Säkert.- Är det ny lysmassa på denna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Säkert.- Är det ny lysmassa på denna?
Okej, det var det jag anade.Säkert.
Du är lustig.Okej, det var det jag anade.
Nu förstår jag inte vad du menar? Jag tycker den är taffligt pålagd klockan 12, men jag är ingen expert på just Rolex...Du är lustig.
Okidoki.Nu förstår jag inte vad du menar? Jag tycker den är taffligt pålagd klockan 12, men jag är ingen expert på just Rolex...
Inget konstigt med det eftersom visarna är korroderade.Okidoki.
Hej Martin,
Enda anledningen till att jag ens svarar är för att folk envisas med att tagga mig. Jag har ytterst sällan åsikter om folks klockor på egen hand och om någon har en ommålad Air-King så är det inget jag normalt reagerar på. Om jag nu tänker mig in i ägarens situation nu så tror jag att denne just nu bråkar med Dondraper som sålt honom klockan och att denne just nu bråkar ytterligare steg upp i ledet. Det var absolut inte min intention men jag vet inte om det blir bättre av att jag slutar ha en åsikt nu? Jag tror att ägaren väldigt gärna vill ha fler åsikter. Vill han inte det så släpper vi självklart allt.
Som jag sa i mitt första inlägg så har jag ingen större erfarenhet av dessa. Jag har dock en hyfsad allmän understanding om rollar från denna tid och då är det flera saker som inte passar in. Först och främst färgen som du inte ser på någon annan modell från Rolex. Letar man runt så har de tavlor som jag känner mig säker på en stil och struktur som vi känner igen från fler modeller. De är sunburst, linen, slate mm. Jag har svårt att se att detta var något som Rolex tillverkade 1970. Enbart på Air-Kings dessutom.. Hade den varit mycket äldre så hade jag inte reagerat på samma sätt men en matt vit färg känns inte alls rätt nu.
Texten ser väl ganska bra ut, möjligtvis lite skinny. Det är dock inte något jag annars reagerat på. Jag ska dock inte säga att den ser mycket bättre eller sämre ut än andra ommålade eller äkta tavlor heller för den delen. Det som sticker ut är swiss-märkningen som för all del kan vara glaset som gör att det ser konstigt ut och minutskalan som har lite av ett eget liv. Markeringarna sitter fel, pekar inte alltid in mot mitten och ser allmänt sloppy ut.
Detta på en modell där det är mer regel än undantag att tavlorna är omgjorda.
Jag hoppas att ni löser detta och att alla till slut känner sig nöjda. Oavsett om tavlan är rätt eller fel så hade jag tagit tillbaka klockan om köparen inte varit nöjd.
Iom mina åsikter inte är vidare uppskattade så gör ni bäst i att lösa detta utan mig och slutar tagga/svara mig bara för att jag tycker att tavlan ser ommålad ut. Jag kommer knappast att ändra mig i frågan och tycka den ser rätt ut. Jag kan dock absolut lära mig leva med att ni tycker att jag har fel. Jag kan rent av leva med att faktiskt ha fel i denna fråga.
Lycka till!
Precis.Inget konstigt med det eftersom visarna är korroderade.
Men Martin.. Två, tre personer ifrågasätter tavlan innan jag dras in. Jag tycker att jag är hyfsat konstruktiv i min kritik. Är det bättre att bara vara tyst istället?Hallå Per,
Ett tips, man behöver inte svara på allt. Framför allt inte om man inte är säker och det är ingen ursäkt att först säga att man har en "allmän understanding" eller "ingen större erfarenhet" och sedan börja dra bestämda slutsatser. Som ju inte alls är bestämda pga ingen kunskap. Svepande uttalanden om att det är "mer regel än undantag är omgjorda" hjälper inte direkt heller. Tyvärr kan det påverka andra som har ännu mindre kunskap om vintage rolex. "In the land of the blind, the one-eyed man is king" tycker jag passar rätt bra i det här sammanhanget.
Jag kan förstå att du vill svara på allt men det är inget tvång, strunta i det i framtiden om du inte vet med säkerhet. Det var väldigt längesedan jag slutade lita på gissningar när det gäller vintage rolex.
Tidstypisk för en airking?Men Martin.. Två, tre personer ifrågasätter tavlan innan jag dras in. Jag tycker att jag är hyfsat konstruktiv i min kritik. Är det bättre att bara vara tyst då?
Jag påstår mig inte vara allsmäktig. Jag säger att den inte är tidstypisk och att jag inte tycker att trycket håller den kvalitet som Rolex trots allt höll kring 1970.
Varken mer eller mindre.
Men Martin.. Två, tre personer ifrågasätter tavlan innan jag dras in. Jag tycker att jag är hyfsat konstruktiv i min kritik. Är det bättre att bara vara tyst då?
Jag påstår mig inte vara allsmäktig. Jag säger att den inte är tidstypisk och att jag inte tycker att trycket håller den kvalitet som Rolex trots allt höll kring 1970.
