• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Blev tydligen vinst på en “game changing” kronograf igår! Ska bli riktigt kul att få hem! :)
D36ADA96-AE05-4DAA-9055-667217047F9C.jpeg
02A3694E-1097-4D8D-864C-C96FEFA93A58.jpeg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Grattis!
Tycker att de där är ganska häftiga - om än inte det allra vackraste som gjorts! ;)
1990-ish?
För mig är den underbar! :) Men jag är ju helt såld på Ebel. Den är typ från mitten av 80-tal och modellen har en avgörande roll i klockhistorien. Kort och enkelt uttryckt; modellen fick fart på Zeniths El Primero-tillverkning igen.

Mitt i rådande quartz-kris där Zenith bestämt sig för att bara göra quartsur går Ebel mot strömmen och bestämmer sig för att göra en mekanisk kronograf och de vill ha El primeroverket. Därmed får de fart på Zenith som plocka fram sina El Primero-maskinerna från vinden och börjar göra verk till Ebel. Sen hakar andra dussintillverkare (läs Rolex) på och ska ha verket de också. Ebel = El Primeroräddare.


Erkänn att den blev lite snyggare nu?! ;)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
För mig är den underbar! :) Men jag är ju helt såld på Ebel. Den är typ från mitten av 80-tal och modellen har en avgörande roll i klockhistorien. Kort och enkelt uttryckt; modellen fick fart på Zeniths El Primero-tillverkning igen.

Mitt i rådande quartz-kris där Zenith bestämt sig för att bara göra quartsur går Ebel mot strömmen och bestämmer sig för att göra en mekanisk kronograf och de vill ha El primeroverket. Därmed får de fart på Zenith som plocka fram sina El Primero-maskinerna från vinden och börjar göra verk till Ebel. Sen hakar andra dussintillverkare (läs Rolex) på och ska ha verket de också. Ebel = El Primeroräddare.


Erkänn att den blev lite snyggare nu?! ;)

Hehe! Ramlade faktiskt över dessa just efter att jag varit nere och besökt den där vinden, så har lite koll på modellen.
Men så jättemycket snyggare vet jag inte om de blev, dock.
Snygga eller ej - ganska sugen på att testa en någon gång.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
En fråga. När jag "nollställer" kronografen stammar den 2 sek innan 0. Är det ngn "racingfunktion", fel eller bara ngt jag inte fattar? @Rozzy kke vet som har en?
Klockan verkar faktiskt vara NOS så borde ju inte vara massa fel...
IMG_20191105_190531.jpg
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
En fråga. När jag "nollställer" kronografen stammar den 2 sek innan 0. Är det ngn "racingfunktion", fel eller bara ngt jag inte fattar? @Rozzy kke vet som har en?
Klockan verkar faktiskt vara NOS så borde ju inte vara massa fel...
IMG_20191105_190531.jpg
Det är inte som en del andra quartz-verk - d.v.s. att du, när du dragit ut kronan, kan finjustera med översta pushern?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En fråga. När jag "nollställer" kronografen stammar den 2 sek innan 0. Är det ngn "racingfunktion", fel eller bara ngt jag inte fattar?
@Rozzy kke vet som har en?
Klockan verkar faktiskt vara NOS så borde ju inte vara massa fel...
IMG_20191105_190531.jpg
Det är som Anders säger. Dra ut kronan ett eller två steg och justera med övre och undre tryckknapparna för subtavlor och sekundvisare
 

3rdstone

Omega
En fråga. När jag "nollställer" kronografen stammar den 2 sek innan 0. Är det ngn "racingfunktion", fel eller bara ngt jag inte fattar? @Rozzy kke vet som har en?
Klockan verkar faktiskt vara NOS så borde ju inte vara massa fel...
IMG_20191105_190531.jpg
Den där hade ju suttit som ett snäck på Steve Vai's arm när han shreddade som bäst i slutet på 80-/början på 90-talet. Skulle bli besviken om han inte åtminstone har nån vintage Swatch i liknande färgkombinationer.

IMG_1346_17412171-cc33-429d-8cbc-ef7ce2dcf23b.jpg
 

MrGoran

Cartier
Var på auktion idag. Det jag halvhjärtat ville ha drog iväg, så jag avstod. Köpte däremot nästa utrop som ingen ville ha för en 50-lapp. En hoper damklockor med 2 askar.
Men som damklocka låg också en något större gammal Zenith. Strax under 30 mm.
Kaliber 106 tror jag.
Är det nån som vet vad jag hittat.

20191109_141457.jpg
 
Topp