• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Och vad är det för fel på befintligt? :)
Svårt att säga. ESA 900231 verken är känsliga för statisk elektricitet. Ofta kan man få det analoga delen att funka. Lcd delen är värre. Är den trasig är det kört. Mycket trevlig klocka men synd att det inte finns nåt bra alternativ verk som funkar. Med lite envishet och tur kan man dock hitta en klocka som har detta verk. Verken satt i Yema och Heuer,Chronosport m.fl

Svårt att säga. ESA 900231 verken är känsliga för statisk elektricitet. Ofta kan man få det analoga delen att funka. Lcd delen är värre. Är den trasig är det kört. Mycket trevlig klocka men synd att det inte finns nåt bra alternativ verk som funkar. Med lite envishet och tur kan man dock hitta en klocka som har detta verk. Verken satt i Yema och Heuer,Chronosport m.fl

Vad tror du att ett sådant ur skulle kosta? Om man hade turen att hitta ett passande på auktion/andrahandsförsäljning? Skulle servicen bli dyr ( låta en urmakare sköta bytat)? Tack för dina svar, mycket uppskattat och ger mig hopp att kunna fixa den!

Vad tror du att ett sådant ur skulle kosta? Om man hade turen att hitta ett passande på auktion/andrahandsförsäljning? Skulle servicen bli dyr ( låta en urmakare sköta bytat)? Tack för dina svar, mycket uppskattat och ger mig hopp att kunna fixa den!
Hade tur att hitta en på Tradera för 200:- . Men det var rena bonnturen. Kollade bara efter att klockan hade två tryckknappar och krona på samma ställe. När jag fick hem den satt där ett ESA 900.231 verk. Verket sitter numera i en likadan som du har.
Microma och Avia är andra märken som har detta verk.

Hade tur att hitta en på Tradera för 200:- . Men det var rena bonnturen. Kollade bara efter att klockan hade två tryckknappar och krona på samma ställe. När jag fick hem den satt där ett ESA 900.231 verk. Verket sitter numera i en likadan som du har.
Microma och Avia är andra märken som har detta verk.
Tack så hjärtligt för hjälpen!

Någon som vet hur man byter bezel insert på en skx013? tycker inte det ser ut som en skx007.. eller är det bara att "bända" upp den?
Screenshot_20180121-172351.png

Har en vintage-klocka som fungerar alldeles utmärkt förutom att det är svårt att gänga på kronan, och när den väl gängar är det väldigt "kort" väg tills den sitter hela vägen in eller vad man säger. När den väl sitter där sitter den dock fint och tätt.
Någon som vet hur man skall gå tillväga? :)

Har en vintage-klocka som fungerar alldeles utmärkt förutom att det är svårt att gänga på kronan, och när den väl gängar är det väldigt "kort" väg tills den sitter hela vägen in eller vad man säger. När den väl sitter där sitter den dock fint och tätt.
Någon som vet hur man skall gå tillväga? :)
Jag är inte expert på skruvade kronor men det låter som du får byta kronhals. Nu vet jag inte vad det är för klocka och om just originaldel går att finna men annars får du nog ta mått på kronhalsen och försöka hitta den vägen.

Jag är inte expert på skruvade kronor men det låter som du får byta kronhals. Nu vet jag inte vad det är för klocka och om just originaldel går att finna men annars får du nog ta mått på kronhalsen och försöka hitta den vägen.

Tack för svaret, det är en Rolex 6694. Vad skulle det kosta att lämna in för byte alternativt hur svårt är det att göra själv? :)

Tack för svaret, det är en Rolex 6694. Vad skulle det kosta att lämna in för byte alternativt hur svårt är det att göra själv? :)
Ahh trevlig ref! Har köpt en sån till frugan bl.a. kul med manuell klocka med skruvad krona men rätt opraktiskt.. som du precis fått erfara :) Ja alltså jag antar att man skruvar ut den alternativt trycker ut och ersätter den. Detta kräver att ta bort kronan och säkert att ta ut verk oxå.

Ahh trevlig ref! Har köpt en sån till frugan bl.a. kul med manuell klocka med skruvad krona men rätt opraktiskt.. som du precis fått erfara :) Ja alltså jag antar att man skruvar ut den alternativt trycker ut och ersätter den. Detta kräver att ta bort kronan och säkert att ta ut verk oxå.

