• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Bild från igår, men blir postad först idag...nu med länk.
4SGPfA4.jpg

Tvåtons växer sig starkare . Då är det sant, jag är en gubbe :)

Tvåtons växer sig starkare . Då är det sant, jag är en gubbe :)

Jag har alltid hävdat att tvåtoners, då oftast stål och gult guld, inte är så poppis nu i "Internetåldern" pga att den är så svår att fotografera snyggt. Dvs tvåtonsklockor ser inte så snygga ut när man sitter och tittar på klockor vid datorn, men i verkligheten är de en helt annan (snyggare) sak.

Vad tror ni om detta?

Jag har alltid hävdat att tvåtoners, då oftast stål och gult guld, inte är så poppis nu i "Internetåldern" pga att den är så svår att fotografera snyggt. Dvs tvåtonsklockor ser inte så snygga ut när man sitter och tittar på klockor vid datorn, men i verkligheten är de en helt annan (snyggare) sak.

Vad tror ni om detta?
Hmm... Tanken har tidigare aldrig slagit mig men det kanske stämmer. Låter i o f s lite väl enkelt, fast inte omöjligt. Ska fundera lite extra över detta ett slag. Ska dessutom kosta på mig att kika lite extra på TT vid mitt nästa besök hos Rolex AD (vilket borde bli på torsdag).

Vad tror ni om detta?

Tveksam. Men svårt att veta hur andra upplever det. Jag kan tycka de ser bättre ut på bild än i verkligheten. Eller så har jag sett för många bilhandlartyper med TT så jag blandar ihop klocka och person..;)

Ytterligare något som talar emot din teori är att om den stämmer borde små ur växa i popularitet. De ser ofta stora ut på bild.

Fyll på med fler bilder på era fina DJ's här, är själv i köpartagen men är väldigt kluven till vad jag vill ha. Behöver inspiration. Finns många till bra pris men bara head only och då blir jag direkt osäker på hur "krångligt" och dyrt det är att skaffa originalband i efterhand.

Vill du posta en bild på din Air-King? :) Sond

Hoppas alla andra ursäktar att broder, Air King, dyker upp i tråden. Utan datum som han är..;)
null_zps37b26bb7.jpg

DSC_8578.jpg

Och ett foto tillsammans med storebror. En av orsakerna till att jag föll för just denna AK är tavlan(och visarna). Tavlan är som en ljus, om än med patina, Explorertavla. Just det typsnitt som är på AK:n introducerades ju på Explorer 1 ref 14270.
null_zps7a8f98fa.jpg

Inga vidare foton på den, men här är en tråd:
https://klocksnack.se/threads/nyinkommet.13894/

Vidare diskussion om min AK kan vi kanske ta i den tråden så att vi håller denna till DJ och Date..? Men du får gärna kommentera den där..:happyhappy:

Vad tror ni om detta?

Tveksam. Men svårt att veta hur andra upplever det. Jag kan tycka de ser bättre ut på bild än i verkligheten. Eller så har jag sett för många bilhandlartyper med TT så jag blandar ihop klocka och person..;)

Ytterligare något som talar emot din teori är att om den stämmer borde små ur växa i popularitet. De ser ofta stora ut på bild.

Ok. Fenomenteorin är inte helt udda dock. Inom arkitektur är det allmänt accepterat att många stora arkitekter numera ritar hus som snarare blir bra på kort, än är bra att uppleva på plats eller leva i. För det är så de blir kända. Få personer kan åka runt och titta på hus världen över, men många i branschen kan ta till sig "nyheter" via bilder. Så vissa arkitekter har helt enkelt dragit den logiska slutsatsen av det. Synd, men sant!

Har en lite fråga ang DJ 1601. Jag har ju nyss köpt ett fint ex här på forumet. Det är en 1601 och serienr säger att den är ifrån 1969.
Jag har läst på lite och kommit fram till att den borde ha kaliber 1570. Min klocka har "hack" funktion, viss info på nätet säger att hack funktion inte infördes förrens 1972 vissa säger 1973. Andra sidor säger att vissa datejust fick hack funktion tidigare.
Vad stämmer?

Har en lite fråga ang DJ 1601. Jag har ju nyss köpt ett fint ex här på forumet. Det är en 1601 och serienr säger att den är ifrån 1969.
Jag har läst på lite och kommit fram till att den borde ha kaliber 1570. Min klocka har "hack" funktion, viss info på nätet säger att hack funktion inte infördes förrens 1972 vissa säger 1973. Andra sidor säger att vissa datejust fick hack funktion tidigare.
Vad stämmer?

Bumpar min fråga med denna mästerliga bild!
ImghCe9.jpg

Fan. Efter att ha varit ytterst tveksam till en DJ och ärligt talat tyckt den varit ful så börjar min uppfattning nu sakta men säkert ändras och nu har idén ploppat upp i mitt huvud att jag bör ha en. Jag VILL ha en. Fan. Haha.

Så nu är det bara att välja, en SMP eller DJ till våren/sommaren?

Smällde på ett hirch mariner på min 1601. Tycker det blev bra.

Men

Ni får vänta på bild för nätet dög inte till att ladda upp bilde ute på stan. :(

Snyggt. Det där med hackfunktion verkade ingen känna till.
Nä. Men nu har jag försökt utbilda mig. Läst igenom en massa listor och text på nätet och frågat kunnigt folk.
Jag visste inte, men exakta serie nr-produktions år är något som rolex inte går ut med offentligt. Go figure. Listor på nätet är kreti och pleti son sammanställer. Efter att ha läst mkt listor så kan jag inte säga med exakthet när min klocka är gjord. Säljaren sa 1969, men mer troligt är tidigt 70 tal, 71,72 och då kan den mkt väl ha hack funktion.
Jag visste inte att det inte fanns en officiell lista med serie nr.

Tillbaka
Topp