• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Fick hem den här skönheten idag! Ska vara lite si och så med gången enligt annonsen, att den kan stanna spontant. Men vi får se, helt enkelt! Den ligger och testkör just nu! Riktigt fin är den iallafall!
F3B246BC-5769-49BF-A18C-E843656AEE36.jpeg

IMG_1486.JPG
Köpte denna för 10kr kunde inte motstå, någon som vet vad det är för rolig?
Edit: Såg nu att det absolut inte är vintage utan enbart sliten. Jaja 10kr var den värd.

Senast ändrad:
Fan det gick visst inte så bra för mig att sluta köpa billigt mög...
Men denna var Sweet :)
4A09E827-B344-449D-9717-780B27867E5B.jpeg
Eternan har kommit hem, och funkar so far! :)
Tror denna skulle vara fet på typ en ”oyster”-liknande länk, eller en ”BoR”. Vad tror ni? Skulle nog vara snyggt med en länk med ändlänkar... Gillar verkligen caset att det är så brett, och kul med dold krona :)
Sedan är ju tavlan grym! Hade brådis men ska fixa bättre bilder vad det lider...
3CC5F661-83B5-4981-B395-B8E55731F83B.jpeg

Tror denna skulle vara fet på typ en ”oyster”-liknande länk, eller en ”BoR”. Vad tror ni? Skulle nog vara snyggt med en länk med ändlänkar... Gillar verkligen caset att det är så brett, och kul med dold krona :)
Sedan är ju tavlan grym! Hade brådis men ska fixa bättre bilder vad det lider...
Väldigt fin, den där. Roligt att den funkar också - trots auktionshusets meddelande om annat!

Göm inte boetten i en länk med integrerade ändlänkar. Kör ett fint skinnband istället.

Snyggt krämig jämn patina på tavlan också! Stort grattis! Håller med @Aurum om skinnband.

Jag röstar på länk, BoR hade varit kul att se:) Det är ju inte så svårt att byta till skinn om man vill det:rolleyes:

tror det är en vidareutveckling av V59 tidigt 60tal @Warwian har en del kunskap om Vulkain.
Stämmer nog fint då 59 och 590 delar delar och då stämmer nog tidigt 60 eller sent 50 :)
Tycker designen på boetten och indexen känns lite modernare, så stämmer säkert att den är från omkring 1960. Den har riktigt fina linjer, tycker jag! Ska ta lite foton där man ser bättre när jag fått av länken och putsat upp plexit. Nån som har nåt tips på hur man ska få av bandstift som inte har axlar och som verkar vara så fulla av gammal smuts att dom inte går att trycka ihop? Sista utvägen är att sabba länken, men tänkte att den nog kan passa bra på nån nyare klocka.
Den tycks hålla tiden okej, förresten. Nånstans mellan +45-60 spd.

Nu vet jag ju absolut inget om vad som är bästa tillvägagångssätt, men det är väl ut att finnas plats mellan länken och bandhornet att bågfila av de i värsta fall och dra ut med en tång sen? Så hade nog jag gjort, vilket iofs brukar vara ett tecken på att det inte är så man bör göra. :happyhappy:

Nu vet jag ju absolut inget om vad som är bästa tillvägagångssätt, men det är väl ut att finnas plats mellan länken och bandhornet att bågfila av de i värsta fall och dra ut med en tång sen? Så hade nog jag gjort, vilket iofs brukar vara ett tecken på att det inte är så man bör göra. :happyhappy:
Mjo, om jag vill skona länken så är det nog enda sättet. Som tur är finns det en glipa på kanske 0,5 mm mellan bandhorn och länk där ett tunt blad borde kunna gå in.

Tillbaka
Topp