan en hel del.
Jag tänkte bara att man tar lite bort lite material av det man tryck in för mycket.
Vad gav du rivarna @Fadershan .
Kan inte säga att jag misslyckas jättemånga gånger. Dock fick jag skaffa en ny till en tissot. Den gången hade en rivare kanske funkat.

Förmodligen hålla i objektet, har aldrig använd ett sådant men den kanske funkar bra, och för många verktyg kan man ju inte få eller hur :happyhappy:
Så sant så sant! Men just nu har jag köpt en massa jag inte kan hantera haha ;D
Känner att jag är lite osäker på detta oxå . Vill lära mig mer. vad har vi för mästare som vet hur man gör. @noeLLY du går ju skolan? Och kan en hel del.
Jag tänkte bara att man tar lite bort lite material av det man tryck in för mycket.

Jo i detta fall håller jag med! Jag kunde få bort lite så cannon pinion blev lite mindre tight och jag fick till funktionen. Men vill man utvidga ett hål för ett snäpp större dimension kan jag ju knappast göra det för hand/ utan hållarhjälp som fixerar? Om du förstår vad jag menar? :)

Jo i detta fall håller jag med! Jag kunde få bort lite så cannon pinion blev lite mindre tight och jag fick till funktionen. Men vill man utvidga ett hål för ett snäpp större dimension kan jag ju knappast göra det för hand/ utan hållarhjälp som fixerar? Om du förstår vad jag menar? :)
då måste han nog ha en hållare typ den exxet visa . En visare är ju svår att hålla still . Om man kan brotsha upp en sån vet jag inte.

Senast ändrad:

När jag sist höll på och j*****es med ett minutrör så tog jag vad jag hade i lådan typ en sån här:
anvil.jpg

stoppade ner m-röret i ett passande hål och tog en nål (konisk) och tryckte ner tills det tog stopp, knackade sedan lite lätt med en hammare modell mindre, provade, gjorde om igen tills man kunde ställa visarna utan vrida sönder hela klabbet, förmodligen skulle hela urmakarkåren facepalma men jag fick det att funka i a f :)

När jag sist höll på och j*****es med ett minutrör så tog jag vad jag hade i lådan typ en sån här:
anvil.jpg

stoppade ner m-röret i ett passande hål och tog en nål (konisk) och tryckte ner tills det tog stopp, knackade sedan lite lätt med en hammare modell mindre, provade, gjorde om igen tills man kunde ställa visarna utan vrida sönder hela klabbet, förmodligen skulle hela urmakarkåren facepalma men jag fick det att funka i a f :)
Gjorde nåt liknade fast med en oljesticka. Lyckades en gång . Men inte med en Tissot jag klämde ihop för mycket . Så då får ni facepalma mig oxå. :facepalm:

anvil.jpg

Gjorde nåt liknade fast med en oljesticka. Lyckades en gång . Men inte med en Tissot jag klämde ihop för mycket . Så då får ni facepalma mig oxå. :facepalm:

Haha ja alla sätt är ju bra utom de dåliga :) Jag fick till det dägenom att hålla mellan fingrarna och rivaren i en pin vice och snurra runt lite. Dock vore det ju kul att lära sig på "riktigt" :)

Jag har det där GMT hjulet till en Enicar som jag fick hjälp med att svarva på ett nytt rör på. Domensionen är för liten så behöver utvidga och då duger nog inte utan hållare.

IMG_1356.JPG

Hjälp med att identifiera verket önskas. Någon har lyckats göra om spiralen så den låg uppe på verkplattorna:banghead: Såldes i och för sig som renoveringsobjekt....

Nån som har ett certina 28-45 verk? Letar efter ett sekundhjul. Köpte ett från Ebay . Men det var platt som en pannkaka vid framkomst :(

Vad gav du rivarna @Fadershan .
Kan inte säga att jag misslyckas jättemånga gånger. Dock fick jag skaffa en ny till en tissot. Den gången hade en rivare kanske funkat.
@Fadershan
Riva upp minutrör/cannon pinion? Jag håller minutröret mellan fingrarna eller med en stiftklove sen har jag haft av en rivare så spetsen går in precis i minutröret. En ny tunn rivare är ofta för spetsig. River väldigt lite. Eftersom du redan testat att trycka på minutröret och de gått på vet du att det är det väldigt lite som skall bort. När allt är rätt skall det vara friktion nog för axeln att föra med minutröret men ändå kännas smooth när du ställer visarna manuellt(då slirar minutröret/canonpinnion på axeln)
Så gör en nybörjare som fortfarande går i skolan. Vet inte om det finns andra sätt.

