• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Certinaband i Corfam :wtf: men alltid kul med spänne :D
20170722_154521.jpg

Var köper ni batterier till era loppisfynd? Har två stycken som behöver nytt. Köpte ett litet damur till grabben som skall lära sig klockan och min Bulova behöver också nytt. Ebay vill jag ej handla ifrån.

Är imponerad av kvalitén på Bulovan.
20170720_190102.jpg
20170720_190540.jpg
20170720_190225.jpg
Liten uppföljning. Certinan kickade igång fint. Bulovan är tyvärr död. Den passade så bra på sambon så det kan nästan vara värt att fixa den, fast kanske är svårt att hitta någon som kan fixa till rimligt pris...
20170724_185535.jpg
20170724_185452.jpg

Liten uppföljning. Certinan kickade igång fint. Bulovan är tyvärr död. Den passade så bra på sambon så det kan nästan vara värt att fixa den, fast kanske är svårt att hitta någon som kan fixa till rimligt pris...
20170724_185535.jpg
20170724_185452.jpg
Accutron går på en annan spänning, så det är inte bara att byta batteri. Det lär finnas spänningsomvandlare som får plats på batteriet, men jag har inte satt mig in i det. http://forums.watchuseek.com/f71/does-accutron-need-special-battery-75882.html
Edit: inte så innehållsrik tråd. Kan vara värt att söka här också.

Från gårdagens öländska loppis! En Lagonda V.M i väldigt fint skick och som går bra, tappat kanske ca 2 minuter i tid sen igår kväll. Och en väldigt cool Certina instruktionsmanual från -73! 80 kr för alltihop kändes värt:)
loppis 1.jpg

Riktigt bra skick på tavlan, vad som har hänt med visarna kan jag dock inte svara på?
loppis 4.jpg

Bilagor

• loppis 2.jpg
    loppis 2.jpg
    90.4 KB · Visningar: 28
  • loppis 3.jpg
    loppis 3.jpg
    57 KB · Visningar: 27
Från gårdagens öländska loppis! En Lagonda V.M i väldigt fint skick och som går bra, tappat kanske ca 2 minuter i tid sen igår kväll. Och en väldigt cool Certina instruktionsmanual från -73! 80 kr för alltihop kändes värt:)
loppis 1.jpg

Riktigt bra skick på tavlan, vad som har hänt med visarna kan jag dock inte svara på?
loppis 4.jpg
Stilig lagonda! Kan det vara lysmassa som reagerat med metallen/luften?

Stilig lagonda! Kan det vara lysmassa som reagerat med metallen/luften?
Ja förmodligen är det något i den stilen. Vad jag förstod så hade den tidigare ägaren varit en klockentusiast och hemmafixare. Kanske en halvdan relume? Oavsett så känns det som visarna blivit lite väl hårt drabbade av tid jämfört med tavlan och index

loppis 1.jpg

loppis 4.jpg
"Gubbmoddad" som @Aurum brukar kalla det tror jag?

Tyckte förresten servicemanualerna var det stora fyndet, coolt och användbart som hemmfixare. @Martin Lovasz har du dessa? Annars kanske du vill ha scannade kopior på sidorna (skulle iaf jag vilja ha) :)

Finns det något skoj i Certina pärmen tro? :)

Alltid ute efter saknad information. Har fått lära mig att det finns delar i en del Certina verk som gjort om genom åren och passar då inte perfekt med andra delar från tidigare modeller.

20170724_185535.jpg
20170724_185452.jpg
En bekant har servat två stycken Accutron hos Werner Koch på Hornsgatan i Stockholm med gott resultat. Om jag minns rätt så var han som jobbar där generalagent för Bulova när det begav sig.

loppis 1.jpg

loppis 4.jpg
Min far har ovanan att tuscha ljusa visare på ljus tavla och tipexa mörka visare mörk tavla. Jag befarar att han inte är ensam.

Tillbaka
Topp