• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Corgi

Rolex
2-Faktor
Var svårt att motstå den pumpafärgade patinan på denna. Roligast i min samling på länge.
27C15E9B-C69F-4B7E-98E2-ABBC1118FFFD.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Grym! Vill se den klädd med något band. Tydlig logga i plexit också. Nyservad? ☺️
Ja den är faktiskt nyservad, men loggan sitter väl på insidan av glaset eller? Tänker att även ett gammalt glas borde kunna ha en tydlig logga så länge det inte är så repigt.

Har funderat på vilket band jag ska välja, ett mörktbrunt för att matcha tavlan eller ska man bryta med någon annan färg?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ja den är faktiskt nyservad, men loggan sitter väl på insidan av glaset eller? Tänker att även ett gammalt glas borde kunna ha en tydlig logga så länge det inte är så repigt.

Har funderat på vilket band jag ska välja, ett mörktbrunt för att matcha tavlan eller ska man bryta med någon annan färg?

Vet inte, alltid tänkt att de satt ytligt. Centrerat var det iaf!
Brunt på brunt i samma ton kanske skulle kunna funka, men hade nog själv försökt med någon mindre kontrast. Orange går bra med brunt (har ju det inverterade förhållandet till min Tissot), vill man vara lite mer vågad kanske en dov grön (pistage) eller smutsrosa. 😉
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Dagens köp blev lite antiklimax, för visst tusan måste den vara ommålad? Fin lum dock. Tavlans finish ser sådär ut och index ser polerade ut? Nåväl, kostade inget och fick en fin spiedel-tillverkad länk på köpet :)

7421FCCA-4F4C-45A0-A147-9FFACD51EBDE.jpeg
935D461B-35AC-47ED-8C6F-24FF937B1203.jpeg

Mm, lurigt. Jag tror ETA-verken i de där vanligtvis har 17 eller 21 juveler och inte 25. Står på rotorn.
 

kuma-kun

Audemars
I det stora hela gillar jag inte så mycket av vad många kallar patina som ofta i mina ögon känns som skador.
Okej med använda klockor men när man kommer till ruttna tavlor och sönderslagna boetter tycker jag att det inte är för mig.

Men man kan ju alltid göra undantag och idag blev det ett sånt.
Boetten ordentligt använd med massor med repor och skavmärken men inte avrundad av någon polerskiva och har kanter kvar.
Tavla och visare fuktskadade vilket ju inte är vackert.
Om man tittar närmare på glaset som ser bra ut men vid en närmare inspektion ser man att någon slipat och polerat det istället för att byta till nytt.
Det verkar inte bättre än att han som var händig nog och hade tillräcklig med energi för jobbet ändå inte bemödade sig med att ta loss vridningen.
Så även vridringen med inlägg har blivit slipat och helt utan markeringar nu.
Finns folk för allt!

Men på något sätt gillade jag den lite klunsiga rackaren som är drygt 40 mm stor och en bit över 13 mm tjock.

8A8F5C2C-3D4C-4018-8ABC-A8AE95FD8402.jpeg

5B3D3BE0-9C0C-4539-9275-3AEC9AD1FFFB.jpeg


På boettlocket har någon graverat PAF men om den har någon militär anknytning är nog svårt att säga.
Lustig märkning med något som liknar ett sick-sack mönster.
Först trodde jag någon knackat med en körnare eller liknande men vid närmare anblick ser det ut som en sån där vibrerande spets.
2D730E83-B5CF-483D-96B0-EB0F4BC75D63.jpeg
 
Senast ändrad:

eNielsen

Rolex
Pledge Member
I det stora hela gillar jag inte så mycket av vad många kallar patina som ofta i mina ögon känns som skador.
Okej med använda klockor men när man kommer till ruttna tavlor och sönderslagna boetter tycker jag att det inte är för mig.

Men man kan ju alltid göra undantag och idag blev det ett sånt.
Boetten ordentligt använd med massor med repor och skavmärken men inte avrundad av någon polerskiva och har kanter kvar.
Tavla och visare fuktskadade vilket ju inte är vackert.
Om man tittar närmare på glaset som ser bra ut men vid en närmare inspektion ser man att någon slipat och polerat det istället för att byta till nytt.
Det verkar inte bättre än att han som var händig nog och hade tillräcklig med energi för jobbet ändå inte bemödade sig med att ta loss vridningen.
Så även vridringen med inlägg har blivit slipat och helt utan markeringar nu.
Finns folk för allt!

Men på något sätt gillade jag den lite klunsiga rackaren som är drygt 40 mm stor och en bit över 13 mm tjock.

