• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Watcheyes

Cartier
Ser lite nött ut oxå . Men bilden kan göa att det blänker . Hör av dig om du inte hittar nåt .
Kikade igen nu på övre tappen (balansen), som du säger, den ser spetsig/konad ut, inte samma form som undre tapp.

Ska kika om jag har en balans, skulle nog behöva då en helt komplett balans med fjäder osv. Har tyvärr ingen balansvåg som jag vågar använda (inte i helt ok skick). Återkommer.
 

McGyver

Rolex
Detta är mitt allra första renoveringsprojekt och som väntat har jag stött på problem redan första timmen. Själva syftet med projektet är helt enkelt bara kunskap och därav är att skicka klockan till en uris den absolut sista utvägen.
Nu till problemet. Kronan går inte att snurra medurs, alltså går klockan inte att dra upp. Vad kan jag göra åt saken? Tacksam för svar!
FD35A297-31C0-45E7-A9D4-121672B922D6.jpeg

8BC78649-89C5-4680-B093-3DB7FFFAE6FC.jpeg
Rör sig balansen fritt?
Kan även vara att klockan fått sig en smäll/felmonterad balans osv => liverrullen har hamnar fel.
Du märker det på att balansen går att rotera åt ett håll men när du försöker åt andra hållet tar det stopp.
Om detta är fallet-bara lyft balansen och montera tillbaka den rätt! (har haft två klockor inne med detta problem den senaste veckan - kanske var ett omen!? ;) )
 

BoEtt

Rolex
Frågan är om det här går att rädda?
Båda skruvarna till uppdraget är av. En var av och borta när jag öppnade kockan, hjulet låg lösta. Den andra skruven gick av nu, men var troligen redan kass, då den gick av direkt jag rörde vid den.
Nån som vet vad det är för verk?
DDDCDB93-F880-41F5-9B3F-1F1ED498F213.jpeg
C18BC915-6B26-4974-912B-49B6F902875F.jpeg
E9D3E7B4-88B5-4AE7-9164-D69383EE20DD.jpeg
4DCAC5B8-5B68-4174-A31B-A4828C5C5900.jpeg
 
  • Like
Reactions: Beo

Watcheyes

Cartier
Håller på att inspektera allt efter rengöring av certina labora med kf320 verk. Noterade att det är en del side shake mellan fjäderhuslocket (barrel lid) och mot fjäderhusbommen (barrel arbor). Det är just vid locket det finns ett glapp som jag tycker är för stort. Kan antydan locket hål eventuellt nött.

Kan jag reducera lockets hål med en konvex stans med staking tool? Eller låter jag det vara och kikar amplitud senare, dock känns det inte helt bra.
 

Exxet

Rolex
Frågan är om det här går att rädda?
Båda skruvarna till uppdraget är av. En var av och borta när jag öppnade kockan, hjulet låg lösta. Den andra skruven gick av nu, men var troligen redan kass, då den gick av direkt jag rörde vid den.
Nån som vet vad det är för verk?
DDDCDB93-F880-41F5-9B3F-1F1ED498F213.jpeg
C18BC915-6B26-4974-912B-49B6F902875F.jpeg
E9D3E7B4-88B5-4AE7-9164-D69383EE20DD.jpeg
4DCAC5B8-5B68-4174-A31B-A4828C5C5900.jpeg
Borde synas under balansen, men sätter en slant på ett Cyma 414 Ka.
 

Henko

Omega
Håller på att inspektera allt efter rengöring av certina labora med kf320 verk. Noterade att det är en del side shake mellan fjäderhuslocket (barrel lid) och mot fjäderhusbommen (barrel arbor). Det är just vid locket det finns ett glapp som jag tycker är för stort. Kan antydan locket hål eventuellt nött.

Kan jag reducera lockets hål med en konvex stans med staking tool? Eller låter jag det vara och kikar amplitud senare, dock känns det inte helt bra.
Du kan knacka igen hålet så som du beskriver. Använd sedan en glättnål och glätta upp hålet tills det blir lagom med spel.
 

rogart-63

Patek
Frågan är om det här går att rädda?
Båda skruvarna till uppdraget är av. En var av och borta när jag öppnade kockan, hjulet låg lösta. Den andra skruven gick av nu, men var troligen redan kass, då den gick av direkt jag rörde vid den.
Nån som vet vad det är för verk?
DDDCDB93-F880-41F5-9B3F-1F1ED498F213.jpeg
C18BC915-6B26-4974-912B-49B6F902875F.jpeg
E9D3E7B4-88B5-4AE7-9164-D69383EE20DD.jpeg
4DCAC5B8-5B68-4174-A31B-A4828C5C5900.jpeg
Den ena går väl rosta ut med alum. Den i fjäder huset är väl värre. Testa om det går att pilla i den. Ibland går det.
 

McGyver

Rolex
Sätt flaggan i topp, det blev en för mitt maxbelopp. Efter en segdragen förlossning på 6 månader är den äntligen här. 22kg tung, förlöst av självaste Colin Childs. Alla mår bra. Välkommen till världen önskar storasyster Unimat 3.

