• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

oscart

Breitling
Lite liknande.

IMG_1587.jpg


Seiko 6602-1990 från -74.

Vet inte om visarna är rätt? Tycker att skillnaden mellan minut och timvisare är för liten, vilken gör den svåravläst. Annars väldigt fin tycker jag.
 

Kupad Hand

Panerai
Dagens! Två översta står still o inget man skriver hem om men håller en sysselsatt iaf! Record’n tickar på! Med risk för OT men vill inte bomba alla trådar, men nyfiken på info om denna! Räknas den som herr eller dam? Satt ett 102-verk i om det ger något. Och finns det nån efterfrågan/värde på denna? Vore tacksam för info🙏
21431B48-CDC8-4D39-9656-47B4A6580B50.jpeg
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Dagens! Två översta står still o inget man skriver hem om men håller en sysselsatt iaf! Record’n tickar på! Med risk för OT men vill inte bomba alla trådar, men nyfiken på info om denna! Räknas den som herr eller dam? Satt ett 102-verk i om det ger något. Och finns det nån efterfrågan/värde på denna? Vore tacksam för info🙏
21431B48-CDC8-4D39-9656-47B4A6580B50.jpeg
Nice! Skulle säga bara genom ögonmått att den är dam.
Men, vad mäter den?
 

Psykel

Patek
Mitt ögonmått gick mest på bandet som såg väldigt smalt ut.
Pojkklocka är ju möjligt 👍
Det är ju en tålig sportklocka med mycket lume. Känns inte som det var jättevanligt med sånt för damerna om man kollar gammal reklam. Tänker däremot att den kan ha passat en 10-12-åring som är ute och leker i naturen eller spelar fotboll.
Sen kan jag ju såklart ha fel också, och att det är en damklocka.
 

240snusit

Panerai
Tycker den ser lite för maskulin ut för en damklocka från 30-talet. Jag hade nog kallat den "pojkklocka".

Mitt ögonmått gick mest på bandet som såg väldigt smalt ut.
Pojkklocka är ju möjligt 👍
Jag tror att det är en damklocka då mitt ögonmått säger att bandet är 12mm - hade det varit 14mm så hade det varit en pojkklocka; 14mm är väldigt sällan använt på damklockor förens på 70-talet utan var reserverat för pojkklockor och herr tanks. Men jag kan ha fel och det här är bara vad min egen research har lett mig till hittills - många damur hade faktiskt lume och till skillnad från dagens "shrink it and pink it" så var dåtidens damur väldigt ofta bara mindre versioner av herrarnas modeller ☺️
Edit: kan tillägga att i stort sett alla band från 30-50 talet jag kommit över i 14mm har varit märkbart längre än 10-12mm banden som backar min teori lite.
 
Senast ändrad:

Kupad Hand

Panerai
Mitt ögonmått gick mest på bandet som såg väldigt smalt ut.
Pojkklocka är ju möjligt 👍

Det är ju en tålig sportklocka med mycket lume. Känns inte som det var jättevanligt med sånt för damerna om man kollar gammal reklam. Tänker däremot att den kan ha passat en 10-12-åring som är ute och leker i naturen eller spelar fotboll.
Sen kan jag ju såklart ha fel också, och att det är en damklocka.

Jag tror att det är en damklocka då mitt ögonmått säger att bandet är 12mm - hade det varit 14mm så hade det varit en pojkklocka; 14mm är väldigt sällan använt på damklockor förens på 70-talet utan var reserverat för pojkklockor och herr tanks. Men jag kan ha fel och det här är bara vad min egen research har lett mig till hittills - många damur hade faktiskt lume och till skillnad från dagens "shrink it and pink it" så var dåtidens damur väldigt ofta bara mindre versioner av herrarnas modeller ☺️
Edit: kan tillägga att i stort sett alla band från 30-50 talet jag kommit över i 14mm har varit märkbart längre än 10-12mm banden som backar min teori lite.
Tack för input, kul med lite diskussion! Luggarna va 12 så bra ögonmått @240snusit
Pojk eller dam, oavsett så ser jag nog bara dum ut med den!
 

240snusit

Panerai
Tack för input, kul med lite diskussion! Luggarna va 12 så bra ögonmått @240snusit
Pojk eller dam, oavsett så ser jag nog bara dum ut med den!
Haha, vad ska man säga, man är ju rutinerad på småttingar! Ja du ser super duper dum it i den, det är därför den ska komma till mig! 😎😎😎
Edit: nä, nu kände jag mig taskig. Man ska köra vad fasen man nu känner för bara. Det är ju bara klockor i slutet av dagen! 😄
 

Psykel

Patek
Jag tror att det är en damklocka då mitt ögonmått säger att bandet är 12mm - hade det varit 14mm så hade det varit en pojkklocka; 14mm är väldigt sällan använt på damklockor förens på 70-talet utan var reserverat för pojkklockor och herr tanks. Men jag kan ha fel och det här är bara vad min egen research har lett mig till hittills - många damur hade faktiskt lume och till skillnad från dagens "shrink it and pink it" så var dåtidens damur väldigt ofta bara mindre versioner av herrarnas modeller ☺️
Edit: kan tillägga att i stort sett alla band från 30-50 talet jag kommit över i 14mm har varit märkbart längre än 10-12mm banden som backar min teori lite.
Dåså! Damerna idrottade ju också på 30-talet så är väl inte så konstigt då. Jag gick mest på magkänslan och det faktum att jag (och då är det 100% mitt eget perspektiv) inte sett så många klockor av den typen i reklam marknadsförda mot damerna.
Sen är jag av uppfattningen att könade produkter är rätt förlegade och att man får bära vad man vill! Om jag kände att 24mm satt bra på min handled hade jag burit det. Har en och annan 28mm-klocka som jag bär ändå.
 

Kupad Hand

Panerai
Dåså! Damerna idrottade ju också på 30-talet så är väl inte så konstigt då. Jag gick mest på magkänslan och det faktum att jag (och då är det 100% mitt eget perspektiv) inte sett så många klockor av den typen i reklam marknadsförda mot damerna.
Sen är jag av uppfattningen att könade produkter är rätt förlegade och att man får bära vad man vill! Om jag kände att 24mm satt bra på min handled hade jag burit det. Har en och annan 28mm-klocka som jag bär ändå.
Helt rätt! Hade den vart något större hade jag nog kunnat tänka mig själv. Får känslan av att mindre/äldre klockor ändå fått lite revival, åtminstone i vintagetrådar här på KS! Finns ju så mycket fina klockor från 30-40tal så ball om det tar sig!
 

Sebastard

Vacheron
Sprang på denna skrothög på Marketplace för en hundring. Svag som man är för ana-digi klockor så blev det köp trotts att hjärnan visste bättre.

Hoppade igång direkt efter ett nytt batteri. Tyvärr saknas visarna och de verkar inte gå få tag på. Länken...äh...biohazard kan man säga.

FB_IMG_1643565306806.jpg
IMG_20220128_191503.jpg
Cool! Släng i ett par typ tuna visare. Borde lira.
 

Kupad Hand

Panerai
Sprang på denna skrothög på Marketplace för en hundring. Svag som man är för ana-digi klockor så blev det köp trotts att hjärnan visste bättre.

Hoppade igång direkt efter ett nytt batteri. Tyvärr saknas visarna och de verkar inte gå få tag på. Länken...äh...biohazard kan man säga.

FB_IMG_1643565306806.jpg
IMG_20220128_191503.jpg
Kul fynd!! Länken äcklig eller? Kokhett vatten o bakpulver, sen tandborste👌
 
Topp