• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

1316CD23-810B-4C68-AA6A-AB9A3375196D.jpeg
Nej jag kan dessvärre ej visa bilder då jag sällan fotograferar klockor som passerar, tror det blir ganska tydligt om du tittar på de foto jag postat.
Jag är bara av en annan uppfattning och enda sättet jag kan motivera min åsikt på är ett resonemang och jag sitter på tåget.
Denna taveltyp med nedsänkta index producerades under hela 50talet men det som får mig att tro att denna är tidig är det runda indexet kl6 samt visartyp.
Enligt mig talar detta för tidigt 50tal och då är logo korrekt.
På Svenska marknaden är det väldigt ovanligt med restaurerade tavlor producerade innan 80talet, händerna förefaller vara original och är tavla relumerad så är det av ganska hög kvalitet.
Terasse som var Svenska importörer under denna tid fick en del klockor levererade som endast finns på Svenska marknaden i små upplagor och därför ej återfinns på internet.
För att ge lite underlag till mitt resonemang så kan man läsa på Omegaforum under Longines sida 5 tråd vintage longines av vinomega då det blir klart att en del av dessa urtavlor ej kvalitets kontrollerades så noga.(ej kunskap om hur man länkar)
Då klockan förefaller opolerad med original krona samt att lume och visare ser original ut så drar jag den slutsatsen,och tror serienummer nära 9 miljoner.

Det är som sagt bara vad jag tror och jag har fel ofta men säkra blir vi ej innan svar kommer från Longines.
Tack @Kamelen Spännande hur som...de som ligger på tratten nu samt en av mina tidigare ser OK ut avseende index och lumeploppar men som sagt fonten sticker ut

Svincool! Var lite sugen :)
Tack! Blev lite överraskad. Jag hade inte möjlighet att livebuda när auktionen tog slut, så var tvungen att lägga ett maxbud några timmar i förväg. Vann med 50kr kvar till maxbudet! Förhoppningsvis blev det ett bra pris också, men jag brukar tänka att det är värt eventuella extraslantar att få en klocka man vill ha!

Tack! Blev lite överraskad. Jag hade inte möjlighet att livebuda när auktionen tog slut, så var tvungen att lägga ett maxbud några timmar i förväg. Vann med 50kr kvar till maxbudet! Förhoppningsvis blev det ett bra pris också, men jag brukar tänka att det är värt eventuella extraslantar att få en klocka man vill ha!
Absolut är det värt! De där växer inte på träd direkt... :)

Gårdagens "fynd"
Någon som vet mer om dessa tro?
Har inte superkoll på så här gamla ur men tycker den, iaf så här på bild, har något lite extra. Visst föreligger renoveringsbehov men potentialen finns.
Säljarens bilder i väntan på ankomst, och ett stort tack till goodguy @grodslukarenx Screenshot_20180128-180436.png Screenshot_20180128-180424.png Screenshot_20180128-180419.png Screenshot_20180128-180408.png

Kanske inget superfynd men jag ropade precis hem denna Tissot i 18k för 2 700 kr inkl. prov.
Behövde ett Omegaspänne i guld alt. double vilket gömde sig bakom en av bilderna i annonsen. Skulle spännet vara i guld får köpet definitivt ses som ett fynd.
http://www.auction2000.se/auk/w.Object?inC=AS&inA=20171219_1546&inO=38

Fanns även en fin Pie-Pan som jag budade på men tyvärr strulade uppkopplingen på livebudgivningen så jag lyckades bara få in ett bud där. Kanske någon här som knep den?

IMG_0965.JPG

IMG_0966.JPG

Kanske inget superfynd men jag ropade precis hem denna Tissot i 18k för 2 700 kr inkl. prov.
Behövde ett Omegaspänne i guld alt. double vilket gömde sig bakom en av bilderna i annonsen. Skulle spännet vara i guld får köpet definitivt ses som ett fynd.
http://www.auction2000.se/auk/w.Object?inC=AS&inA=20171219_1546&inO=38

Fanns även en fin Pie-Pan som jag budade på men tyvärr strulade uppkopplingen på livebudgivningen så jag lyckades bara få in ett bud där. Kanske någon här som knep den?

IMG_0965.JPG

IMG_0966.JPG
Grattis!
Jag plockade själv hem denna Tissot Visodate för 350+avgifter på samma auktion. Känns som mycket pang för pengarna :)
EFB9CC9D-BEA3-4C54-8112-7DB21683B576.jpeg

Senast ändrad:
Osäker om denna hamnar i rätt tråd då det mer är en fundering i stil med "Vad har jag köpt?" och "Går den att fixa?"

Jag råkade komma över denna damklocka i en auktion tillsammans med en massa andra pryttlar. Det är en Sindaco automatiskt damklocka ca 26 mm. Det är säkert skräp tänkte jag först men sen kände jag att sunbursttavlan är ganska läcker.... Dessutom har min sambo blivit förtjust i den vilket får mig att undra ifall den rimligen går att fixa. Jag tror att det är drivfjädern som har gått av då jag inte märker av att motståndet ökar när jag vrider upp den. Jag öppnade och konstaterade att både rotorn och balanshjulet går fritt och det ser "friskt" ut för övrigt med mina lekmannaögon.

Någon som har erfarenhet att lämna in en liknande för fjäderbyte (om det nu är det som är felet) och vad tror ni i så fall att man kan få betala?

Mvh
Bryggaren

IMG_5067.JPG IMG_5063.JPG IMG_5065.JPG

Osäker om denna hamnar i rätt tråd då det mer är en fundering i stil med "Vad har jag köpt?" och "Går den att fixa?"

Jag råkade komma över denna damklocka i en auktion tillsammans med en massa andra pryttlar. Det är en Sindaco automatiskt damklocka ca 26 mm. Det är säkert skräp tänkte jag först men sen kände jag att sunbursttavlan är ganska läcker.... Dessutom har min sambo blivit förtjust i den vilket får mig att undra ifall den rimligen går att fixa. Jag tror att det är drivfjädern som har gått av då jag inte märker av att motståndet ökar när jag vrider upp den. Jag öppnade och konstaterade att både rotorn och balanshjulet går fritt och det ser "friskt" ut för övrigt med mina lekmannaögon.

Någon som har erfarenhet att lämna in en liknande för fjäderbyte (om det nu är det som är felet) och vad tror ni i så fall att man kan få betala?

Mvh
Bryggaren

IMG_5067.JPG IMG_5063.JPG IMG_5065.JPG
Det mesta går att fixa, och tror inte att det där verket är nåt extra krångligt. Skulle väl säga omkring 1.500 för en service hos en självständig urmakare.

Tillbaka
Topp