• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

hejsam

Patek
2-Faktor
Mums
5A0BA4FE-EE11-43E7-AE7C-EDB3B72B8944.jpeg
75430C4D-BCE3-4148-BA5C-CFA53F484B1E.jpeg
EAE51C97-2122-4064-B7C2-51BDEC3B1FD0.jpeg
9C9C102A-F292-4158-9EDF-CDBA3C7C9894.jpeg
DBDA4849-2957-4164-8980-BB003A1EA7D3.jpeg
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Återkom gärna om det fanns någon signatur under huven! Aldrig sett dom där omärkta tidigare. Dock i princip likadana från Movado och snarlika från Zenith samt Eterna. Kanske kan va någon slags prototyp...
Den trillade hem nu. Lyckas inte få av snap-back locket av någon anledning. Vill inte riskera att repa sönder baklocket heller. Får se hur jag ska göra nu..
Riktigt trevlig är den i alla fall
1635954768568.png
 

foppa13

Cartier
Vad är det för storlek på bandbredden? 12-14mm om mina ögon inte sviker mig? Hojta till om du behöver nån schysst band/länk, har ju massor och du får det mot donation till BCF! :D
Dina ögon är bättre än mina, hade räknat med 16mm som det brukar vara på dom här. Men 14mm är det ju såklart, då lär jag ju ha en länk som passar...

Leta fram några roliga alternativ och skicka nån bild, 14mm är en helt ny värld för mig... 😱
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Jag misstänker att jag råkat fynda en till GF länk. Denna gången Nitad stretch-oyster.. Ska bli spännande att få hem och se. Ej fått bilder på spännet men den verkar vara mer eller mindre identisk med min likadana av samma mått. för 500 kr är det värt chansningen i alla fall :D
1636024265325.png
 
Senast ändrad:

Enoch

Omega
Jag misstänker att jag råkat fynda en till GF länk. Denna gången Nitad stretch-oyster.. Ska bli spännande att få hem och se. Ej fått bilder på spännet men den verkar vara mer eller mindre identisk med min likadana av samma mått. för 500 kr är det värt chansningen i alla fall :D
1636024265325.png
Inget jag skulle stoltsera med direkt. Minst sagt tvivelaktigt att ge ett nästintill skambud på något som potentiellt har ett så högt värde. Det går dessutom emot traderas regler ifall affären genomfördes utanför plattformen. Tråkigt för andra intresserade men speciellt för den okunnige säljaren när det antagligen hade slutat väldigt annorlunda ifall du inte hade kastat dig på den.
 

foppa13

Cartier
Jag misstänker att jag råkat fynda en till GF länk. Denna gången Nitad stretch-oyster.. Ska bli spännande att få hem och se. Ej fått bilder på spännet men den verkar vara mer eller mindre identisk med min likadana av samma mått. för 500 kr är det värt chansningen i alla fall :D
1636024265325.png
Fan du har bra öga för sånt där, får hoppas det är ett GF nu också då. Trevliga dom där smala oyster länkarna, skulle man provat på nån av mina små rackare nån gång... 👍
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Inget jag skulle stoltsera med direkt. Minst sagt tvivelaktigt att ge ett nästintill skambud på något som potentiellt har ett så högt värde. Det går dessutom emot traderas regler ifall affären genomfördes utanför plattformen. Tråkigt för andra intresserade men speciellt för den okunnige säljaren när det antagligen hade slutat väldigt annorlunda ifall du inte hade kastat dig på den.
Oj, ja det är inte okej. Ser att hen blivit avstängd från Tradera med? Fynd är alltid kul och tillåtet om det hade varit loppis eller liknande men att erbjuda ett medvetet underpris och kringgå reglerna då liknar det mer en blåsning. Inte okej att erbjuda affär utanför regelverket.

länk till annonsen: https://www.tradera.com/item/508257784

Edit: hade självklart varit okej om annonsen haft ett köp nu pris men så verkar inte varit fallet.
 
