Hej Martin,
Enda anledningen till att jag ens svarar är för att folk envisas med att tagga mig. Jag har ytterst sällan åsikter om folks klockor på egen hand och om någon har en ommålad Air-King så är det inget jag normalt reagerar på. Om jag nu tänker mig in i ägarens situation nu så tror jag att denne just nu bråkar med Dondraper som sålt honom klockan och att denne just nu bråkar ytterligare steg upp i ledet. Det var absolut inte min intention men jag vet inte om det blir bättre av att jag slutar ha en åsikt nu? Jag tror att ägaren väldigt gärna vill ha fler åsikter. Vill han inte det så släpper vi självklart allt.
Som jag sa i mitt första inlägg så har jag ingen större erfarenhet av dessa. Jag har dock en hyfsad allmän understanding om rollar från denna tid och då är det flera saker som inte passar in. Först och främst färgen som du inte ser på någon annan modell från Rolex. Letar man runt så har de tavlor som jag känner mig säker på en stil och struktur som vi känner igen från fler modeller. De är sunburst, linen, slate mm. Jag har svårt att se att detta var något som Rolex tillverkade 1970. Enbart på Air-Kings dessutom.. Hade den varit mycket äldre så hade jag inte reagerat på samma sätt men en matt vit färg känns inte alls rätt nu.
Texten ser väl ganska bra ut, möjligtvis lite skinny. Det är dock inte något jag annars reagerat på. Jag ska dock inte säga att den ser mycket bättre eller sämre ut än andra ommålade eller äkta tavlor heller för den delen. Det som sticker ut är swiss-märkningen som för all del kan vara glaset som gör att det ser konstigt ut och minutskalan som har lite av ett eget liv. Markeringarna sitter fel, pekar inte alltid in mot mitten och ser allmänt sloppy ut.
Detta på en modell där det är mer regel än undantag att tavlorna är omgjorda.
Jag hoppas att ni löser detta och att alla till slut känner sig nöjda. Oavsett om tavlan är rätt eller fel så hade jag tagit tillbaka klockan om köparen inte varit nöjd.
Iom mina åsikter inte är vidare uppskattade så gör ni bäst i att lösa detta utan mig och slutar tagga/svara mig bara för att jag tycker att tavlan ser ommålad ut. Jag kommer knappast att ändra mig i frågan och tycka den ser rätt ut. Jag kan dock absolut lära mig leva med att ni tycker att jag har fel. Jag kan rent av leva med att faktiskt ha fel i denna fråga.
Lycka till!