De flesta ljusa tavlor hela denna eran är sunburst eller annan välkänd Rolex-finish. De är också mer silver än vita vilket är genomgående för alla modeller. Du ser inte liknande tavlor som denna på någon annan modell. Du ser dock liknande tavlor på alla Date, Datejust mm av alla andra modeller av Air-Kig tavla. Jag tror absolut att fler icke-Rolex ersättningstavlor finns där ute än den jag nu påtalat. 9 av 10 ljusa tavlor är dock med en helt annan struktur än denna.Tidstypisk för en airking?
Låt oss då säga att samtliga airking är ommålade under perioden 1969-1971.
Jag har hanterat tillräckligt många DD, DJ, Date mm från denna tid för att säga att den sticker ut. Håller du inte med om att den är väldigt unik för just Air-King?Nej, men du framstår som allsmäktig och jag hade avstått om jag hade varit dig. Konstruktiv kritik kan man komma med om man vet vad man talar om. Du säger ju själv att du bara har en "allmän understanding", "ingen större erfarenhet". Då kan man avstå om man inte kan komma med mer än gissningar. Hur många 5500 har du ägt eller sett i verkligheten? Hur många Rolex från 60-70-talet har du sett i verkligheten? Det är en seriös fråga.
Den var ju benhård!
Årets första arbetsdag, så vad passar väl bättre än en jämnårig gammal ryss....
Klart att det blir en big deal för den som äger klockan om du säger ommålad eller hur tänker du kring det?De flesta ljusa tavlor hela denna eran är sunburst eller annan välkänd Rolex-finish. De är också mer silver än vita vilket är genomgående för alla modeller. Du ser inte liknande tavlor som denna på någon annan modell. Du ser dock liknande tavlor på alla Date, Datejust mm av alla andra modeller av Air-Kig tavla. Jag tror absolut att fler icke-Rolex ersättningstavlor finns där ute än den jag nu påtalat. 9 av 10 ljusa tavlor är dock med en helt annan struktur än denna.
Jag tror inte på den. Är det en så big deal?
Detta är en del av internet och folk har åsikter. Vad är nyheten?Klart att det blir en big deal för den som äger klockan om du säger ommålad eller hur tänker du kring det?
Nyheten är att ingen verkar få argumentera mot att den ”allsmäktige” Per kan ha fel?Detta är en del av internet och folk har åsikter. Vad är nyheten?
Är det du som äger klockan?Klart att det blir en big deal för den som äger klockan om du säger ommålad eller hur tänker du kring det?
Han säger ju det själv?Nyheten är att ingen verkar få argumentera mot att den ”allsmäktige” Per kan ha fel?
De flesta ljusa tavlor hela denna eran är sunburst eller annan välkänd Rolex-finish. De är också mer silver än vita vilket är genomgående för alla modeller. Du ser inte liknande tavlor som denna på någon annan modell. Du ser dock liknande tavlor på alla Date, Datejust mm av alla andra modeller av Air-Kig tavla. Jag tror absolut att fler icke-Rolex ersättningstavlor finns där ute än den jag nu märkt. 9 av 10 ljusa tavlor är dock med en helt annan struktur än denna.
Jag tror inte på den. Är det en så big deal?
Jag har hanterat tillräckligt många DD, DJ, Date mm från denna tid för att säga att den sticker ut. Håller du inte med om att den är väldigt unik för just Air-King?
LolHan säger ju det själv?
Jag har både ägt, köpt och sålt multiple Air-Kings. Ingen som denna.Per, du har alltså aldrig sett en 5500 i verkligheten men är ändå villig att uttala dig bara för att någon taggar dig? Jag vet ungefär vilken erfarenhet du har och till din fördel så går det inte att lära sig speciellt mycket i Sverige eftersom det är en väldigt liten marknad för vintage rolex. Men den erfarenheten räcker framför allt inte för att man ska kunna generalisera och sedan dra till med uttalanden som "9 av 10", "välkänd rolex finish". Hur som helst, jag har till skillnad från dig sett den här finishen tidigare och den är inte vanlig men den är inte helt ovanlig heller.
japp 1500 exempelvisJag har både ägt, köpt och sålt multiple Air-Kings. Ingen som denna.
Fler än Air-Kings som har samma finish från 1970?
Mayaken tackar för det fina omdömet, och jag håller medDen var ju benhård!
Jag handlar inte med dem vilket du gör så ditt omdöme väger rimligtvis högre. Låt oss dock vara transparenta här med att du sålt just denna klockan till DonDraper som sedan sålt den vidare till nuvarande ägare. När du ändå vill klanka på min kunskap så kan jag tycka att den infon bör komma fram. Jag har noll intresse i denna klocka.japp 1500 exempelvis
Jag handlar inte med dem vilket du gör så ditt omdöme väger rimligtvis högre. Jag tycker inte om den. Inte mer med det. Huvudsaken är att ägaren är glad och nöjd. Vilket jag förstår att han är.