Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fick hem denna igår. Favre-Leuba är en anrik tillverkare (grundat 1737, bara Blancpain är äldre) med en intressant historia som dock lever lite i skymundan nuförtiden. Modellen Harpoon introducerades 1968, urverket är cal. 1152, ett automatiskt urverk som utvecklades av Favre-Leuba tillsammans med Doxa, Eberhard, Zodiac och Girard Perregaux. Diameter 35 mm.
Detta exemplar verkar vara i rätt bra skick med en trevlig metallicblå urtavla. Det automatiska urverket fungerar, har dock inte kontrollerat gångreserv eller avvikelse. Originalglaset är intakt men repigt, förhoppningsvis räcker det med lite polywatch. Urtavlan är i bra skick med intakt lume, även på visarna. Länken är sannolikt inte original, dock swiss made.
![]()
![]()
Fick hem denna igår. Favre-Leuba är en anrik tillverkare (grundat 1737, bara Blancpain är äldre) med en intressant historia som dock lever lite i skymundan nuförtiden. Modellen Harpoon introducerades 1968, urverket är cal. 1152, ett automatiskt urverk som utvecklades av Favre-Leuba tillsammans med Doxa, Eberhard, Zodiac och Girard Perregaux. Diameter 35 mm.
Detta exemplar verkar vara i rätt bra skick med en trevlig metallicblå urtavla. Det automatiska urverket fungerar, har dock inte kontrollerat gångreserv eller avvikelse. Originalglaset är intakt men repigt, förhoppningsvis räcker det med lite polywatch. Urtavlan är i bra skick med intakt lume, även på visarna. Länken är sannolikt inte original, dock swiss made.
![]()
![]()
Usch, den där gick alltför billigt. Snyggt fångat!Fick hem denna igår. Favre-Leuba är en anrik tillverkare (grundat 1737, bara Blancpain är äldre) med en intressant historia som dock lever lite i skymundan nuförtiden. Modellen Harpoon introducerades 1968, urverket är cal. 1152, ett automatiskt urverk som utvecklades av Favre-Leuba tillsammans med Doxa, Eberhard, Zodiac och Girard Perregaux. Diameter 35 mm.
![]()
![]()
Var med och budade på den där! Grattis!Fick hem denna igår. Favre-Leuba är en anrik tillverkare (grundat 1737, bara Blancpain är äldre) med en intressant historia som dock lever lite i skymundan nuförtiden. Modellen Harpoon introducerades 1968, urverket är cal. 1152, ett automatiskt urverk som utvecklades av Favre-Leuba tillsammans med Doxa, Eberhard, Zodiac och Girard Perregaux. Diameter 35 mm.
![]()
![]()
Ingen flex, men spänne och endlinks. Kan ordna nån bättre bild framöver.Hade koll på den med, blev ett väldigt bra prisHur är länken? Flex med spänne och endlinks?
Aha, där ser man. Vet inte riktigt hur de definierar det där med äldst egentligen. Kanske handlar om vad som faktiskt kan bevisas med registreringar etc.Även Jeanrichard är äldre (grundades i slutet på 1600-talet)![]()
Det är lite krångligt det där med årtal och egentligen så tycker jag själv att om ett märke har återupplivats så borde man vara ärlig och säga att man grundades när man startade verksamheten på nytt vilket borde diskvalificera både JeanRichard och Blancpain som dem äldsta tillverkarna. Hursomhelst så står det 1681 på lådan när man köper klockor från JeanRichard.Ingen flex, men spänne och endlinks. Kan ordna nån bättre bild framöver.
Aha, där ser man. Vet inte riktigt hur de definierar det där med äldst egentligen. Kanske handlar om vad som faktiskt kan bevisas med registreringar etc.
Så även jagVar med och budade på den där! Grattis!
Kul och fin! Har några Alltime självKlämde precis en gammal Alltime på Erikshjälpen, inte ”min” butik!
150kr är väl ok?
Vet vem som ägt den, försökt att köpa den, han ville ha 400kr för att den var ju nyservad och har nytt glas!![]()
![]()
![]()
![]()
Grymt bra! Nu behöver du bara justera chapter ringen också!Sådär rengjord och polywatchad!
![]()
@LHJ här är länken (18 mm). Vet att "HC" tillverkat OEM-länkar till bl.a. Universal Genève och JLC så det är nog rätt bra kvalitet även om det inte är originallänken.
![]()
![]()
Grymt bra! Nu behöver du bara justera chapter ringen också!
HC är bra grejer, för övrigt. Har en flexlänk från dom.
Ambitiös prissättning...Hodinkee sålde faktiskt en med precis samma problem!
https://shop.hodinkee.com/products/1960s-favre-leuba-harpoon
Som vanligt...Ambitiös prissättning...![]()
Ambitiös prissättning...![]()
Helt sjuka priser! Och sen att folk faktiskt verkar köpa klockorna till det priset! Omärkvärdiga Memovox för 3000 dollar? What? En Reverso i samma ålder som min, men bra mycket tråkigare tavla, för fyra gånger vad jag gav för min! Visst, fick min till ett löjligt fyndpris, men ändå!Som vanligt...![]()
Företaget är faktiskt en efterföljare och resterna efter halda, dock tyvärr inte samma prislapp som dagens moderna halda eller äldre fickurEn Facit ( ja ingen räknemaskin utan en manuell klocka)för 100:- tyckte jag känns som ett fynd
Vet inte vilken tillverkare som dolde sig bakom Facit namnet men de verkar ha varit med in i![]()
modern tid ?![]()
kom på ett Hirschband med röda sömmar .
Kraftfull boett minst sagt
Christer
Odla polisongerna!En Facit ( ja ingen räknemaskin utan en manuell klocka)för 100:- tyckte jag känns som ett fynd
Vet inte vilken tillverkare som dolde sig bakom Facit namnet men de verkar ha varit med in i![]()
modern tid ?![]()
kom på ett Hirschband med röda sömmar .
Kraftfull boett minst sagt
Christer
Glæder mig til at få denne hjem:
![]()
![]()
Tror jeg holder pause fra DS i lidt tid nu..! Fem styk må være nok![]()
Kolla budhistoriken din jekel![]()
bra fångat, länken såg bra ut!