• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Idag kom min Seiko 7A38-7060 från 1984. Ett nytt batteri och lite TLC var det enda som behövdes :)

IMG_20191121_192756_01.jpg


Gött med originallänk också som passar min 19 cm stora handled!
IMG_20191121_192814.jpg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Nu börjar nästa kul del, vad har du tänkt dig för band?
Jag vet inte riktigt. Ser fram emot att leta reda på något passande i väntan på att klockan ska anlända från staterna. Kanske brun alligator? Mäter ju 17 mm så kan bli lite knepigt om man inte hittar ett 18 mm som går att pressa in. Har du något tips? Vad är det för typ av band som du kör till knubbisen i guld?

Länk ska han ha såklart! :) Nitad med raka ends e ju rätt trevligt på skulle jag tro!
Jag har generellt svårt för vintageur på länkar. Vet inte varför men blir alltid att länken blir liggandes till förmån för skinnband...

... å andra sidan blir man ju lite sugen på en länk nu efter den här bilden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vet inte riktigt. Ser fram emot att leta reda på något passande i väntan på att klockan ska anlända från staterna. Kanske brun alligator? Mäter ju 17 mm så kan bli lite knepigt om man inte hittar ett 18 mm som går att pressa in. Har du något tips? Vad är det för typ av band som du kör till knubbisen i guld?

Jag har generellt svårt för vintageur på länkar. Vet inte varför men blir alltid att länken blir liggandes till förmån för skinnband...

... å andra sidan blir man ju lite sugen på en länk nu efter den här bilden.
BB passar ju rätt bra på länkar med raka ändlänkar, men även då på band tack vara den rak kanten mellan bandhornen som DD. Körde naturfärgat svinläder på min stål-BB tidigare, riktigt bra. Nu är det fjäderladdad GF-oyster som gäller sedan många år. Just nu har jag ett gammalt Gemex i shell cordovan. Kom på ett rätt nytt Hirsh i krokodil. Jag hade rekommenderat svinläder.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Flesta och flesta, det finns dom med bara tre :) (notera att jag inte benämnde hacken på italienska då det kan vara ett känsligt ämne)
Ja, väldigt mycket klocka och kvalité för pengarna.
Köpte en liiite större för något år sedan för att testa vad man fick för knappa 1000 kr. Märks att Longines hade hög status på denna tid.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
BB passar ju rätt bra på länkar med raka ändlänkar, men även då på band tack vara den rak kanten mellan bandhornen som DD. Körde naturfärgat svinläder på min stål-BB tidigare, riktigt bra. Nu är det fjäderladdad GF-oyster som gäller sedan många år. Just nu har jag ett gammalt Gemex i shell cordovan. Kom på ett rätt nytt Hirsh i krokodil. Jag hade rekommenderat svinläder.
Bra tips. Ska tråla på bukten efter ett svinläder. Har två cordovan-band om det skulle krisa. Dock lite inne på alligator ändå, får se vart vi hamnar.
 

Sweden75

Breitling
Hej.
Ni som kan klockor. Tänkte köpa en Seiko klocka idag , ska handla på Klockmaster så undrar vilken modell rekomenderar ni upp till 7000 kr. Vill bara ha en som är minst 44mm . Om nån har tid att kolla på deras hemsida och ge mig en tips. Skulle uppskatta lite hjälp. Rekomendera gärna nån annan märke om den är bra. Tusen tack
 

Ekberget

Cartier
Hej.
Ni som kan klockor. Tänkte köpa en Seiko klocka idag , ska handla på Klockmaster så undrar vilken modell rekomenderar ni upp till 7000 kr. Vill bara ha en som är minst 44mm . Om nån har tid att kolla på deras hemsida och ge mig en tips. Skulle uppskatta lite hjälp. Rekomendera gärna nån annan märke om den är bra. Tusen tack
Automat eller quartz? Deras prospex med turtle, samurai eller solar chrono är väl det du får för de pengarna i den storleken. Runt 4000kr. Köper du på nätet eller här på forumet kan du kanske få en MM200.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Inte ett köp i sig men jag hittade min morfars Omega för några månader sedan, och idag fick jag dessa bilder från urmakaren som sa att den var klar. Så nästa vecka kommer den :)

Rejält möglig efter att ha legat i en låda utan glas i över 20 år... men lite charmigt kanske ;)
omega410_2.jpg
omega410_1.jpg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Kände att man måste hoppa på Swatch-tåget... Inte fantastiskt vintage och ingen kronograf. Men tycker det är bra roligare att dela med sig här än hos the general population i diskussion.
En oanvänd Green Dragon från 1994, köpt i april 1995 enligt garantisedeln i asken. Kände att den kunde vara värd en femhundring. Måste köpa nytt batteri bara, hoppas den kommer igång.
B9552F92-85F7-471D-8F83-824D07E60DAD.jpeg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Kul, har du samma tavla med numeriska index? Nej, ingen av dessa "sei tacche" tycks ha "Swiss". Alltid trott det berott på åldern, att de var innan denna märkning. Denna har dock applicerad logga och vingarna, som känns nyare än mina gamla Sei Tacche i 33,5 mm.
Vad tänker du på med tavlan lackad? Det är väl de flesta?
Ja det är samma tavla, de fanns i vitt och svart och flera jag sett har haft den blanka lacken intakt, de har sett så pass bra ut så att avsaknaden av "SWISS" tillsammans med den blanka lacken gjorde i början att jag tänkte att de var ommålade. Men jag har sett flera stycken med den blanka lacken, där de vita kan vara riktigt vita och opatinerade. Jag förväntar mig nästan alltid att de ska vara något gulare vilket gjorde att jag misstänkte ommålat. Den här tillverkningsperioden är definitivt senare och jag tänker inte ens att användningen av "sei tacche" är applicerbar(?)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Flesta och flesta, det finns dom med bara tre :) (notera att jag inte benämnde hacken på italienska då det kan vara ett känsligt ämne)
Ja, väldigt mycket klocka och kvalité för pengarna.

Köpte en liiite större för något år sedan för att testa vad man fick för knappa 1000 kr. Märks att Longines hade hög status på denna tid.

Spännande. Bild? Hur stor?

Förr i tiden var ju Omega och Longines premiummärken här i Sverige, Tissot och Certina låg i ett lägre segment och var billigare. Jag håller med, man får otroligt mycket pang för pengen i Longines. Men finns väl inga så här sena som har 3 hack? Ta gärna emot upplysning om jag har fel.
Ref 6263 är ju rena stölden imho, med tanke på vad man får för att inte tala om vissa 18k guldare med chronometermärkta verk.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Inte ett köp i sig men jag hittade min morfars Omega för några månader sedan, och idag fick jag dessa bilder från urmakaren som sa att den var klar. Så nästa vecka kommer den :)

Rejält möglig efter att ha legat i en låda utan glas i över 20 år... men lite charmigt kanske ;)
omega410_2.jpg
omega410_1.jpg
Är det efter-bilder från urisen? Rätt lortigt inne vid bandhornen?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är det efter-bilder från urisen? Rätt lortigt inne vid bandhornen?
Det var bra mycket värre innan, men jag la också märke till det. Lite märkligt får jag lov att säga. Men jag vet inte, det kanske var svårt att ta bort? Man får lägga märke till att denna klocka legat i en plastpåse i över tjugo år och innan dess används av min morfar i cirka 35 år. Är ingen expert på vintage så jag vet inte hur det står till med sådant. Men när jag får hem den ska jag själv se om jag kan ta bort det som är kvar på något sätt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det var bra mycket värre innan, men jag la också märke till det. Lite märkligt får jag lov att säga. Men jag vet inte, det kanske var svårt att ta bort? Man får lägga märke till att denna klocka legat i en plastpåse i över tjugo år och innan dess används av min morfar i cirka 35 år. Är ingen expert på vintage så jag vet inte hur det står till med sådant. Men när jag får hem den ska jag själv se om jag kan ta bort det som är kvar på något sätt.
Dunderäckel brukar jag ”blöta upp” med isopropanol och sedan pilla lös med tandpetare. Det brukar inte lossna i ultraljudstvätten så lätt.
 
Topp