• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Doc_152

Omega
Budade hem denna Lanco idag. Jag har en sjukdom där jag försöker buda hem alla Lancoklockor jag hittar på tradera.
Screenshot_20200129-222649.png
 

Doc_152

Omega
Förmodligen inte lika smittsamt som Corona. ;)
Skämt åsido - tycker att det finns ganska många trevliga Lancos. Även om de verka ha blandat och givit lite med kvaliteten.

Jo, det blev inte så lyckat där på slutet. Quartzklockorna speciellt är problematiska. Men fram tills 50-60 talet var deras klockor, speciellt med deras egna urverk, riktigt trevliga.

Deras fickur från sekelskiftet är en gåva från gud. Har aldrig stött på fickur som tar så mycket stryk som lancos... Fina är de inte nödvändigtvis, väldigt lite lull lull, gravyr å sånt. Men hårda liv, det pallar de.
 

Doc_152

Omega
Bild på urverket.
Hur den ser ut nu.
Hur den såg ut från fabrik.

Tyvärr med stor sannolikhet är det en franken. Då urverket inte har några markeringar och visuellt inte överstämmer med kända urverk från Kasper. Den fungerar men har problem med fjädern då den bara går i 4 timmar på ett uppdrag. Det finns även ett distinkt klick (och därefter saknas motstånd) vid uppdrag så jag gissar på att fjädern snurrar/slirar istället för att dras upp.

IMG_20200131_212816~2.jpg

IMG_20200131_125934.jpg

1580502667702.jpg

1580502683766.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Den här lille gynnaren, med betoning på liten, kan gå för 29 mm, kom i en liten lot, har aldrig hört om märket Comet, känns välgjord, rostfri boett, dammskydd, Eta 811 verk, Swiss på tavlan, synd att den inte var lite större, men den går o håller tiden, det blev nog ingen kometkarriär i a f.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Fin! Visst är det en Taubert-boett?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Du har nog alldeles rätt, F B med en nyckel under, Patent o ett Schweiziskt kors där under, betyder väl Francois Borgel, som togs över av Taubert o Fils, ännu mer synd att den inte är lite större.
Eller så fick du ännu mer för var jag gissar var en rätt blygsam slant. :) Tycker man får väldigt mycket kvalitet för pengarna i den här storleken. Är iallafall inte förvånad att min misstanke stämde. Tror den tiokantiga bakboetten var patentskyddad när den där tillverkades. Serienumret mellan bandhornen känns också typiskt för Taubert, liksom den tjocka kronhalsen i vilken jag tror du kan hitta en korkpackning.
 

Exxet

Rolex
Eller så fick du ännu mer för var jag gissar var en rätt blygsam slant. :) Tycker man får väldigt mycket kvalitet för pengarna i den här storleken. Är iallafall inte förvånad att min misstanke stämde. Tror den tiokantiga bakboetten var patentskyddad när den där tillverkades. Serienumret mellan bandhornen känns också typiskt för Taubert, liksom den tjocka kronhalsen i vilken jag tror du kan hitta en korkpackning.
Ännu lite konstigare med en sån välgjord boett till en vad jag tycker totalt okänt märke på tavlan, man kan väl säga att jag betalade en 50-lapp för den :)
 
Topp