• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Veckans loppis fynd blev en chronograph, automat & lite annat för ca 400kr?!

FullSizeRender.jpg

Mitt första guldfynd(?), ser ut som äkta en guldstämpel iaf :)
Försökte googla på Vinéta men hittade ingen direkt info, kanske någon här som vet vad det kan vara?
Den tickade igång direkt och ser ganska okej ut i skicket så bara ett svart läder som saknas ;)
DSC_0664.JPG
DSC_0664.JPG
DSC_0676.JPG

Bilagor

• DSC_0667.JPG
    DSC_0667.JPG
    116 KB · Visningar: 110
  • DSC_0669.JPG
    DSC_0669.JPG
    133.3 KB · Visningar: 127
Mitt första guldfynd(?), ser ut som äkta en guldstämpel iaf :)
Försökte googla på Vinéta men hittade ingen direkt info, kanske någon här som vet vad det kan vara?
Den tickade igång direkt och ser ganska okej ut i skicket så bara ett svart läder som saknas ;)
DSC_0664.JPG
DSC_0664.JPG
DSC_0676.JPG

Den verkar absolut vara tillverkad i solid guld och klockan ser ut att vara i ett enastående skick! Grattis :)

Vineta var tydligen ett svenskt "private label" dvs klockor tillverkade i Schweiz åt ett svenskt företag.

vineta.jpg

Edit: Är ena bandhornet böjt? Missade det när jag kikade på bilderna, guld är ganska mjukt så det borde gå att böja tillbaka om man är försiktig.

Senast ändrad:
Den verkar absolut vara tillverkad i solid guld och klockan ser ut att vara i ett enastående skick! Grattis :)

Vineta var tydligen ett svenskt "private label" dvs klockor tillverkade i Schweiz åt ett svenskt företag.

vineta.jpg

Edit: Är ena bandhornet böjt? Missade det när jag kikade på bilderna, guld är ganska mjukt så det borde gå att böja tillbaka om man är försiktig.
Kul info! Halv svenskt alltså, får man fråga var du hittade infon? Jag googlade i 1,5 utan att hitta något om att det var ett "svenskt märke".
Ja, bandhornet var böjt och precis som du sa var det lätt att böja tillbaka. Hur gammal kan den vara?? 60tal kanske?

Kul info! Halv svenskt alltså, får man fråga var du hittade infon? Jag googlade i 1,5 utan att hitta något om att det var ett "svenskt märke".
Ja, bandhornet var böjt och precis som du sa var det lätt att böja tillbaka. Hur gammal kan den vara?? 60tal kanske?

Bara på känslan skulle jag gissa senare delen av 50-talet.
Det finns en bra tysk sida som heter mikrolisk.de, de listar i stort sett alla märken och loggor som finns. :)

Helgens loppisfynd! Låg längst ner i en låda som jag kikade i precis innan jag skulle dra. Helmekanisk och går riktigt fint! Nytt läderband ska på.
Nån som vet nått om klockan? Sökte lite på nätet men är fortfarande färsk i klocksvängen men det här blir absolut inte den sista! Hej nytt intresse!
tressa-jpg.172244

Bilagor

• Tressa.jpg
    Tressa.jpg
    127.3 KB · Visningar: 926
Köpte denna härom dagen. En Tudor Prince Oysterdate, guld på stål. Det är alltid kul att fynda en fin automatare. Jag blev dock väldigt orolig över att det var en fake-klocka då priset var långt under marknadsvärde, men efter att ha öppnat upp den så hittar jag ref.nr. 74000 vilket daterar denna till 1970. Där satt även ett ETA 2824-2 och klockan håller tiden perfekt. Rolex-krona och Rolex-boett.

Tudor.jpg

Köpte denna härom dagen. En Tudor Prince Oysterdate, guld på stål. Det är alltid kul att fynda en fin automatare. Jag blev dock väldigt orolig över att det var en fake-klocka då priset var långt under marknadsvärde, men efter att ha öppnat upp den så hittar jag ref.nr. 74000 vilket daterar denna till 1970. Där satt även ett ETA 2824-2 och klockan håller tiden perfekt. Rolex-krona och Rolex-boett.

Tudor.jpg
Hittade du den på en loppis?! :eek:

Kul fynd om den är kosher, har du någon bild på verket?
Javisst, här kommer lite bilder. Jag tycker att denna ser äkta ut, men ta ni en titt också. Det var tydligen gammalt arvegods till en trevlig herre. Han använde den inte för mycket då det var en "finklocka".

Bilagor

• Tudor1.jpg
    Tudor1.jpg
    164.2 KB · Visningar: 273
  • Tudor1_1.jpg
    Tudor1_1.jpg
    195.9 KB · Visningar: 261
  • Tudor1_2.jpg
    Tudor1_2.jpg
    316.1 KB · Visningar: 281
  • Tudor1_3.jpg
    Tudor1_3.jpg
    218.1 KB · Visningar: 267

Tudor.jpg

Sjukt!! Stort grattis :)!

• Like
Reactions: CCB

Tudor.jpg

Nu snackar vi loppis-fynd! Stort grattis!

• Like
Reactions: CCB
Tillbaka
Topp