• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Har tyvärr ej full koll återkommer
Med mer bilder längre fram! Även en blid höna ( metafor för mig) hittar något bra ibland! Mvh

image.jpg

Lite bakgrunds historia!
Fortsätter att försöka få fram mer information om så sker återkommer jag.

Så här är det!
Inför beställningen av köpa in de bästa klockor till Viggen piloterna! Genomfördes tester av flera olika märken. Rolex , omega samt Lemania. Fanns säkert fler märken som testades men dessa är namngivna.

Lemania bedömdes att ha klara testerna bäst. Mitt favoritmärke Omega föll igenom när det utsattes för G krafter (kanske bäst att bära Lemania nästa gång på Liseberg ;).
///////////////////////////////////////////////////////;)
Denna klocka är en av de Lemania klockor som användes vid testerna.
Och därmed nog ganska ovanlig?
Tror inte att det finns så många fler kvar?
/////////////////////////////////////////////////////

Källa: uppgifterna kommer från en äldre man som utförde en del av testerna, och som jag genom en slump fått förmånen att träffa och även fick möjligheten att köpa klockan av honom.
Spännande! Riktigt kul fynd!

En hundring för 8 verk och en klocka kändes rätt bra, men jag trodde att det var tre dubbletter vilket hade gjort meckandet enklare. Nu var det inte så, och minst ett varv inte komplett. Klockan går naturligtvis inte. Men inte helt missnöjd!
S-shock stod jag över.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

ÄNTLIGEN! Hittade en fullt fungerande Olma 17 stenars automat damur i en hylla med "Okontrollerade klockor 10kr" på Erikshjälpen i Ånge!
Tjejen i kassan frågade om jag verkligen skulle köpa en klocka utan fungerande batteri!
Är det någon som vet nåt om klockan?
image.jpg

Vilken plan jag hade. När hela Stockholms klockelit antingen var på Kaplans, olika GTG eller på värdering hos Stockholms Auktionsverk skulle jag smyga runt på bakluckeloppisen på Solvalla och göra rent hus. Siktade in mig på de äldre och medelålders svenskfödda farbröderna i syfte att lura av dem deras TG 195 eller i bästa fall en Viggen. Såg framför mig like-stormen på forumet senare under kvällen efter att jag postat mina troféer.

Tji fick jag...har aldrig någonsin under mitt vuxna liv sett så mycket skräp på så komprimerad yta, skulle vara Hagbytippen som kommer i närheten. Det absolut bästa i klockväg var en automatisk Nivada i fulmetall som inte gick.

Tur att man har spelat på Lotto idag så att rikedomen kommer senare ikväll trots uteblivna loppisfynd.

Vilken plan jag hade. När hela Stockholms klockelit antingen var på Kaplans, olika GTG eller på värdering hos Stockholms Auktionsverk skulle jag smyga runt på bakluckeloppisen på Solvalla och göra rent hus. Siktade in mig på de äldre och medelålders svenskfödda farbröderna i syfte att lura av dem deras TG 195 eller i bästa fall en Viggen. Såg framför mig like-stormen på forumet senare under kvällen efter att jag postat mina troféer.

Tji fick jag...har aldrig någonsin under mitt vuxna liv sett så mycket skräp på så komprimerad yta, skulle vara Hagbytippen som kommer i närheten. Det absolut bästa i klockväg var en automatisk Nivada i fulmetall som inte gick.

Tur att man har spelat på Lotto idag så att rikedomen kommer senare ikväll trots uteblivna loppisfynd.

Att försöka fynda klockor på loppis är rätt döfött. Jag klämmer i snitt en loppis i veckan och har gjort så under många år och klockfynden lyser med sin frånvaro. Man får vara glad om man lyckas få tag på en superrepig Certina quartzklocka från 80-talet någon gång i halvåret. Tror det är alldeles för många som gillar klockor så konkurrensen är stenhård. Har genom åren faktiskt lyckats bättre med att hitta andra saker som jag är intresserad av så som silver och Stålhane keramik. Men hoppet är ju det sista som överger en sägs det.

@LongCon och @DrSbaitso (och andra eventuellt intresserade):

Den personliga proveniensen är som följer:
När jag var liten berättade min farfar ett par gånger om hur hans lillebror räddade två smågrabbar från att drunkna på femtiotalet. Lillebrodern kände jag också väl, vi bodde grannar så länge han levde, min gammelfarbror helt enkelt.
Farfar berättade att lillebrodern fick en medalj "eller nåt" för det här.

Härom veckan ville en släkting sälja lite grejer efter den här gubben, däribland denna Omegan, han fick tydligen en klocka (från Carnegiestiftelsen) och ingen medalj för sin insats.
Jag hade inte sålt den, men folk är ju olika. Klockan är given 1954, har dock inte öppnat den och kollat tillverkningsår. 36 mm, stort! Skicket är - som en äkta dressare ska vara - mer eller mindre perfekt. Originalglas och -krona. Låda från @ROB-1832

Jag har satt dit ett Omegaoriginalarmband, dock med fel spänne, så om någon har ett 14 mm i guld/guldigt liggande så PM:a. Är sugen på något tidstypiskt armband i guld, men vete fan vilket. X-länk är kanske mest tidstypiskt?

Nya bästa kompisarna:
image.jpeg

När jag var liten berättade min farfar ett par gånger om hur hans lillebror räddade två smågrabbar från att drunkna på femtiotalet. Lillebrodern kände jag också väl, vi bodde grannar så länge han levde, min gammelfarbror helt enkelt.

Härom veckan ville en släkting sälja lite grejer efter den här gubben, däribland denna Omegan, han fick tydligen en klocka (från Carnegiestiftelsen) och ingen medalj för sin insats.
Jag hade inte sålt den, men folk är ju olika. Klockan är given 1954, har dock inte öppnat den och kollat tillverkningsår. 36 mm, stort! Skicket är - som en äkta dressare ska vara - mer eller mindre perfekt. Originalglas och -krona. Låda från @ROB-1832

Jag har satt dit ett Omegaoriginalarmband, dock med fel spänne, så om någon har ett 14 mm i guld/guldigt liggande så PM:a. Är sugen på något tidstypiskt armband i guld, men vete fan vilket. X-länk är kanske mest tidstypiskt?

Nya bästa kompisarna:
image.jpeg
Mycket trevligt! Kul med en sån historia.

Min från samma tid är inte riktigt lika fin. :)
image-jpeg.318148

Nya bästa kompisarna:
image.jpeg
Oj vad kul! Den klockan är ju suverän även utan proveniensen!

Att försöka fynda klockor på loppis är rätt döfött. Jag klämmer i snitt en loppis i veckan och har gjort så under många år och klockfynden lyser med sin frånvaro. Man får vara glad om man lyckas få tag på en superrepig Certina quartzklocka från 80-talet någon gång i halvåret. Tror det är alldeles för många som gillar klockor så konkurrensen är stenhård. Har genom åren faktiskt lyckats bättre med att hitta andra saker som jag är intresserad av så som silver och Stålhane keramik. Men hoppet är ju det sista som överger en sägs det.
Stålhane är ju alltid trevligt.
Här är några av mina fynd.

WP_20160519_005.jpg

Tillbaka
Topp