• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

ConElPueblo

Panerai
Der er vel intet på den tavla, der tyder på, at den skulle være ommalet? Der er et hav af forskellige tavlavarianter på de T17/20'ere fra trediverne, så er ikke overrasket over at se en, jeg aldrig har set før. Visare er korrekte for en tank med lumen og patinaen på radiumindeks er magen til den, man typisk ser på disse.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Der er vel intet på den tavla, der tyder på, at den skulle være ommalet? Der er et hav af forskellige tavlavarianter på de T17/20'ere fra trediverne, så er ikke overrasket over at se en, jeg aldrig har set før. Visare er korrekte for en tank med lumen og patinaen på radiumindeks er magen til den, man typisk ser på disse.
Ser inget i själva trycket som tyder på det nej. Var en ärlig fråga från mig och ingen anklagelse. Det som får en att reagerar är ju att sekund-tavlan inte är centrerad och att tavelskicket är så bra, speciellt med radium. Därför jag även undrar om tavlan är lackad, för finns ju en del tavlor som saknar klarlack och endast är oxiderade. Sedan vad Omega hade för finish under denna tid känner jag inte till och därför är det intressant att rådfråga någon som har koll. Sedan reagerade jag på minutvisarlängden då jag tänkte att den skulle gå på minutskalan`som på min?
Upplever det som tavlan blivit oxiderad
Vilken tavla?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är av uppfattningen att alla tavlor var lackade när de lämnade fabrik.
Annars skulle de oxidera
Inte om de redan är oxiderade under kontrollerande former eller om de är belagda med inerta material. Många av mina matta äldre tavlor ser inte ut att ha någon lack. Men kan klart ha fel, kan vara tunn och matt icke-vattenlöslig lack. Har aldrig läst något om detta ämne någonsin.
 

Kamelen

Cartier
Inte om de redan är oxiderade under kontrollerande former eller om de är belagda med inerta material. Många av mina matta äldre tavlor ser inte ut att ha någon lack. Men kan klart ha fel, kan vara tunn och matt icke-vattenlöslig lack. Har aldrig läst något om detta ämne någonsin.

Känner ej till någon tryckt urtavla från denna era med kontrollerad oxidation eller inerta material.
Lacken behöver ej vara icke vattenlöslig, skulle tippa på någon form av schellack.
Har för lite kunskap inom kemi för att förstå området.
Tror att en kemist kan förklara det men någon form av försegling användes.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känner ej till någon tryckt urtavla från denna era med kontrollerad oxidation eller inerta material.
Lacken behöver ej vara icke vattenlöslig, skulle tippa på någon form av schellack.
Har för lite kunskap inom kemi för att förstå området.
Tror att en kemist kan förklara det men någon form av försegling användes.
Finns många olika vis att försegla metaller, kontrollerad oxidation (anodisering) är en otroligt effektiv och välanvänd process.
 

ConElPueblo

Panerai
Ser inget i själva trycket som tyder på det nej.

Så da du tidligere skrev:

Är det originaltrycket?

Var det fordi..?

Var en ärlig fråga från mig och ingen anklagelse. Det som får en att reagerar är ju att sekund-tavlan inte är centrerad och att tavelskicket är så bra, speciellt med radium. Därför jag även undrar om tavlan är lackad, för finns ju en del tavlor som saknar klarlack och endast är oxiderade. Sedan vad Omega hade för finish under denna tid känner jag inte till och därför är det intressant att rådfråga någon som har koll. Sedan reagerade jag på minutvisarlängden då jag tänkte att den skulle gå på minutskalan`som på min?

Hvis man stiller spørgsmålstegn ved et urs originalitet - og det var vel, hvad du gjorde? - må man jo udpege hvilke elementer, der giver anledning til tvivl, ellers er der ikke nogen mulighed for ejeren at forsvare eller forklare sig. Om du kalder det anklage eller noget andet er vel ligegyldigt, det er bare et spørgsmål om ordvalg. Ucentreret tryck er langtfra unormalt på 30'er-tavler, det forstår jeg ikke du undrer dig over? Det ser sådan ud på min samtidige Tissot (samme tavlefabrikant som Omegaen) og faktisk ser din egen på IG også ud til at være skævt centreret.
Jeg synes ikke sekundviseren ser forkert ud; hvis den var bare lidt længere, ville den gå ud over sekundtavlan ved 15-30-45-60...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så da du tidligere skrev:



Var det fordi..?



Hvis man stiller spørgsmålstegn ved et urs originalitet - og det var vel, hvad du gjorde? - må man jo udpege hvilke elementer, der giver anledning til tvivl, ellers er der ikke nogen mulighed for ejeren at forsvare eller forklare sig. Om du kalder det anklage eller noget andet er vel ligegyldigt, det er bare et spørgsmål om ordvalg. Ucentreret tryck er langtfra unormalt på 30'er-tavler, det forstår jeg ikke du undrer dig over? Det ser sådan ud på min samtidige Tissot (samme tavlefabrikant som Omegaen) og faktisk ser din egen på IG også ud til at være skævt centreret.
Jeg synes ikke sekundviseren ser forkert ud; hvis den var bare lidt længere, ville den gå ud over sekundtavlan ved 15-30-45-60...
Jag frågade för jag var nyfiken om det var originaltrycket, inte svårare än så.
 

Kamelen

Cartier
Finns många olika vis att försegla metaller, kontrollerad oxidation (anodisering) är en otroligt effektiv och välanvänd process.
Som jag skrev innan så är jag ej så hemma på kemi men om du anser att det är en trolig teknik inom urindustrin från 1920 talet och framåt så kan jag ej argumentera emot.
De brukar ofta talas om att lyfta på lacken när de resuarerar tavlor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som jag skrev innan så är jag ej så hemma på kemi men om du anser att det är en trolig teknik inom urindustrin från 1920 talet och framåt så kan jag ej argumentera emot.
De brukar ofta talas om att lyfta på lacken när de resuarerar tavlor.
Inte meningen att tjata. Ska se om jag minns detta när jag har lite klockor att pilla med.

Min poäng, om den var otydlig, är att det är intressant med lacker då det är pga dessa huvudparten av gamla ut får sin patina. Därför viktigt att förstå dessa för att underlätta snabba analyser av äldre tavlor. Flesta lacker är vattenlösliga av någon anledning och de flesta reagerar och blir mörka av radioaktiv strålning. Men då och då kommer det fram klockor utan dessa märken som ändå är/verkar orörda. Detta är intressant och jag hade gärna läst mer om detta ämne. De galvaniska tavlorna eller vad man kallar dem i Sverige är ju rätt speciella tex och saknar klarlack? Eller är den bara tunn den med? Detaljskärpan är ofta inte speciellt hög iaf tog ett antal år innan jag upptäckte att detta var en helt annan sorts tavla jämför med ballongtryck.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Dagens fynd som sagt
E7DAFDE4-E820-44C0-8359-97CF59BADD19.jpeg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Ser inte ut att vara rätt krona. Tror det ska vara krona lite mer likt CWC . Lite större med invändig gänga. Som på MRP SA boetterna.
Tar upp ett ett gammalt inlägg :) klockan fungerade så nu tänkte jag piffa upp den med nytt glas och ovan nämnda krona. Har du ngt tips på hur man lättast kan hitta rätt krona?
 
Topp