640D680C-8479-471C-8A2C-0EA86EE2E962.jpeg
-Grattis! :)
Ser ut att vara en stabil pjäs som kommer leverera mycket glädje!
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Hej, hade tänkt ge mig på en boettrengöring och glasbyte på den här. Ser ut att sitta ett Unitas 150-ish i, får inte ut bommen. Har lossat den rödmarkerade skruven vilket släppte bommen till viss del, men den hänger och sladdrar sista biten. Gängorna på skruven verkar slitna, då den fjädrar lite vid tryck, så kan vara att den bara går runt utan att resa sig. Några tips i detta läge?
92CA75D8-3D8B-46E2-AFF3-DBA149EA986D.jpeg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hej, hade tänkt ge mig på en boettrengöring och glasbyte på den här. Ser ut att sitta ett Unitas 150-ish i, får inte ut bommen. Har lossat den rödmarkerade skruven vilket släppte bommen till viss del, men den hänger och sladdrar sista biten. Gängorna på skruven verkar slitna, då den fjädrar lite vid tryck, så kan vara att den bara går runt utan att resa sig. Några tips i detta läge?
92CA75D8-3D8B-46E2-AFF3-DBA149EA986D.jpeg
Trycker du ner skruven när du skall ta ut bommen? Annars kan det hjälpa!
 

Exxet

Rolex
Hej, hade tänkt ge mig på en boettrengöring och glasbyte på den här. Ser ut att sitta ett Unitas 150-ish i, får inte ut bommen. Har lossat den rödmarkerade skruven vilket släppte bommen till viss del, men den hänger och sladdrar sista biten. Gängorna på skruven verkar slitna, då den fjädrar lite vid tryck, så kan vara att den bara går runt utan att resa sig. Några tips i detta läge?
92CA75D8-3D8B-46E2-AFF3-DBA149EA986D.jpeg
Om man skruvar lite för mycket kan skruven lossna från regeln på tavelsidan och då blir det lite värre, ställarmen kan ha hamnat fel t ex,
och om allt är slitet så är det inte till nån fördel direkt.
I s f är det till att ta bort visare o tavla för att komma åt att lägga grejerna till rätta, inget ovanligt att detta händer med vintage klockor.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Om man skruvar lite för mycket kan skruven lossna från regeln på tavelsidan och då blir det lite värre, ställarmen kan ha hamnat fel t ex,
och om allt är slitet så är det inte till nån fördel direkt.
I s f är det till att ta bort visare o tavla för att komma åt att lägga grejerna till rätta, inget ovanligt att detta händer med vintage klockor.
Tack, så kan det så klart vara. Problemet nu är att jag inte får ut verket ur boetten :D
Törs man lossa klickbryggan eller är det total rivning som gäller då?
 

rogart-63

Patek
Hej, hade tänkt ge mig på en boettrengöring och glasbyte på den här. Ser ut att sitta ett Unitas 150-ish i, får inte ut bommen. Har lossat den rödmarkerade skruven vilket släppte bommen till viss del, men den hänger och sladdrar sista biten. Gängorna på skruven verkar slitna, då den fjädrar lite vid tryck, så kan vara att den bara går runt utan att resa sig. Några tips i detta läge?
92CA75D8-3D8B-46E2-AFF3-DBA149EA986D.jpeg
Kolla så verkringen ligger rätt. Så den inte sitter lite på sniskan. Kanske tar ur den om det går.
 

rogart-63

Patek
Alia sätt är bra ? En bit lödtråd som verkring. Nja funkar väl men känns lite knas . Inte i en Omega. Eller nån annan klocka heller för den delen. Nu har jag lödtråd till kronor om jag skulle kapa bommen lite för kort dock. Räcker länge🤪
 

Bilagor

  • IMG_20220522_213526.jpg
    IMG_20220522_213526.jpg
    283.4 KB · Visningar: 6

gdae

Cartier
2-Faktor
Urskruvarstationen är igång. Arbetat på 5 stycken hittills varav 3 tickar på fint, 1 behöver setting lever-skruv som var av och den sista väntar på reservdelar från annan kontinent samt behöver felsökning av balansen som verkar lite förkyld.

Någon som möjligtvis har passande skruv enligt modell nedan? Mätte så noga jag kunde med nuvarande utrustning... Urverket ser ut att vara ett FHF 3.

20220526_165304.jpg
20220526_164921.jpg
20220526_165311.jpg
20220526_165113.jpg
20220526_164622.jpg
 

Watcheyes

Cartier
Kom i mål tillslut med Certinan, har justerat i princip alla hål som ej hade juvel, allt var slitet på detta verk men tydligen går den helt okej efter allt. Fick ok amplitud, ca 270, låg beat error. Hade lägre amplitud i vissa lägen, ca 240.

Noterade att en juvel nog inte var i helt korrekt position när jag var på sluttampen, det var lite synd att jag inte såg detta tidigare, osäker nu på gånghakens kontakt med gånghjulet, men då får det bli en kontrollpunkt på nästa verk.

Tack @Fadershan och @rogart-63 för hjälp och reservdelar! Återkommer till dig Rogart så postar jag reserv verket till dig.

Har filmat hela servicen så det blir lite film framöver :). Före och efterbild (förebilden är redigerad).
 

Bilagor

  • 20220526_191415.jpg
    20220526_191415.jpg
    727.1 KB · Visningar: 10
  • DSC02480 (11).jpg
    DSC02480 (11).jpg
    196.2 KB · Visningar: 11

rogart-63

Patek
Kom i mål tillslut med Certinan, har justerat i princip alla hål som ej hade juvel, allt var slitet på detta verk men tydligen går den helt okej efter allt. Fick ok amplitud, ca 270, låg beat error. Hade lägre amplitud i vissa lägen, ca 240.

Noterade att en juvel nog inte var i helt korrekt position när jag var på sluttampen, det var lite synd att jag inte såg detta tidigare, osäker nu på gånghakens kontakt med gånghjulet, men då får det bli en kontrollpunkt på nästa verk.

Tack @Fadershan och @rogart-63 för hjälp och reservdelar! Återkommer till dig Rogart så postar jag reserv verket till dig.

Har filmat hela servicen så det blir lite film framöver :). Före och efterbild (förebilden är redigerad).
Härligt. Skulle vara klart nöjd med det resultatet .
 
Topp