Nä, förmodligen bara bortnött, då det finns kvar små spår av den "färgprintade" skalan.Någon som polerat ned vridringsmarkeringarna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nä, förmodligen bara bortnött, då det finns kvar små spår av den "färgprintade" skalan.Någon som polerat ned vridringsmarkeringarna?
Säker? Haft en liknande och tror det är svårt att slita ner en platt yta så pass? Spelar väl iofs ingen roll, blev bara lite nyfiken då jag inte såg någon markering.Nä, förmodligen bara bortnött, då det finns kvar små spår av den "färgprintade" skalan.
Ja, rätt säker. Finns som sagt små svarta färgstreck från skalan kvar, och plexit var illa åtgånget när jag tog över den. Inga som helst antydningar till frästa spår från skala eller någon nerpolering av en sådan, så högst troligt bara "printad" skala från fabrik på denna.Säker? Haft en liknande och tror det är svårt att slita ner en platt yta så pass? Spelar väl iofs ingen roll, blev bara lite nyfiken då jag inte såg någon markering.
Var grund gravyr på den jag hade. Din är i ett solitt stycke stål? Nog aldrig sett en stålring med tryckt markering?Ja, rätt säker. Finns som sagt små svarta färgstreck från skalan kvar, och plexit var illa åtgånget när jag tog över den. Inga som helst antydningar till frästa spår från skala eller någon nerpolering av en sådan, så högst troligt bara "printad" skala från fabrik på denna.
Du får hemskt gärna slänga upp fler bilder på dam GS!
Tusen tack för det! Ska genast kolla upp!Certina är jättelätta att kolla upp serienumret på! Här är tabellen: https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/ - det borde stå ett serienummer på baklocket på din klocka. På sidan jag länkade kan du läsa mer. Mycket nöje!
Mmm... Har sett en på nätet med grund gravyr, den hette Elves. Vad var det för märke på din? Ja solitt stycke stål. Nä, knappt jag heller...Var grund gravyr på den jag hade. Din är i ett solitt stycke stål? Nog aldrig sett en stålring med tryckt markering?
Någon annan tillverkare, men samma grundboett.Mmm... Har sett en på nätet med grund gravyr, den hette Elves. Vad var det för märke på din? Ja solitt stycke stål. Nä, knappt jag heller...
Har haft en med likadan helslät besel, @Teletomte knep den av mig, kanske finns kvar?Newton automatic 20 atm, omärkt MRPSA boett på neoprene gummi
Lite märkligt, men då är förmodligen inte ringen polerad iaf.Har haft en med likadan helslät besel, @Teletomte knep den av mig, kanske finns kvar?
Edit: hittade min gamla säljesannons.
Tack för info och bild gällande Eweco! Väldigt lik bezel och även tavlan ser ju väldigt lik ut. Några av de med liknande boett, men med lite fräst nedsänkt skala, som jag snabbt googlat fram var, förutom Elves (som också hade liknande tavla), Elvia, Mirexal, ZentRa Safari. Något namn du känner igen @Aurum ?Har haft en med likadan helslät besel, @Teletomte knep den av mig, kanske finns kvar?
Edit: hittade min gamla säljesannons.
Yes, var en ZentRa Safari jag hade.Tack för info och bild! Väldigt lik bezel och även tavlan ser ju väldigt lik ut. Några av de med liknande boett, men med lite fräst nedsänkt skala, som jag snabbt googlat fram var, förutom Elves (som också hade liknande tavla), Elvia, Mirexal, ZentRa Safari. Något namn du känner igen @Aurum ?
Han kanske tillämpar din egen definition av "original"?Omega Constellation Pie Pan - 168.005 - Automatic Chronometer - 1963
Utropspris: 1 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2022-01-16 20:36:00. Köp & sälj begagnade & oanvända Herr på Tradera.www.tradera.com
Varför säljer du fake-krona som original???
Ser att du antingen inte kan läsa eller inte förstår svenska, testa att lösa definitionen igen så ser du att den inte är detsamma som att ange en fakedel (eller aftermarket för den delen) som original.Han kanske tillämpar din egen definition av "original"?
"Originalkrona**”
"**Originaldel som satt på klockan vid inköp, ej garanti om fabriksoriginal”
Alltså, det där har väl ältats så det räcker och blir över i den långa tråden om dina häpnadsväckande priser och vilseledande beskrivningar? Jag tror inte det är till någons glädje om det blir lika långrandigt i den här tråden.Ser att du antingen inte kan läsa eller inte förstår svenska, testa att lösa definitionen igen så ser du att den inte är detsamma som att ange en fakedel (eller aftermarket för den delen) som original.
För atr hjälpa dig, originaldel är nyckelordet.
Haha, ja nu kommenterade ju jag en bild från donkii... så håller med om att det är märkligt att du som alltid snabbt hoppar på tåget att peka ut fejks börjar prata om annat.Alltså, det där har väl ältats så det räcker och blir över i den långa tråden om dina häpnadsväckande priser och vilseledande beskrivningar? Jag tror inte det är till någons glädje om det blir lika långrandigt i den här tråden.
Men kronan på Tradera är fejk alltså? Eller ”aftermarket” om den suttit på någon klocka i din butik? Jag är dålig på Omega…
Visst, men till mitt försvar vill jag framhålla att jag också försökte föra tillbaka diskussionen till den aktuella kronan efter min lilla utsvävning. Hur var det med den, den är helfejk alltså? Inte någon servicedel eller annat gråskale-"original”, utan en varumärkesförfalskning som inte passerat Omega?Haha, ja nu kommenterade ju jag en bild från donkii... så håller med om att det är märkligt att du som alltid snabbt hoppar på tåget att peka ut fejks börjar prata om annat.
Ok, jag ger dig den då för det stämmer ju faktiskt.Visst, men till mitt försvar vill jag framhålla att jag också försökte föra tillbaka diskussionen till den aktuella kronan efter min lilla utsvävning. Hur var det med den, den är helfejk alltså? Inte någon servicedel eller annat gråskale-"original”, utan en varumärkesförfalskning som inte passerat Omega?
Tack för förtydligandet!Ok, jag ger dig den då för det stämmer ju faktiskt.
Sistnämnda, typ den vanligaste som finns och som sitter på väldigt många constellations, fel i storleken är lättast att se det på. Fanns mängder av dem på ebay som såldes som äkta under lång tid. Har funnits ett gäng på tradera också. Brukar ha fel färg och fel logga också (ska vara flat-foot på originaldelen).
Förresten, vad är gråskale-"original"? Typ inofficiell servicedel från legotillverkare som t.ex. dennison då eller liknande?
Är det Omega Constellation Collectors du avser? Bra tips, jag kan behöva en knuff mot att nörda ner mig lite i Omega. Det är inte en totalt vit fläck på kartan över mina klocknördiska kunskaper men rätt nära.Man kan ju nörda ner sig på riktigt i desmonds blogg så får man reda på mer
Men jag får ge just den kronan att det är ett av de bättre alternativen som finns om man inte lyckats sourca en riktig. Har ju varit ur produktion sedan länge och även replacement-kronan till originalet likaså.
Och som sagt, många har sålts på ebay såväl som tradera som äkta, (alltså kronan separat) och det är nog en av vintage omegas mest fejkade kronor, och det är ju inte dirket lätt att se skillnad på dem iaf inte jämfört mot servicekronan (originalet hade som sagt flat foot-logo).
Omega Constellation Pie Pan - 168.005 - Automatic Chronometer - 1963
Utropspris: 1 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2022-01-16 20:36:00. Köp & sälj begagnade & oanvända Herr på Tradera.www.tradera.com
Varför säljer du fake-krona som original???
Håll topc!Han kanske tillämpar din egen definition av "original"?
"Originalkrona**”
"**Originaldel som satt på klockan vid inköp, ej garanti om fabriksoriginal”