Senast ändrad:

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Inget jag skulle stoltsera med direkt. Minst sagt tvivelaktigt att ge ett nästintill skambud på något som potentiellt har ett så högt värde. Det går dessutom emot traderas regler ifall affären genomfördes utanför plattformen. Tråkigt för andra intresserade men speciellt för den okunnige säljaren när det antagligen hade slutat väldigt annorlunda ifall du inte hade kastat dig på den.
Tycker inte det är fel att fråga säljare om ett köp-nu pris finns i åtanke och sedan komma överens om ett pris. Det säljs objekt hela tiden på tradera med både "rätt" och "fel" pris. Sen har jag ingen aning om det faktiskt är en GF länk då inga fler bilder på den fanns. (även om den är bra lik min). Det är det inte emot reglerna att göra upp en affär så länge den görs via tradera vilket den gjordes.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tycker inte det är fel att fråga säljare om ett köp-nu pris finns i åtanke och sedan komma överens om ett pris. Det säljs objekt hela tiden på tradera med både "rätt" och "fel" pris. Sen har jag ingen aning om det faktiskt är en GF länk då inga fler bilder på den fanns. (även om den är bra lik min). Det är det inte emot reglerna att göra upp en affär så länge den görs via tradera vilket den gjordes.
Var du ärlig med säljaren att du trodde det var en GF länk? Skedde betalning via tradera? Trodde inte man kunde lägga till ett köp nu i efterhand?
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Oj, ja det är inte okej. Ser att hen blivit avstängd från Tradera med? Fynd är alltid kul och tillåtet om det hade varit loppis eller liknande men att erbjuda ett medvetet underpris och kringgå reglerna då liknar det mer en blåsning. Inte okej att erbjuda affär utanför regelverket.

länk till annonsen: https://www.tradera.com/item/508257784

Edit: hade självklart varit okej om annonsen haft ett köp nu pris men så verkar inte varit fallet.
Det där är mitt gamla tradera-konto som stod i min mors namn. Det blev avstängt då det är emot deras regler att dela konto (var då under 18 och man kan inte ha ett tradera-konto när man är under 18) så lånade hennes när jag sålde och köpte saker ibland). Det kontot har varit avstängt i många år och det är inte återaktiverat då min mor aldrig använder tradera så att kontakta kundsupport för att låsa upp har ej varit aktuellt. Åter igen så har affären uppgjorts inom traderas regler. Det är ok att erbjuda ett köp-nu pris så länge affären görs upp på tradera vilket den gjordes. (annars hade annonsen varit borta och inte stått som "såld 500 kr")

Edit: Många år är en överdrift kanske. Men i 2 år i alla fall :)
 
Senast ändrad:

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Var du ärlig med säljaren att du trodde det var en GF länk? Skedde betalning via tradera? Trodde inte man kunde lägga till ett köp nu i efterhand?
Jag nämnde inget om att jag trodde det var en GF länk då jag inte tyckte att det är min skyldighet. Kan dock se hur det kan anses vara fel enligt vissa. Köpet skedde via tradera, så även betalningen. Det går att lägga till ett köp-nu pris på alla annonser som ej fått sitt första bud.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Det där är mitt gamla tradera-konto som stod i min mors namn. Det blev avstängt då det är emot deras regler att dela konto (var då under 18 och man kan inte ha ett tradera-konto när man är under 18). Det kontot har varit avstängt i många år och det är inte återaktiverat då min mor aldrig använder tradera så att kontakta kundsupport för att låsa upp har ej varit aktuellt. Åter igen så har affären uppgjorts inom traderas regler. Det är ok att erbjuda ett köp-nu pris så länge affären görs upp på tradera vilket den gjordes. (annars hade annonsen varit borta och inte stått som "såld 500 kr")

