Hehe! Den som lever får se.
Lite våtslipande är jag tämligen förberedd på. Men kanske ligger ett nytt glas närmare tillhands.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hehe! Den som lever får se.
Sant, men i övrigt såg den ju superbra ut!Hehe! Den som lever får se.
Lite våtslipande är jag tämligen förberedd på. Men kanske ligger väl ett nytt glas närmare tillhands.
Tack för tipset, nu fick jag äntligen upp den där klockan!Koka det i vatten så lossnar limmet bra.
Någon liten rest kan man sen ta med aceton eller liknande.
tack, fick äntligen upp den envisa klockan!Precis som Anders säger! Koka och sedan lägger jag i iskallt vatten. Då blir superlimmet skört och lossnar lätt!
Otroligt snygg!
Köptes väl egentligen för någon vecka sedan, men alla skickar inte med någon vidare hast.
Rent ekonomiskt ett dåligt köp, men jag gillade de lite kantiga indexen och boetten.
Avbitare kan va bra att ta till ibland!Förra veckans köp men den landade idag iaf.
Med ett bonus Molequin nubuckband, nära oanvänt. Trevligt.
Jaha, du har kört bandstift utan krage som är omöjliga att få loss.
Det är lugnt, jag älskar att såga i mina klockor med bågfil.
Allt är förlåtet, random EBaymänniska
Cool look på ploppen!Snubblade över lite NOS länkar idag. Bla en fin JB champion som passar ploprof fint.
Meshet ser grymt ut! Måste hamna på en värdig klocka!Snubblade över lite NOS länkar idag. Bla en fin JB champion som passar ploprof fint.
Ser ut som ett "snäpplock". Längst upp på sista bilden ser man en kant som säkert är till för öppning..Hallå mögelvänner!
Korspostar här eftersom Alpina-tråden inte verkar vara så välbesökt!
Jag fick med den här när jag budade hem en Zenith-tank. Svårt att hitta info om vintage Alpina, men jag tror det är en tidig logga som finns på bl.a. fickur från 1910-talet. Tyvärr kommer jag inte åt urverket eller insidan av baklocket; kronaxeln hindrar mig! Någon som vet något mer och kanske har tips på hur jag öppna den? Har den tvådelad kronaxel eller måste jag kapa den? Den är helt klart i guld, men kan inte kolla halten. 25mm bred och 37mm bandhorn till bandhorn så gulligt liten;-) Tacksam för input!
Tack! Så långt har jag kommit, men sedan ligger verket med urtavlan kvar i bakboetten. Det går sedan inte att lyfta upp eftersom kronaxeln går in boetten och hindrar detta. På senare Zenith-ur med liknande fyrkantig boett är axeln delbar och den yttre delen går att dra loss, men det verkar det inte som här. Kanske måste axeln kapas? Så här ser det ut:Ser ut som ett "snäpplock". Längst upp på sista bilden ser man en kant som säkert är till för öppning..
Tack! Så långt har jag kommit, men sedan ligger verket med urtavlan kvar i bakboetten. Det går sedan inte att lyfta upp eftersom kronaxeln går in boetten och hindrar detta. På senare Zenith-ur med liknande fyrkantig boett är axeln delbar och den yttre delen går att dra loss, men det verkar det inte som här. Kanske måste axeln kapas? Så här ser det ut:
Sitter nog med klämpassning i baklocket, så testa med att försiktigt lyfta i skarven mellan verkplatta och baklock..Tack! Så långt har jag kommit, men sedan ligger verket med urtavlan kvar i bakboetten. Det går sedan inte att lyfta upp eftersom kronaxeln går in boetten och hindrar detta. På senare Zenith-ur med liknande fyrkantig boett är axeln delbar och den yttre delen går att dra loss, men det verkar det inte som här. Kanske måste axeln kapas? Så här ser det ut:
Riktigt bra!Snubblade över lite NOS länkar idag. Bla en fin JB champion som passar ploprof fint.
Stort tack! Det gick fint!Sitter nog med klämpassning i baklocket, så testa med att försiktigt lyfta i skarven mellan verkplatta och baklock..
Alltid kul att se vad du handlar;-) Ser mycket bra ut, men gillar särskilt Omegan med det spruckna glaset. Snygg patina och läckra index!
Nytt som trillat in under veckan.
För en gångs skull tickar allting, men jag får onekligen köpa på mig plexi i lite vikt.
EDIT
Och DS:en, så klart.
Tack! Och detsamma, får jag ju säga.Alltid kul att se vad du handlar;-) Ser mycket bra ut, men gillar särskilt Omegan med det spruckna glaset. Snygg patina och läckra index!
Supersnygg!Många vintageklockor har kommit och gått men nu har jag köpt min första Certina DS
Bara att hålla tummarna! 40-tal eller 50-tal tror jag stämmer.Galenskaperna fortsätter! Snubblade över denna Vacheron-tank i 18K på Catawiki. Utlagd som ett damur från 70-talet. Jag tror snarare liten herrtank (25mm bred med 18mm bandbredd). Och visst måste det snarare vara 40- eller kanske 50-tal? Kan inte utläsa första siffran på 458/3B-verket. Ska bli kul att få hem;-)
Väldigt trevlig den där! Skulle gärna bära en sådan!Köpte den här på Kaplans nyss. Är väl ett vrak men tyckte den såg skön ut. Omega från 1932
Är det glaset eller är tavlan så där skev (vinklad?) som den ser ut att vara i bild två?Galenskaperna fortsätter! Snubblade över denna Vacheron-tank i 18K på Catawiki. Utlagd som ett damur från 70-talet. Jag tror snarare liten herrtank (25mm bred med 18mm bandbredd). Och visst måste det snarare vara 40- eller kanske 50-tal? Kan inte utläsa första siffran på 458/3B-verket. Ska bli kul att få hem;-)
Jag tror det är en synvilla genom det väldigt tjocka glaset, men vi får se när den landar!Är det glaset eller är tavlan så där skev (vinklad?) som den ser ut att vara i bild två?
Ja, visarna skulle ju inte kunna gå runt om den faktiskt var formad så. Tror glaset kan vara välvt inåt för att skapa synvillan? Har sett en del liknande klockor med samma typ av effekt, men inte fysiskt.Jag tror det är en synvilla genom det väldigt tjocka glaset, men vi får se när den landar!
Tack! Fyndpris är ju relativt, men jag tycker nog det. Under 7k med avgifter och frakt;-)Ja, visarna skulle ju inte kunna gå runt om den faktiskt var formad så. Tror glaset kan vara välvt inåt för att skapa synvillan? Har sett en del liknande klockor med samma typ av effekt, men inte fysiskt.
Grattis, förresten! Fyndpris också?