• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

RobRoy

Panerai
2-Faktor
Blev tydligen vinst på en “game changing” kronograf igår! Ska bli riktigt kul att få hem! :)
D36ADA96-AE05-4DAA-9055-667217047F9C.jpeg
02A3694E-1097-4D8D-864C-C96FEFA93A58.jpeg
Don Johnson har haft en sån! :)
822CA4DB-1EBF-451C-9B46-62D809E21108.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Blev tydligen vinst på en “game changing” kronograf igår! Ska bli riktigt kul att få hem! :)
D36ADA96-AE05-4DAA-9055-667217047F9C.jpeg
02A3694E-1097-4D8D-864C-C96FEFA93A58.jpeg
Grattis! Den är ju grymt fin! Ebel tycker jag generellt är underskattade; fina urverk och superb finish/kvalitetskänsla. Att vi har dem att tacka för återupplivandet av El Primero gör det ju inte sämre! Bifogar en bild på min nyinköpta Zenith (med El Primero) från samma ungefär samma tid (1988). Det lär inte ha gjorts mer än 340 av denna. Undrar varför;-)
IMG_2842.jpeg
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Grattis! Den är ju grymt fin! Ebel tycker jag generellt är underskattade; fina urverk och superb finish/kvalitetskänsla. Att vi har dem att tacka för återupplivandet av El Primero gör det ju inte sämre! Bifogar en bild på min nyinköpta Zenith (med El Primero) från samma ungefär samma tid (1988). Det lär inte ha gjorts mer än 340 av denna. Undrar varför;-)
IMG_2842.jpeg
Zenith alltså! Ibland är det jävla bra, ibland är det ännu bättre än bäst och ibland är det sånt som bara Zenith kan göra. Men snart kommer 80- och 90-tal vara det som uppskattas!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Väntar på att den här ska komma med posten. Ebel Le Modulor Chronograph. Ring och krona i 18K. Ebel 137-urverk som om jag förstått det rätt är deras vidareutveckling av Lemania 1340. Fin både framifrån och bakifrån;-)
IMG_0002.jpeg
IMG_0003.jpeg
IMG_0004.jpeg
Grymt, va kul! Nu går Ebel-tåget på forumet! :) Cal 137 är deras egna kaliber som de utvecklat typ -95 tror jag och vi snackar Ebel i toppform. Innan de sjabblde bort allt de skapat och stod för!
EBEL-LOGO_BROWN.jpg


Cal 137 såldes, typ 2012, till Ulysse Nardin sen när allt gått åt pipsvängen för Ebel - UN ville väl ha ett inhouse-verk då de då var på väg upp, antar (killgissar) jag.

Ps. Tidigt 80-tal kostade en Ebel kronograf mer än Daytonan, typ 2000$. Säger lite om vilken status de hade då! Ds.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Grymt, va kul! Nu går Ebel-tåget på forumet! :) Cal 137 är deras egna kaliber som de utvecklat typ -95 tror jag och vi snackar Ebel i toppform. Innan de sjabblde bort allt de skapat och stod för!
EBEL-LOGO_BROWN.jpg


Cal 137 såldes, typ 2012, till Ulysse Nardin sen när allt gått åt pipsvängen för Ebel - UN ville väl ha ett inhouse-verk då de då var på väg upp, antar (killgissar) jag.

Ps. Tidigt 80-tal kostade en Ebel kronograf mer än Daytonan, typ 2000$. Säger lite om vilken status de hade då! Ds.
Kul att höra lite mer om Ebel! Nu är ju inte detta en Ebel-tråd, men jag passar ändå på att fråga: Har ni någon erfarenhet/åsikter om Ebels dykare i Sportwave-serien? De ser rätt coola ut och verkar ha 2892-A2-urverk. Särskilt den i titan är lockande!
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
En helguld med Eel

Kul att höra lite mer om Ebel! Nu är ju inte detta en Ebel-tråd, men jag passar ändå på att fråga: Har ni någon erfarenhet/åsikter om Ebels dykare i Sportwave-serien? De ser rätt coola ut och verkar ha 2892-A2-urverk. Särskilt den i titan är lockande!
Ingen erfarenhet av just den. Men jag kan tänka mig att den är lika välbyggd som övriga Ebel från den tiden. Ebel håller generellt mycket bra kvalitet och är dessutom prisvärda utifrån den kvalitet de håller. Men sen är ju designen inte för alla och den är väl rätt stor, typ 44 mm. Men jag har dock en GMT Sportwave, som också är stor, som jag är riktigt nöjd med.
0B62E0BD-B905-44CF-B1FF-F7AF73A202AD.jpeg
6AA47228-69AE-4151-994E-A8C6E79EA9C8.jpeg

Är nog dags för en Ebel tråd...
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ingen erfarenhet av just den. Men jag kan tänka mig att den är lika välbyggd som övriga Ebel från den tiden. Ebel håller generellt mycket bra kvalitet och är dessutom prisvärda utifrån den kvalitet de håller. Men sen är ju designen inte för alla och den är väl rätt stor, typ 44 mm. Men jag har dock en GMT Sportwave, som också är stor, som jag är riktigt nöjd med.
0B62E0BD-B905-44CF-B1FF-F7AF73A202AD.jpeg
6AA47228-69AE-4151-994E-A8C6E79EA9C8.jpeg

Är nog dags för en Ebel tråd...
Tack! Den har jag kollat på också!
 

Psykel

Patek
Tack!Tyvärr insåg jag alldeles för sent att den inte hade något glas... Och det krävs ett rätt kupat glas så oklart hur lätt det blir att fixa. Charmig som få var den iaf!
Segt, men borde inte vara HELT omöjligt att greja. Vill minnas att nån forumpulare tillverkade ett eget kupat tank-plexi för ett par år sen.
Vad är det för material? Svårbedömt från fotona.
 
Topp