• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Klickade hem denna precis! Alltid tyckt dessa är snygga. Behöver dock orginalkrona, ingen som råkar sitta på en?
1F1336E6-8701-4CEF-B94A-A9D02DA51D79.jpeg

Jag trodde att jag hade ställt larmet på kl 20.00 på båda, av någon anledning som ni ser så står det på 03.15 på den ena. Man vaknar av larmet kan jag meddela. Tips om man inte vaknar till mobilen, köp en sån här 🥴⏰
Skaffade en gammal reseväckarklocka från Seiko för ett par år sen. Den tickade så högt att jag inte kunde somna... Fin är den dock, så en bra prydnad iallafall!

Javisst?! Åfasen, hoppas du krokar ett vrak med fin boett snart då ;)
Ja, klurat på det också - har du koll på någon som utför det snyggt & vettigt?
Ja, håller lite utkik efter boett. Ingen erfarenhet själv men har hört att farfars är bra på att få till en bra patina på lume.

Har blivit lite less på att fynda coola damur från 60-talet då det ofta börjar hosta i maskineriet efter ett tag. Men nu dök det upp en liten Certina med svart urtavla och jag fick hopp: just denna kommer att gå:)
EB868436-7C5A-4EF8-9DD9-72B18E3E9F17.png

Länken ser dessutom najs ut så om inte annat har jag den.

Senast ändrad:
Har blivit lite less på att fynda coola damur från 60-talet då det ofta börjar hosta i maskineriet efter ett tag. Men nu dök det upp en liten Certina med svart urtavla och jag fick hopp: just denna kommer att gick och gå:)
Jag vet den känslan till 105%... det är alltid en besvikelse speciellt då man kärat ner sig i en klocka under några månader. Jag har börjat se det som att 3 av 5 klockor kanske går hyfsat bra - men med tanke på de väldigt låga priserna man betalar jämfört med herrur är det smällar jag lärt mig att ta. Sen är det alltid en enormt kul överraskning när något faktiskt går som det ska eller går oväntat bra - även fast risken är hyfsat stor att något kan pajja så är ju alltid risken för att du får helt otroligt grym kvalitet för pengarna där så jag kan inte låta bli att fynda haha 😊

Sant! Chansning med låg insats.
Damuren går ju ofta för låga pengar, det är som du säger mest förkrossande för hjärtat än plånboken när de pajjar.
....ofta kan man ju i alla fall rädda något fint armband☺️
Edit: skulle vara ett svar till @240snusit

Najs boett!! Googlade fram att den finns i olika storlekar, vilken har du? Skriver upp den mindre dam-modellen på min bevakningslista:)
Jag har den största på 38mm. Tycker den är annorlunda på ett bra sätt. Trist med alla dykare som ser ut som Rolex, typ. Den bär rätt litet så tror vilken ref som helst fungerar för dig.

Jag har den största på 38mm. Tycker den är annorlunda på ett bra sätt. Trist med alla dykare som ser ut som Rolex, typ. Den bär rätt litet så tror vilken ref som helst fungerar för dig.
Alltså härligt, förutom herrstorleken (som jag antar att din är) finns den även som boys (35 mm) och ladies (28 mm). Väldigt generöst av Heuer att göra den i stort sett identisk i olika storlekar. Jag vill ha den bara därför!

Alltså härligt, förutom herrstorleken (som jag antar att din är) finns den även som boys (35 mm) och ladies (28 mm). Väldigt generöst av Heuer att göra den i stort sett identisk i olika storlekar. Jag vill ha den bara därför!
Antar att du sett denna, har iofs fel som tycker att vridringen är för liten.

Sant! Chansning med låg insats.
Damuren går ju ofta för låga pengar, det är som du säger mest förkrossande för hjärtat än plånboken när de pajjar.
....ofta kan man ju i alla fall rädda något fint armband☺️
Edit: skulle vara ett svar till @240snusit
Verkligen sant, hjärtat har minst sagt fått tagit en del stryk! Jo precis, man får tänka taktiskt och planera framåt istället med armbandet som blir över: jag har definitivt börjat göra köp baserat kring vad för länkar/signerade band jag har tillgängliga på sistone... känns som en helt ny nivå i galenskapen, men det blir mindre "restprodukter" på det sättet iaf och mindre dyra inköp till klockor som sen kanske tjärvar sig :)

Fick hem en skokartong med 102 damband/länkar. Dessa två var höjdpunkterna definitivt - en svensktillverkad historia och ett Engelskt Bonklip. Tycker båda två lirar rätt bra ihop med klockorna - tyckte det passade min Revue Sport då jag tycker det är ett typiskt Svenskt märke. Omegan är från 1959 så kanske lite sent för Bonklip i vissas ögon, men de gavs fortfarande till Brittiska militären in på 60-talet så det känns inte för tokigt ändå 😄
7A9C5C4D-C506-4EE7-9ED7-0C64BFFC00ED.jpeg

Purfärskt nyinkommet från idag!! 🤪

Mitt fynd från Tradera är min hittills äldsta Enicar och den första med subsekund!
Klockan är från november 1958 och har radium-skugga på tavlan och servicebehov finns men den tickar på och håller tiden ok.

Urverket ser magiskt fint ut på traditionellt Enicars-vis och är ett inhouse AR 1012 B.
Bandet som följde med funkar men kanske inte är det bästa, vi får prova oss fram eftersom.

Supercompressor-boett i helstål och modell-serien som heter Seapearl innan den blev Sherpa om jag förstått det hela rätt..

IMG_9060.JPG
IMG_9061.JPG
IMG_9062.JPG
IMG_9063.JPG
IMG_9064.JPG
IMG_9065.JPG
IMG_9066.JPG
IMG_9067.JPG
IMG_9068.JPG
IMG_9069.JPG

Har blivit lite less på att fynda coola damur från 60-talet då det ofta börjar hosta i maskineriet efter ett tag. Men nu dök det upp en liten Certina med svart urtavla och jag fick hopp: just denna kommer att gå:)
EB868436-7C5A-4EF8-9DD9-72B18E3E9F17.png

Jamen se där vad som trillade in :)
07EF5D6A-7F19-4196-803B-B66781918881.jpeg

Och i lådan fanns ett gammalt band och väntade på just denna klocka. Då får vi se hur länge denna tickar och går:)

Tillbaka
Topp