Edit: Många år är en överdrift kanske. Men i 2 år i alla fall :)
Då la säljaren upp en ny annons med köp nu för den jag hittade stod bara som avslutad. Ber om ursäkt isf. Men skulle ändå säga att det är lite fult spel att inte be säljaren kolla spännet och betala ett fair pris om det är GF.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Då la säljaren upp en ny annons med köp nu för den jag hittade stod bara som avslutad. Ber om ursäkt isf. Men skulle ändå säga att det är lite fult spel att inte be säljaren kolla spännet och betala ett fair pris om det är GF.
Spänningen sitter ju i jakten att leta bland ovissheten och eventuellt få rätt. Tycker inte alls @eNielsen ska behöva påpeka det, utan det hör till the game att göra som han gör. Fatta tråkigt annars... ;)
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Då la säljaren upp en ny annons med köp nu för den jag hittade stod bara som avslutad. Ber om ursäkt isf. Men skulle ändå säga att det är lite fult spel att inte be säljaren kolla spännet och betala ett fair pris om det är GF.
Om du skrollar upp så står det på toppen såhär som såld för : 500 kr.
Jag förstår det argumentet men håller inte riktigt med. Instämmer helt med vad @Nissestr skrev.
1636030681211.png
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Spänningen sitter ju i jakten att leta bland ovissheten och eventuellt få rätt. Tycker inte alls @eNielsen ska behöva påpeka det, utan det hör till the game att göra som han gör. Fatta tråkigt annars... ;)
Hajjar och håller egentligen med men i detta fallet så tycker jag nog ändå att det balanserar på gränsen då man kontaktar säljaren och frågar om man kan stänga innan auktionen är slut för att undvika andra spekulanter. Men jag backar på frågan om fult spel då det gjordes upp inom traderas regler. Sorry om jag brusade upp @eNielsen
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hajjar och håller egentligen med men i detta fallet så tycker jag nog ändå att det balanserar på gränsen då man kontaktar säljaren och frågar om man kan stänga innan auktionen är slut för att undvika andra spekulanter. Men jag backar på frågan om fult spel då det gjordes upp inom traderas regler. Sorry om jag brusade upp @eNielsen
Hade jag sett något riktigt fint hade jag gjort som @eNielsen . Vissa chanser får man bara en gång i livet ;)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Jo, men vad är problemet då, avseende att ”lägga till köp nu i efterhand”? :)

Om du skrollar upp så står det på toppen såhär som såld för : 500 kr.
Jag förstår det argumentet men håller inte riktigt med. Instämmer helt med vad @Nissestr skrev.
1636030681211.png
Menade på befintlig annons, att starta en ny förstår jag. I min app står den bara som avslutad med utrop 200:- därför jag trodde det inte fanns köp nu. I stand corrected.
A1EAB404-1BFD-423B-9134-F454105A7600.png
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Hajjar och håller egentligen med men i detta fallet så tycker jag nog ändå att det balanserar på gränsen då man kontaktar säljaren och frågar om man kan stänga innan auktionen är slut för att undvika andra spekulanter. Men jag backar på frågan om fult spel då det gjordes upp inom traderas regler. Sorry om jag brusade upp @eNielsen
Det är helt okej! Inga problem att det togs upp så kunde vi reda ut det 👍
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker inte det är fel att fråga säljare om ett köp-nu pris finns i åtanke och sedan komma överens om ett pris. Det säljs objekt hela tiden på tradera med både "rätt" och "fel" pris. Sen har jag ingen aning om det faktiskt är en GF länk då inga fler bilder på den fanns. (även om den är bra lik min). Det är det inte emot reglerna att göra upp en affär så länge den görs via tradera vilket den gjordes.
Lite tråkigt beteende men helt förståeligt. Lite som att stjäla godis från småbarn, tanken går mot annonser i papperstidningar där man försöker lura av folk klockor till underpris. Är ju dock i grunden säljaren som som gör ett dåligt beslut.
 
Topp