T
@Fadershan
Riva upp minutrör/cannon pinion? Jag håller minutröret mellan fingrarna eller med en stiftklove sen har jag haft av en rivare så spetsen går in precis i minutröret. En ny tunn rivare är ofta för spetsig. River väldigt lite. Eftersom du redan testat att trycka på minutröret och de gått på vet du att det är det väldigt lite som skall bort. När allt är rätt skall det vara friktion nog för axeln att föra med minutröret men ändå kännas smooth när du ställer visarna manuellt(då slirar minutröret/canonpinnion på axeln)
Så gör en nybörjare som fortfarande går i skolan. Vet inte om det finns andra sätt.
Tack! Nämen va bra då för det var ju i princip exakt så jag gjorde förutom att bryta av rivaren men jag förstår precis vad du menar med att rivarna e för spetsiga.

Men hur för du för att gå upp en dimension på ett hål? Jag har ett gmt hjul som ska över minutröret och det röret har för liten innerdimension. Hur river jag upp det en size? Tack! :)

T

Tack! Nämen va bra då för det var ju i princip exakt så jag gjorde förutom att bryta av rivaren men jag förstår precis vad du menar med att rivarna e för spetsiga.

Men hur för du för att gå upp en dimension på ett hål? Jag har ett gmt hjul som ska över minutröret och det röret har för liten innerdimension. Hur river jag upp det en size? Tack! :)
Jag ver inte va du menar med ”en size” kan du inte riva tills det passar ?

Jag ver inte va du menar med ”en size” kan du inte riva tills det passar ?
Jo absolut men jag bara undrar över tillvägagångssättet. Ha rivaren i handen och snurra den mellan fingrarna? Lär ju inte bli ett helt cirkulärt hål av det? Lär ju bli ojämt? @alexndr ser ut som har rivaren i stacking toolet t.ex. Jag har googlat en hel del men hittar inga guider eller bilder.

Aha då förstår jag. Ja rivare i stansställ ger ju inget spel men jag tror nog du kan riva upp genom att hålla det i händerna. Titta från två håll när du river så ser du om du lutar rivaren för mycket. Är hålet centrerat från början så håller det ju även rivaren centrerat till en viss del.

Aha då förstår jag. Ja rivare i stansställ ger ju inget spel men jag tror nog du kan riva upp genom att hålla det i händerna. Titta från två håll när du river så ser du om du lutar rivaren för mycket. Är hålet centrerat från början så håller det ju även rivaren centrerat till en viss del.
Ok tack! Det som ska rivas nu är ett rör som jag fått hjälp med att svarva på en del som inte går att hitta så det får lixom intw bli fel :)

Tjena alla hemmapulare!

Tänkte höra om någon här är vass på att rengöra urtavlor? Har en våffla från Omega som behöver en lättare rengöring - Inget man gör själv antar jag, men något någon här vågar ta åt sig kanske? :)

Tjena alla hemmapulare!

Tänkte höra om någon här är vass på att rengöra urtavlor? Har en våffla från Omega som behöver en lättare rengöring - Inget man gör själv antar jag, men något någon här vågar ta åt sig kanske? :)
Lite vanskligt tycker jag.. Finns nog alltid en risk vid rengöring då man omöjligt kan veta hur hårt tryck sitter osv. Det går säkert men svårt att lämna någon garanti kan jag tänka ifall man inte gör annat än rengör tavlor :D

Lite vanskligt tycker jag.. Finns nog alltid en risk vid rengöring då man omöjligt kan veta hur hårt tryck sitter osv. Det går säkert men svårt att lämna någon garanti kan jag tänka ifall man inte gör annat än rengör tavlor :D
Eftersom dessa sällan är lackade och det bara finns trycket under loggan att ta hänsyn till är det kanske lättare? Jag kan ingenting om sånt här dock.. :)

Edit: såhär ser klockan alltså ut. Kom nu på att det ju finns minutmarkeringar också. :)
70300E1E-127A-490B-AF68-41BEF662A9D4.jpeg

Eftersom dessa sällan är lackade och det bara finns trycket under loggan att ta hänsyn till är det kanske lättare? Jag kan ingenting om sånt här dock.. :)

Edit: såhär ser klockan alltså ut. Kom nu på att det ju finns minutmarkeringar också. :)
70300E1E-127A-490B-AF68-41BEF662A9D4.jpeg
Jag har tvättat ett par billigare vintage tavlor med varierande resultat. Det som är lite lurigt är att vissa tavlor får trycket innan lack medans andra verkar ha trycket på eller i lacken. Som om dom vart lackade innan färgen var torr. Då försvinner allt om man har otur. Jag har testat med ljummet vatten, Yes och pensel. Jag har även testat att lägga tavlan i riktigt varmt vatten med Yes och bara "stöpt" av lacken. Båda varianter fungerar bra men pensel varianten gör att man ser om färgen släpper så man kan sluta i tid. Nu tycker jag personligen en snyggt patinerad tavla är riktigt snygg. Ny tvättade/putsade visare och index och en renoverad boett till en patinerad tavla är super nice tycker jag. Så tänkt dig din klocka så, blank boett, nytt glas och fina blanka index och visare mot den vackra tavlan som levt ett långt liv :cigar:

Tillbaka
Topp