8A8F5C2C-3D4C-4018-8ABC-A8AE95FD8402.jpeg

5B3D3BE0-9C0C-4539-9275-3AEC9AD1FFFB.jpeg


På boettlocket har någon graverat PAF men om den har någon militär anknytning är nog svårt att säga.
Lustig märkning med något som liknar ett sick-sack mönster.
Först trodde jag någon knackat med en körnare eller liknande men vid närmare anblick ser det ut som en sån där vibrerande spets.
2D730E83-B5CF-483D-96B0-EB0F4BC75D63.jpeg

Superfin! Det kan inte vara en Pakistan Air Force-klocka tro? Efter en googling så verkar många av deras issued-klockor ha väldigt slarviga gravyer. Om inte någon har suttit och fifflat på dessa i sin källare dvs..
1652541044185.png



1652540920791.png


1652541179725.png
1652541236377.png

1652541482785.png
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Superfin! Det kan inte vara en Pakistan Air Force-klocka tro? Efter en googling så verkar många av deras issued-klockor ha väldigt slarviga gravyer. Om inte någon har suttit och fifflat på dessa i sin källare dvs..
1652541044185.png



1652540920791.png


1652541179725.png
1652541236377.png

1652541482785.png

Alla dom här klockorna har samma konstiga gravyr och i mina ögon ser det ser ut som man använt en sån där vibrerande gravyrpenna fast med en flat spets.
Om dom kommer från Pakistans militär eller någon källare är nog inte bekräftat tror jag efter en snabb googling.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Alla dom här klockorna har samma konstiga gravyr och i mina ögon ser det ser ut som man använt en sån där vibrerande gravyrpenna fast med en flat spets.
Om dom kommer från Pakistans militär eller någon källare är nog inte bekräftat tror jag efter en snabb googling.
ja precis... Fick också fram att det inte är bekräftat om dessa är issued eller ej. Svårt att avgöra.. Oavsett grattis till en tuff dykare :D
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Dagens köp blev lite antiklimax, för visst tusan måste den vara ommålad? Fin lum dock. Tavlans finish ser sådär ut och index ser polerade ut? Nåväl, kostade inget och fick en fin spiedel-tillverkad länk på köpet :)

7421FCCA-4F4C-45A0-A147-9FFACD51EBDE.jpeg
935D461B-35AC-47ED-8C6F-24FF937B1203.jpeg
Kan inte modellen så ska inte uttala mig helt hundra, men utgår ifrån ommålad. Ser så ut iaf.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Kan inte modellen så ska inte uttala mig helt hundra, men utgår ifrån ommålad. Ser så ut iaf.
Jo den är tyvärr det. Köpt på dåliga bilder till lågt pris så ingen stor förlust. Lyckades fixa till det krökta bandhornet med lite ömsint våld vilket var skoj! Ska se om jag kan hitta en kosher tavla att peta in i den istället.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jo den är tyvärr det. Köpt på dåliga bilder till lågt pris så ingen stor förlust. Lyckades fixa till det krökta bandhornet med lite ömsint våld vilket var skoj! Ska se om jag kan hitta en kosher tavla att peta in i den istället.

Haft några Antarctics där samma problem funnits med bandhornen. Lite udda faktiskt eftersom så tjockt stål inte borde krökas jättelätt. Fick mig att undra om det kanske varit något tjall i tillverkningsprocessen (once a chance, twice a coincidence, three times is a pattern 🤔). Hur pass svårt var det att få rätt på det?
 

Bilagor

  • 5F06F9AC-4475-41FF-BE65-C9B5D2EE304A.jpeg
    5F06F9AC-4475-41FF-BE65-C9B5D2EE304A.jpeg
    77.9 KB · Visningar: 6

Anders Forsberg

Vacheron
2-Faktor
Haft några Antarctics där samma problem funnits med bandhornen. Lite udda faktiskt eftersom så tjockt stål inte borde krökas jättelätt. Fick mig att undra om det kanske varit något tjall i tillverkningsprocessen (once a chance, twice a coincidence, three times is a pattern 🤔). Hur pass svårt var det att få rätt på det?
Har också en.
Aldrig vågat ta mig an att kröka tillbaka det, men om @virrooo är sugen på att starta business för detta så skickar jag gärna dit min. ;)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Har också en.
Aldrig vågat ta mig an att kröka tillbaka det, men om @virrooo är sugen på att starta business för detta så skickar jag gärna dit min. ;)

Led honom inte ned i fördärvet nu. 😅 Ser framför mig ett gäng KS:are som försöker driva sin sak när ”operation bandhorn” inte tar den vändning som alla förväntat sig.
A6F9F3F0-CFBD-4301-8557-1DBDA39A9AB1.jpeg
Kan absolut dra igång min verksamhet. Ett rimligt pris och en väldigt gedigen friskrivningsklausul så är vi igång! Skicka dina fattiga, halta och lytta boetter till virroos boettverkstad (TM).

(Virroos boettverkstad (TM) tar inget ansvar för någonting, t.ex svaga bandhorn som inte pallar med lite hederlig flugsvampsvrede.)
 

kuma-kun

Audemars
ja precis... Fick också fram att det inte är bekräftat om dessa är issued eller ej. Svårt att avgöra.. Oavsett grattis till en tuff dykare :D

Spenderade några minuter till med google och noterade att nästan alla 52-0110 med PAF märkning var från samma batch från november 77 men om man
tittar på omärkta är det en salig blandning av olika månader under 77 och 78.
Så det känns som dom kan höra ihop vilket ju gör det mer troligt att det är från Pakistanska militären.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Spenderade några minuter till med google och noterade att nästan alla 52-0110 med PAF märkning var från samma batch från november 77 men om man
tittar på omärkta är det en salig blandning av olika månader under 77 och 78.
Så det känns som dom kan höra ihop vilket ju gör det mer troligt att det är från Pakistanska militären.
Snyggt! Då låter det troligt med Pakistan ja. Grattis igen 😀
 
Topp