• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte vad som for i mig men budade hem några udda fåglar...skall bli kul att klämma på
A85303D9-20DF-4A73-8406-A508BE2BED22.jpeg
Förstår att du inte kunde låta bli! Ser riktigt kul och udda ut!
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Nice! Aldrig sett en Eterna-Matic utan sekundvisare förut!
Nej jag hade inte heller det, blev mycket misstänksam givetvis men hittade faktiskt några Eterna 3000 utan sekundvisare när jag googlade så jag bestämde mig för att välja glädjen :)
Givetvis spelar det in att jag tycker den är väldigt snygg som den är och att det var lite av ett ett nu-eller-aldrig-läge och ett hyggligt pris så jag slog till.

Om någon Eterna-kännare har koll vore jag jättetacksam för ett utlåtande, ska den se ut såhär eller ska jag börja leta efteren sekundvisare?
Edit: Likaså blev jag misstänksam vad gäller visarna, de flesta resultat på google visar klockor med dauphine-visare och sekundvisare. Ett fåtal har likadana visare som min och saknar också sekundvisare.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Nej jag hade inte heller det, blev mycket misstänksam givetvis men hittade faktiskt några Eterna 3000 utan sekundvisare när jag googlade så jag bestämde mig för att välja glädjen :)
Givetvis spelar det in att jag tycker den är väldigt snygg som den är och att det var lite av ett ett nu-eller-aldrig-läge och ett hyggligt pris så jag slog till.

Om någon Eterna-kännare har koll vore jag jättetacksam för ett utlåtande, ska den se ut såhär eller ska jag börja leta efteren sekundvisare?
Edit: Likaså blev jag misstänksam vad gäller visarna, de flesta resultat på google visar klockor med dauphine-visare och sekundvisare. Ett fåtal har likadana visare som min och saknar också sekundvisare.
Den där ska nog inte ha sekundvisare. Kolla hur det ser ut i centrum av visarna, så den saknas inte. Ruskigt trevlig! Är svag för tvåvisarklockor.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Den där ska nog inte ha sekundvisare. Kolla hur det ser ut i centrum av visarna, så den saknas inte. Ruskigt trevlig! Är svag för tvåvisarklockor.
Tror och hoppas att du har rätt. Det ser korrekt ut faktiskt.
Tack, jag är också väldigt glad i den! Tycker också tvåhandare är snyggt, ger ett väldigt "rent" intryck.
Den är supertunn, verket är bara 3,6 mm och verkar ha varit lite av ett flaggskepp när det släpptes 1962 med Eternas kullagerlösningar som USP.
 

Psykel

Patek
Tror och hoppas att du har rätt. Det ser korrekt ut faktiskt.
Tack, jag är också väldigt glad i den! Tycker också tvåhandare är snyggt, ger ett väldigt "rent" intryck.
Den är supertunn, verket är bara 3,6 mm och verkar ha varit lite av ett flaggskepp när det släpptes 1962 med Eternas kullagerlösningar som USP.
Vad är det för referens på verket? Borde kunna hitta liknande varianter.
 

Psykel

Patek
Verket heter 1466, det är förlaga till dagens ETA 2892.
Finns mer att läsa här för den verk-intresserade :) https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Eterna_1466
En googling ger blandade resultat, de flesta klockor med tre visare men vissa med två av samma modell som min.. Få se om någon i Eternatråden vet mera.
Måste väl vara denna variant då?
Eterna 1504KB - (1973-1975) no seconds hand, date
Finns denna äldre variant utan datum också. Ska nog spana lite efter såna...
Eterna 1500KB - (1963-1973) no seconds hand
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Måste väl vara denna variant då?
Eterna 1504KB - (1973-1975) no seconds hand, date
Finns denna äldre variant utan datum också. Ska nog spana lite efter såna...
Eterna 1500KB - (1963-1973) no seconds hand
Ja måste det ju vara. Tack för att du såg det, jag lyckades scrolla förbi det stycket!
Ja låter som en bra ide, kan tänka mig att sen är riktigt snygg utan datum. Verkar inte alldeles vanlig dock?
Det är en bra storlek också, känns modern utan att vara för stor.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har lyckats hålla mig i skinnet ett tag men var i princip tvungen att hugga på denna italienska 90-tals El Primeron. Har byggt upp en liten databas med 06.xxxx.400/410-referenser som det finns väldigt lite information om. Här en av de ovanligare 06.0062.400 och dessutom med chokladfärgad tavla! Boetten är i helguld som alla 06:eek:r;-) Återkommer med bättre bilder och kanske en liten text om det (lilla) jag vet om dessa udda fåglar!
CDEB01DD-D00F-4018-BAF5-5C96E4402C93.png
B690F504-1A8B-4EBA-B7A2-4354B4AD3497.png
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har lyckats hålla mig i skinnet ett tag men var i princip tvungen att hugga på denna italienska 90-tals El Primeron. Har byggt upp en liten databas med 06.xxxx.400/410-referenser som det finns väldigt lite information om. Här en av de ovanligare 06.0062.400 och dessutom med chokladfärgad tavla! Boetten är i helguld som all 06:eek:r;-) Återkommer med bättre bilder och kanske en liten text om det (lilla) jag vet om dessa udda fåglar!
CDEB01DD-D00F-4018-BAF5-5C96E4402C93.png
B690F504-1A8B-4EBA-B7A2-4354B4AD3497.png
Påminner för övrigt lite om min Clipper, fast i helguld;-)
ECB31DC4-B73D-48B1-BB90-2858F84C037D.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Dagens köp som kom med posten idag.
Bandet lär bytas mot ett rakare istället för det avsmalnande som sitter på nu, vet dock inte vilken färg/stil som jag vill ha/(passar)
62kr får ju ses som överkomligt, 3öl på bolaget eller 1,5 öl ute.
15947467106448102980214608806234.jpg
Var fan dricker du din öl? Vet inte när jag senast lyckades dricka en öl ute för mindre än 62 kr. ;)

Klockan tyckte jag var riktigt cool. Har själv en Tissot i snarlikt snitt.
 
Topp