• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Den här dök upp idag efter köp från @Peppe idag, en Pierce Pilot Diver eller vad man kallar den! 🤪

23B38388-7CCE-44BF-A7C6-643A0C517AC5.jpeg
143E0B84-FA50-48BD-89F8-0238C40CF85F.jpeg
0FBE62A1-5EE2-4AEC-9225-AF9F113324B2.jpeg

Senast ändrad:
Fick hem en till klocka igår efter ett köp på Tratten, komplett med originalbox!

En trevlig boett helt i rostfritt ändå:

Lådan är original till klockan men lite sliten invändigt:
Den var sjukt trevlig, och mycket mysig låda dessutom. Boetten var verkligen trevligt 60/70-talig och urtavlan väldigt traditionell för en Enicar (vet någon vad den typen av numerals kallas?)
Ny i samlingen :)

Omega Genève ref. 136.0098, cal. 613 fra 1972 :)
Otroligt stilig med härlig färg på tavlan helt magisk. Glad att jag inte är ensam att öppna baklocket på nya ur bara för att när jag får dom!

Vet inte om jag var lite väl snabb på avtryckaren här..? Fattas delar i verket och kan inte hitta liknande modeller när jag googlar. Någon som vill ge ett utlåtande?
Screenshot_20210317_151207_com.tradera.jpg

Vet inte om jag var lite väl snabb på avtryckaren här..? Fattas delar i verket och kan inte hitta liknande modeller när jag googlar. Någon som vill ge ett utlåtande?
Har egentligen noll koll, men om det är modell cricket (Vulcain) så borde det väl finnas en visare för larmet? Kanske saknas iofs. Huruvida Movado har en sådan modell eller ej låter jag vara osagt. Men inte helt orimligt ändå?

Har egentligen noll koll, men om det är modell cricket (Vulcain) så borde det väl finnas en visare för larmet? Kanske saknas iofs. Huruvida Movado har en sådan modell eller ej låter jag vara osagt. Men inte helt orimligt ändå?
Det är en "one button"-kronograf, ser dem kallas "doctors chronograph" lite här och där när jag googlar.
Sekundvisaren saknas definitivt, jag har mer börjat bli fundersam kring tavlans korrekthet...
Edit: urverket heter 470, samma bas som används i olika triple calendar-klockor

Det är en "one button"-kronograf, ser dem kallas "doctors chronograph" lite här och där när jag googlar.
Sekundvisaren saknas definitivt, jag har mer börjat bli fundersam kring tavlans korrekthet...
Ah, jag skulle varit tyst bara och läst ;) trycket ser ju väldigt kladdigt ut, och verkar inte ha påverkats alls trots att resten av tavlan ser ut att ha levt ett liv. Men återigen bara funderingar, ingen som helst fakta. Ska bli spännande att höra andras åsikter!

Det är väl en re-dial gissar jag, på en originaltavla hade man ju inte lämnat 2mm tomt i ytterkant och inte låtit minutvisaren sluta utanför minutmarkerigarna?
Den som målade om den hade kanske inte rätt "tryckmall"?
.

Vart också sugen på den där, skrev med en urmakare med lång erfarenhet och han svarade enligt bifogad bild. Så, jag passade.

Bilagor

• Screenshot_20210317-154211_Gallery.jpg
    Screenshot_20210317-154211_Gallery.jpg
    183.5 KB · Visningar: 54
Tillbaka
Topp