Riktigt läcker, hur stor är den?Dagens fynd, en Recta i Taubertboett. Väldigt charmig trots lite härjat skick. Har inte lyckats identifiera verket så insikter om det mottages tacksamt! 10,5 ligne är det iallafall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt läcker, hur stor är den?Dagens fynd, en Recta i Taubertboett. Väldigt charmig trots lite härjat skick. Har inte lyckats identifiera verket så insikter om det mottages tacksamt! 10,5 ligne är det iallafall.
Då lär du inte få igång den! Var försiktig med den nu!
Nej, tyvärr. Som @TorNet skriver försöker den vara något den inte är, iofs inte sett någon stämpel än men...Ling-kronografen var den inte i guld?
Sitter Det ens ett riktigt kronografverk i?Nej, tyvärr. Som @TorNet skriver försöker den vara något den inte är, iofs inte sett någon stämpel än men...
Får kikaSitter Det ens ett riktigt kronografverk i?
Friktionsfjäder för sekundaxel. Rolig design.Kan det vara alpina?
Frågan är vad det är för konstig fjäder inringat på den här bilden?
Edit: ser nu att recta verkade producera egna verk som ser snarlika ut. Säkert In-house.
Inget riktigt kronografverk utan en budgetlösning.
Kul lösning! Dock ingen rolig reservdel att leta kan jag tänka mig.Friktionsfjäder för sekundaxel. Rolig design.
Åh fy. Spring!!
Tror inte ens att pläteringen är av guld utan att det är någon annan guldfärgad beläggning.Nej, tyvärr. Som @TorNet skriver försöker den vara något den inte är, iofs inte sett någon stämpel än men...
Förlåt, jag var otydlig. Jag förutsätter att det är Rectas egna verk. Var mest nyfiken på vilket. Tänker att det kanske underlättar att kunna ange det om jag vill ha den servad i framtiden och behöver leta rätt på en urmakare som är villig att ta sig an den. Vet inte om det blir av dock. Kommer förmodligen prioritera att serva min Mido Multifort framför den här.Kan det vara alpina?
Frågan är vad det är för konstig fjäder inringat på den här bilden?
Edit: ser nu att recta verkade producera egna verk som ser snarlika ut. Säkert In-house.
Ja visst är den cool! Lite drygt 28 mm.Riktigt läcker, hur stor är den?
Den lilla racing till höger såg kul ut!Dagens skörd. Inget jättefynd men ändå ett fynd. Certina och Silena får stanna iallafall. Var tvungen att ropa hem alla i ett paket.
Har googlat och kollat EBay, och hittat detta exempel på EBay.Fynd för mig!
Secondhand butik i Jönköping!
275kr, hur listar man ut vad boetten är av? Hittar inga stämplar, men inte genom nötning heller!
@Martin Lovasz kan du?
Kastar in bild på baklock med!
Jag har funderat och undrar om inte det är modeller från mitten till sent 40-tal och att även din har en guldboett men varför det inte finns stämpel kan man fråga sig.Har googlat och kollat EBay, och hittat detta exempel på EBay.
Liknande boett men med guld bak lock, men inte samma teckensnitt!
Nummer nära varandra! Samma model? vad tänker du @Martin Lovasz ?
Bilder från EBay:
Tack Martin, så verkar det!Jag har funderat och undrar om inte det är modeller från mitten till sent 40-tal och att även din har en guldboett men varför det inte finns stämpel kan man fråga sig.
De två sista siffrorna i serienumret ser ut att vara 19 på insidan ditt lock och det kan betyda 1 för stål och 9 för 14k guld.Tack Martin, så verkar det!
Nöjer mig här, skall serva verket och bruka den som dress klocka!
Hur ser kronan ut? Säker på att den inte är original?Hämtade ut den här igår också. Min första Visodate och till skillnad från en del annat jag postat i tråden är den nog ett fynd på riktigt. Verkar funka bra, roulettedatum, 35 mm. Dessvärre inte originalkronan men det är nog inte hela världen på en sådan här klocka tycker jag.
Säker är jag ju inte. Men jag hade fått för mig att den här modellen ska ha signerad krona. Bifogar en kass bild men jag tror du ser ungefär hur den ser ut.Hur ser kronan ut? Säker på att den inte är original?
Jag är inte helt säker, har sett väldigt många Tissot från den här tiden som inte har signerade kronor. De brukar likna den som sitter på din.Säker är jag ju inte. Men jag hade fått för mig att den här modellen ska ha signerad krona. Bifogar en kass bild men jag tror du ser ungefär hur den ser ut.
Jag är inte helt säker, har sett väldigt många Tissot från den här tiden som inte har signerade kronor. De brukar likna den som sitter på din.
Tack! Ja det är inte helt lätt sådant här om man inte snöar in helt på någon modell och sitter och letar referensbilder. Får se om jag orkar. Gillar klockan oavsett.Jag har en som är väldigt snarlik den som @Highvalley köpt och den har signerad (gamla loggan) krona.
Om det sen är original eller något som någon har kompletterat med vågar jag inte svara på.
Hittade dessvärre ingen bild på själva kronan, men klockan bör vara någorlunda samtida.
Mina har inte haft märkta kronor, så inget jag hade brytt mig om att åtgärda iaf.Jag är inte helt säker, har sett väldigt många Tissot från den här tiden som inte har signerade kronor. De brukar likna den som sitter på din.
Dagens fynd, en Recta i Taubertboett. Väldigt charmig trots lite härjat skick. Har inte lyckats identifiera verket så insikter om det mottages tacksamt! 10,5 ligne är det iallafall.
Fin! Bjöd på en liten Vulcain i Taubertboett häromdagen förresten, men förlorade. Recta är bra plåster på såren. Bjuder på en till bild.Grym! Minner meg om denne.
Grymt! Kanske sitter samma verk i min Candino Blue Sea? Tror jag betalade 99kr för den eller nåt.Man skall alltid titta närmare på auktioner som verkar innehålla skräp.
Skräp men! Jo, titta längst till höger.
En Candino quartz från slutet av 70-talett.
Bara på några år har dessa kaliber 9362 gått till att ha blivit mycket svåra att få tag i för vettiga pengar och har man inte tid att vänta så kan de gå för upp mot 1000kr på eBay så ser jag en så snappar jag upp den med en gång och för 143kr för allt skrot är det ett fynd!