Jag får helt enkelt kontakta någon urmakare. Har för mig det skall finnas några gubbar i Stockholm som har bra koll på vintage och gillar att skruva i dem? :)

Jag får helt enkelt kontakta någon urmakare. Har för mig det skall finnas några gubbar i Stockholm som har bra koll på vintage och gillar att skruva i dem? :)
Någon får väl rätta mig men jag antar att det räcker med att ta ut kronan, skruva bort befintlig kronhals med gissningsvis en torx, skruva i den nya och tbx med kronan och stem :)

Någon får väl rätta mig men jag antar att det räcker med att ta ut kronan, skruva bort befintlig kronhals med gissningsvis en torx, skruva i den nya och tbx med kronan och stem :)

Ja isåfall låter det som ett helt rimligt enkelt ingrepp att göra själv, och kronhalsen du länkade kostade ju inga pengar så det vore ju grymt om det var så enkelt! :)

Tjena, sitter och bråkar med ett as st 1803 verk. Klockan kom med en alldeles för lång (läs stark) fjäder vilket slet på center hjulet (som i detta verk inte är i centret) och axeln på det gick av:/ helt sjukt. Är det någon av är som ev sitter på ett skrutigt 1803? När är bilden på hjulet och "original" fjädern:

20180122_231020.jpg
20180121_110759.jpg

Tjena, sitter och bråkar med ett as st 1803 verk. Klockan kom med en alldeles för lång (läs stark) fjäder vilket slet på center hjulet (som i detta verk inte är i centret) och axeln på det gick av:/ helt sjukt. Är det någon av är som ev sitter på ett skrutigt 1803? När är bilden på hjulet och "original" fjädern:

20180122_231020.jpg
20180121_110759.jpg
Jag har en käkla massa nos delar, ska se vad jag har!

20180122_231020.jpg
20180121_110759.jpg
Vet du part nummer? :)

Edit: part 201 tror jag iaf. Hittar till massa andra AS cal men inte exakt 1803 eller den familjen :/ Är det inte alltid så?

Hade några andra delar till 1803, och part 201 till andra as calibers.

Om ingen annan har får jag tipsa om denna https://www.ebay.com/itm/AS-ST-1803...381725?hash=item1a2399099d:g:NcAAAOSwA3dYd2Fu
IMG_20180122_235359.jpg

Senast ändrad:
T

20180122_231020.jpg
20180121_110759.jpg
Kan kolla imorgon . Ser ut som du behöver en ny fjäder oxå .

Vet du part nummer? :)

Edit: part 201 tror jag iaf. Hittar till massa andra AS cal men inte exakt 1803 eller den familjen :/ Är det inte alltid så?

Hade några andra delar till 1803, och part 201 till andra as calibers.

Om ingen annan har får jag tipsa om denna https://www.ebay.com/itm/AS-ST-1803...381725?hash=item1a2399099d:g:NcAAAOSwA3dYd2Fu
IMG_20180122_235359.jpg

Visst är det så, känns som att det är en del att göra med denna, inte direkt bästa konstruktion man har sett. Får kanske bli ett sådant man lägger undan tills delar dyker upp :/

• Like
Reactions: Beo
Har lite kugghjulstillverkning ikväll. En dykare med trasigt kugghjul till inre bezeln. Använder mig av ett avtrycksmaterial . Blanda lika delar av varje. Och tryckte ditt det gamla kugghjulet.
DSC09289.JPG
DSC09290.JPG

Gjort ett avtryck innan. Men det sprack efter jag gjort två hjul. Har gjutit dessa i nagelakryl och ska sen se till att få dom gjutna i en stållegering som påminner om rostfritt. Får fila till den efteråt. Varför gör jag då flera? Jo om gjutningen går åt pipan så har jag större chans att det blir nåt jag kan använda. Kommer få fila till dom efteråt.
DSC09288.JPG

Ett rosa fint hjul som förrhoppningsvis blir bra.
DSC09286.JPG

Glömde att skriva att jag vred kugghjulet efter första avtrycket och peta dit lite avtryckmaterial där den var trasig. På så sätt fick jag med alla kuggarna. Hoppas kunna gjuta detta till nästa vecka.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp