Allt annat lika så blir ett Valjoux med pelarhjul dyrare än ett enklare Landeron. Men Eskan har fler attribut som skiljer den från Precyn och gör den dyrare. "Snigel"-tavla, stilen på boetten med raka sidor och plan glasring, och rimligen även att Eska inte är vilket märke som helst. Jag tycker sällan det lyckas bra när man försöker rangordna kvalitet och status på olika fabrikat och jag vill inte försöka göra det med Eska relativt mer välkända märken. Men jag tror att en ledtråd till vad de hade för ställning på marknaden består av att det var ett av få märken som gjorde ur med cloisonné-tavlor. Det placerar dem i en ganska exklusiv grupp tillsammans med Longines, Omega, Patek Philippe, Rolex, Vacheron Constantin, Universal Genève, och gissningsvis ytterligare ett fåtal fabrikat som tillsammans gjorde bara några hundra ur med dylika tavlor. Rekommenderar alla som inte redan gjort det att googla "eska cloisonné" och botanisera lite bland några fantastiska ur som dyker upp då.Lite trist att se en sån här auktion då, https://www.ebay.co.uk/itm/Eska-Chronographe-Vintage-RARE-Valjoux-22-Oversized-37mm-staybrite-Flat-Bezel-/384351825201?hash=item597d276d31:g:QtUAAOSwc81hHlpM&nma=true&si=XjY%2FLwcQ4Uxg1OMjQXbkJeGoc6Q%3D&orig_cvip=true&nordt=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
Kan verkligen ett Val. 22 göra så mycket? kanske andra saker på denna som jag inte vet? har en s k no-name chrono själv som ska säljas, och går man efter detta så lär det nog inte bli mer än 1500-2000:-
Med det sagt tycker jag att Precyn blev förvånansvärt billig och ett fynd.