• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

9DD60B54-DDEF-4135-B813-4680FDEFEE78.jpeg
Så kom den äntligen fram. Oerhört vacker i mina ögon, kärlek vid första ögonkastet!
Superfin, kul köp! Du får fixa ett Tropic till.

Tack! Ja, det var lite flyt att få den till det priset. Jag måste skaffa mig lite gummi, men jag tycker ändå att den gjorde sig rätt bra på det tjocka lädret!
Ser grym ut! Ett vintage tropic original är den väl värd :)
Finns andra vintage tropic som inte är äkta men lika sköna som kostar mindre. Men viktigt att inte köpa nytillverkade då de är mkt sämre.

Knappast ngt som får er att lyfta på ögonbrynen men var tvungen att köpa denna 35mm Certina Bristol då jag gillar boettformen, den borstade tavlan, svarta inläggen i visare och index samt framför allt att den är NAS :D
auktionsvara_1128197_stor.jpg

850kr skickat var nog inget fynd men tror den blir fin med ett bra läder. Om ngn sitter på ett tidsenligt guldpläterat spänne (70tal) får ni gärna hojta.

Ja, om någon har tips på vart man hittar tropic får ni gärna dela med er. Jag antar att det här går som nytillverkat och inte duger? https://shop.aquadive.com/cart/
Vad är det som skiljer de nytillverkade från de äldre?

Original i 18 mm är inte svårt att hitta. Dyrt, men inte svårt att få tag på. Kika på EBay eller lägg upp en blänkare på K/s.
https://klocksnack.se/threads/tropics-hk-tropics-nsa-länk-till-ds-2-certina-spännen-mm.130225/

36mm stålkronograf med skruvat baklock och runda pushers kan man inte låta bli så billigt :D
352065581_3ebd8da7-3ee9-422a-bd5d-8c4ad4c8b4d6.jpg

Har haft en bra vecka, snart återgår det antagligen till det vanliga att jag bara får hem dyra renoveringsobjekt igen ;)
Såg den också men lyckades låta bli. Tror den blev ett fynd! Har du klurat ut vad det är för verk? Det såg inte bekant ut för mig men jag grävde aldrig i det eftersom jag bestämt mig för att släppa den.

Såg den också men lyckades låta bli. Tror den blev ett fynd! Har du klurat ut vad det är för verk? Det såg inte bekant ut för mig men jag grävde aldrig i det eftersom jag bestämt mig för att släppa den.
Vet inte vad det är för verk, kanske någon annan vet? :)
Jag gissar L248 utan att ha sett bild ;)
Tror som @Highvalley att det inte är l248 iallafall.

De fortsatte med tiokantiga lock även efter FB så det är nog ingen tillförlitlig indikation. Patenten var utgångna sedan länge. Fasta bandstift låter onekligen gammaldags ja. Mäter du nyckelvidden så ska jag gräva i verktygslådan och se om jag har en dubblett åt dig.
Grymt! 27,5mm. Både boett och länk är märkta med "everbright", förresten. Serienummer mellan nedre bandhornen och på baklocket, precis som mina Alpina och Movado med Borgel-boett. Länken är tillverkad av CWD, men även signerad med West Ends W-logga.

Klickade precis hem min andra Cartier, ännu en Must de Tank. Denna med quartzverk och den läckra röda tavlan!
Pantbanken påstod att det var ett damur på 23x30mm, så antar att det kan varit en orsak till att den gick för utropspris, 1900!
Originalspänne dessutom, vilket alltid är nice! Sliten guldplätering, såklart. Matchar min blå! :D
auktionsvara_1130172_stor.jpg

Grymt! 27,5mm. Både boett och länk är märkta med "everbright", förresten. Serienummer mellan nedre bandhornen och på baklocket, precis som mina Alpina och Movado med Borgel-boett. Länken är tillverkad av CWD, men även signerad med West Ends W-logga.
27,5 mm är det mindre måttet alltså? "across flats"? Inte över två hörn? Everbright är inget jag förknippar med Taubert / Borgel. Här är en intressant artikel om West End. Verkar som att Taubert inte kunde leverera tillräckliga mängder redan 1954, men jag fattar inte om de bytte helt då eller tog in en till leverantör. https://www.vintagewatchstraps.com/westend.php

Klickade precis hem min andra Cartier, ännu en Must de Tank. Denna med quartzverk och den läckra röda tavlan!
Pantbanken påstod att det var ett damur på 23x30mm, så antar att det kan varit en orsak till att den gick för utropspris, 1900!
Originalspänne dessutom, vilket alltid är nice! Sliten guldplätering, såklart. Matchar min blå! :D
auktionsvara_1130172_stor.jpg
Det var ett fynd. Grattis.

27,5 mm är det mindre måttet alltså? "across flats"? Inte över två hörn? Everbright är inget jag förknippar med Taubert / Borgel. Här är en intressant artikel om West End. Verkar som att Taubert inte kunde leverera tillräckliga mängder redan 1954, men jag fattar inte om de bytte helt då eller tog in en till leverantör. https://www.vintagewatchstraps.com/westend.php
Precis, rak till rak och inte hörn till hörn. Borgel eller inte, så är det en trevlig klocka i grymt skick! Lite knepig att placera i tiden bara, eftersom boett, tavla och länk säger 40-tal, men daydate med quickset säger tidigast 60-tal. Dom kanske gillade retrostajlade klockor i Iran back in the day?
Edit: Spanade in länken. Bilden i artikeln har precis samma boett med fasta bandstift som min har, inklusive fyrsiffrigt serienummer mellan luggarna. Kan ju vara möjligt att det är en äldre boett med ett nyare verk i? Blir spännande att (förhoppningsvis) öppna upp den och kolla!
Edit 2: Detta katalogklipp från 70-talet finns på West Ends hemsida. 4289(203) i stål längst till vänster är snarlik. Samma boett, samma daydate. Så min skulle kunna vara en retrostylad 70-talare.
_srcfaa2d0771ec064480cda5ec87b123cd1_par9316563d95990bc8dea02642d8f62565_dat1570528530.jpeg

Jämför med detta katalogklipp från annonstråden här på forumet, så ser man Everbright och länken.
west-end-watch-catalog-1939-jpg.1335730

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp