Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymt info där och tack för förklaringen....som sagt KS och och dess medlemmar upphör aldrig att förvåna med diger kunskap!Guld -på-stål är en tunn, tunn guldplåt som på magidkt sätt sätts på stålet. Rätt tjock, i alla fall jämfört med en guldplätering. Typiskt för guld-på-stål är att till exempel undersidan på bandhorn och liknande ej har guld på sig, och att man ser en kant vid övergången mellan guld och stål. Pläterade ur är elektro-tjohejsan-överdragna.
”Fôlk” slarvar mer eller mindre medvetet med detta, ofta för att få bättre betalt för pläterade ur. Ofta har guldpläterade ur en sämre metall under pläteringen.
Man ser öven där det är sliten att det är ett tydligt lager av guld.
![]()
Riktigt ball den där!! Ångrar att jag gjorde mig av med min när dom dyker upp i flödet.På NOS tropic
![]()
Längesen jag hade en ny vintageklocka som inte är kvarts i samligen, trivs väldigt bra med denna![]()
Snygg! När är den från?
Någon gång under DDR, bedömt 70-79, köpt nyservad men dessväre utan papper.Snygg! När är den från?
Grymt fin, visarna är ju pricken över i...
Tack! Denna blev precis så bra som jag hoppats. Konkurrerar ändå med tokiga exotiska klockor som jag snöat in på, ändå är detta en av de mer använda sedan den inköptes. Det behöver inte alltid vara så exotiskt, udda eller dyrt för att falla en i smaken.Grymt fin, visarna är ju pricken över i...
Gillar dessa, men bara haft problem med den sköra boetten, kanske skulle försöka hitta någon med baksida i stål.
Tack för mkt värdefull information om dessa skillnaderGuld -på-stål är en tunn, tunn guldplåt som på magidkt sätt sätts på stålet. Rätt tjock, i alla fall jämfört med en guldplätering. Typiskt för guld-på-stål är att till exempel undersidan på bandhorn och liknande ej har guld på sig, och att man ser en kant vid övergången mellan guld och stål. Pläterade ur är elektro-tjohejsan-överdragna.
”Fôlk” slarvar mer eller mindre medvetet med detta, ofta för att få bättre betalt för pläterade ur. Ofta har guldpläterade ur en sämre metall under pläteringen.
Man ser öven där det är sliten att det är ett tydligt lager av guld.
![]()