• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Inte loppisfynd egentligen men... Min farfar som jag stod väldigt nära gick bort tidigare i år och när jag hälsade på farmor idag hade hon (då hon känner till mitt intresse) plockat fram ett gäng gamla klockor. Inga jättemärkvärdiga egentligen men det sentimentala värdet är skyhögt för mig.

En Tissot märkt "antimagnetiqe" på incabloc-tavla. Rätt "härjad" då han använt den på sitt jobb som målare så färgrester finns kvar på den osv. Denna kommer jag vid tillfälle kosta på en service. Borde inte vara några större problem att få den "rengjord" men vill behålla denna patinan!

En Svalan sportsman. Samma visa som ovan, får se om den får handlestid eller spendera tiden i lådan.

En Citizen quartz "seven". Denna minns jag från min uppväxt, lär fungera med nytt batteri.
Sist men inte minst ett Omega stoppur i silver som tillhörde min gammelfarfar och bör således vara drygt 100år gammalt. Märkt med dennes initialer på baksidan av boett samt även på insidan av baklocket. Där är det även märkt med "Omega grand prix Paris 1900".

Samtliga fungerar dessutom när de testades att dra upp!

Bilagor

• tmp_24796-DSC_1150827964651.JPG
    tmp_24796-DSC_1150827964651.JPG
    147 KB · Visningar: 185
  • tmp_24796-DSC_1151-409178578.JPG
    tmp_24796-DSC_1151-409178578.JPG
    168.4 KB · Visningar: 180
  • tmp_24796-DSC_11522139656322.JPG
    tmp_24796-DSC_11522139656322.JPG
    136.2 KB · Visningar: 177
  • tmp_24796-DSC_1153236338667.JPG
    tmp_24796-DSC_1153236338667.JPG
    52 KB · Visningar: 175
  • tmp_24796-DSC_1154-222208164.JPG
    tmp_24796-DSC_1154-222208164.JPG
    55.8 KB · Visningar: 170
Inte loppisfynd egentligen men... Min farfar som jag stod väldigt nära gick bort tidigare i år och när jag hälsade på farmor idag hade hon (då hon känner till mitt intresse) plockat fram ett gäng gamla klockor. Inga jättemärkvärdiga egentligen men det sentimentala värdet är skyhögt för mig.

En Tissot märkt "antimagnetiqe" på incabloc-tavla. Rätt "härjad" då han använt den på sitt jobb som målare så färgrester finns kvar på den osv. Denna kommer jag vid tillfälle kosta på en service. Borde inte vara några större problem att få den "rengjord" men vill behålla denna patinan!

En Svalan sportsman. Samma visa som ovan, får se om den får handlestid eller spendera tiden i lådan.

En Citizen quartz "seven". Denna minns jag från min uppväxt, lär fungera med nytt batteri.
Sist men inte minst ett Omega stoppur i silver som tillhörde min gammelfarfar och bör således vara drygt 100år gammalt. Märkt med dennes initialer på baksidan av boett samt även på insidan av baklocket. Där är det även märkt med "Omega grand prix Paris 1900".

Härligt med ur med sentimentala värden! Din Tissot är ju dessutom kalasfin!

Beklagar sorgen över din farfar, däremot var det fina ur som fick gå i arv. Tycker att både Tissoten och Svalan är värda service dock :) kul kuriosa kring fickuret också!

Beklagar sorgen över din farfar, däremot var det fina ur som fick gå i arv. Tycker att både Tissoten och Svalan är värda service dock :) kul kuriosa kring fickuret också!
Tack och tack :) Har efter lite letande på internet kommit fram till att fickuret borde vara från 1914! Ang Svalan så har du nog rätt, får bli frampå att leta runt vad det skulle landa på för dem båda! Har iofs 3vintage till som skulle behöva in på service, kanske kan få mängdrabatt..? :D

Edit: lyckas aldrig få till "multi-citat"grejen... @LongCon Ja, Tissot är riktigt tuff faktiskt, tycker patinan passar den på något vis! :)

Beklagar verkligen bortgången av din farfar. Är det någon som har bra koll på stoppuret så är det @Warwian , han kan säkert lämna mer information om det. Väldigt fint gjort av farmor att leta fram klockorna. OT, men alla som har kvar sina far- och morföräldrar borde passa på att träffa dem så ofta det bara går. Jäklar vad jag kan sakna att bara sitta och lyssna på farfars historier från förr.

Tack och tack :) Har efter lite letande på internet kommit fram till att fickuret borde vara från 1914! Ang Svalan så har du nog rätt, får bli frampå att leta runt vad det skulle landa på för dem båda! Har iofs 3vintage till som skulle behöva in på service, kanske kan få mängdrabatt..? :D
Svalan Sportsman är ju fantastisk! Här komer en bild på min, tyvärr inte lika spännande historia som din dock:
image.jpeg

Beklagar verkligen bortgången av din farfar. Är det någon som har bra koll på stoppuret så är det @Warwian , han kan säkert lämna mer information om det. Väldigt fint gjort av farmor att leta fram klockorna. OT, men alla som har kvar sina far- och morföräldrar borde passa på att träffa dem så ofta det bara går. Jäklar vad jag kan sakna att bara sitta och lyssna på farfars historier från förr.

Tack! Och du har helt rätt både om farmors fina gest samt att man borde träffa sina mor/farföräldrar så mycket man kan innan det är för sent :(

Ne jag ska sluta fula mig , men ibland spårar denna tråden lite. Folk postar klockor som är lite fishy och som inte känns 100 % äkta loppisfynd.

Så jag kunde inte hålla mig , även ifall de hade varit en dröm att hitta en 2914-1 SC på en Hurva loppis :):):)

Förlåt för min sjuka humor , kände att detta inte kunde pågå i mer än några min haha

Tillbaka
Topp