• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Är i köpartagen för en Datejust, men blir lite småvilsen av alla konfigurationer med tavlorna (silver, vita, romerska, ditten och datten). Är det någon som har en bra källa för att få en överblick över vilka tavlor de olika referenserna kommer med?

Är i köpartagen för en Datejust, men blir lite småvilsen av alla konfigurationer med tavlorna (silver, vita, romerska, ditten och datten). Är det någon som har en bra källa för att få en överblick över vilka tavlor de olika referenserna kommer med?

Om det är en ny Datejust du kollar på så kan jag rekommendera Uret.se, där har man bilder på de allra flesta tavlorna :)

"There are no end to the possibilities!", för att citera Cableguy.
Men jo, vit tavla är ovanligt på de äldre 160x modellerna.

Om det är en ny Datejust du kollar på så kan jag rekommendera Uret.se, där har man bilder på de allra flesta tavlorna :)

Tack! Det är dock en äldre jag kikar på, helst en av de med quickset men det är inget krav. Budget är 15-20', har främst kikat på 1601, 1603 och 16014. Är det många som är moddade med alternativa tavlor, finns det något "officiellt" register vilka varianter som finns?

Tack! Det är dock en äldre jag kikar på, helst en av de med quickset men det är inget krav. Budget är 15-20', har främst kikat på 1601, 1603 och 16014. Är det många som är moddade med alternativa tavlor, finns det något "officiellt" register vilka varianter som finns?
När det kommer till att hitta äldre modeller så är jag inte rätt person att fråga.

Förhoppningsvis kommer någon av alla kunniga medlemmar här på forumet ge dig ett bra tips :)

Haha, jo men så är ju Cableguy lite nuts också. Jag har förstått att vit tavla är ovanligt, har sett ett gäng med romersk men inte annars. Visst vore det fint med ett tavel-register? :)

Kolla på Chrono 24. Där kan du söka på tavlans färg. 1601 och 1603 har den fina pie-pan tavlan, lite välvd i utkanten, medan 16014 har en helt rak tavla. Jag har haft 16030 men har idag en 1603a. Föredrar pie pan tavlan men har fel datum inställt, för inte är det den 21a idag? :) .

Har också starka funderingar på en Datejust som första rolle.
Några rookiefrågor.

Skulle gärna köra vintage, med vitgulds glasring. Var tycker ni gränsen går för skönt sliten eller utsliten?
Finns det utbytes urtavlor att få tag i med fräsch lysmassa t ex?
Och till sist, hur känns dinkan på armen? 36mm är mindre än jag är van vid. Upplevs den större?
Och ja, jag tänkte åka och klämma på nån, men det blir ju förmodligen en ny..
:)

Har också starka funderingar på en Datejust som första rolle.
Några rookiefrågor.

Skulle gärna köra vintage, med vitgulds glasring. Var tycker ni gränsen går för skönt sliten eller utsliten?
Finns det utbytes urtavlor att få tag i med fräsch lysmassa t ex?
Och till sist, hur känns dinkan på armen? 36mm är mindre än jag är van vid. Upplevs den större?
Och ja, jag tänkte åka och klämma på nån, men det blir ju förmodligen en ny..
:)

Det finns utbytestavlor, men varför skulle du om den inte är fullkomligt förstörd? Det går ju att reluma en gammal tavla med superluminova eller liknande, men återigen, varför skulle du? Lume på en dressare, speciellt med en gammel-DJ:s små lumeprickar är enligt mig överreklamerat.

Angående hur den känns på armen så måste du prova, och du måste eventuellt ge det lite tid. Jag var faktiskt rätt missnöjd och tveksam när jag fick hem min, jag tyckte den kändes liten, men ju mer jag burit den ju mer gillar jag den, storleken är numer, för mig, i det närmaste perfekt, iaf. för en 'sport-dressare'. Jag tycker dock inte att den bärs större än sina 36 mm. Den har ingen jättetavla i förhållande till storleken och boetten är smidig.

Jag trodde från början att min skulle få lämna rätt fort, mest med tanke på storleken, men jag börjar mer och mer tro att den kommer att bli långvarig i samlingen. Den är grym, riktigt grym!

Nä, det är väl sant. Varför skulle man bry sig om att renovera, det kanske hör till charmen?! Jag är lite natojunkie, och tycker att det mesta som hamnar på nato växer lite, så det vore kanske en lösning :)
Hur är det med Servicear och så? Är det bara köra på så länge de håller tiden eller är det vart femte år typ?
Har inte sett så många dj med guld i boetten. Har det aldrig funnits? Måste man upp på day date isåfall?

Nä, det är väl sant. Varför skulle man bry sig om att renovera, det kanske hör till charmen?! Jag är lite natojunkie, och tycker att det mesta som hamnar på nato växer lite, så det vore kanske en lösning :)
Hur är det med Servicear och så? Är det bara köra på så länge de håller tiden eller är det vart femte år typ?
Har inte sett så många dj med guld i boetten. Har det aldrig funnits? Måste man upp på day date isåfall?

Jag tycker dock snarare att den krymper, och gör sig allmänt kasst på nato. Tror det är förhållandet mellan boett och bandbredd som spökar...
Men sen tycker jag iofs att jubilee är guds gåva till mänskligheten också...
Jorå, guld finns. Även nedåt hos lillebror:
duo_zps1ed6dfea.jpg

Har en lite fråga ang DJ 1601. Jag har ju nyss köpt ett fint ex här på forumet. Det är en 1601 och serienr säger att den är ifrån 1969.
Jag har läst på lite och kommit fram till att den borde ha kaliber 1570. Min klocka har "hack" funktion, viss info på nätet säger att hack funktion inte infördes förrens 1972 vissa säger 1973. Andra sidor säger att vissa datejust fick hack funktion tidigare.
Vad stämmer?

Det enkla svaret är att det var inte så jävla noga förr.

En fråga: ljustavlade djs med vit text på tavlan. Kallas dom något speciellt?

Såg en på VRM med krämfärgad tavla och vit text som jag ångrar att jag inte slog till på. Gråa är grymma också.

En fråga: ljustavlade djs med vit text på tavlan. Kallas dom något speciellt?

Såg en på VRM med krämfärgad tavla och vit text som jag ångrar att jag inte slog till på. Gråa är grymma också.
Har sett ordet "Polar" på ett par ställen, men inte tillräckligt för att avgöra om det är ett vedertaget uttryck. Posta gärna bild på den du menar på VRM!

Jag är så sugen på en DJ så jag har bestämt att Glycinen Airmanklockan (som jag antagligen kommer att ångra resten av livet) får gå tillbaka till medlem Viking som jag köpte den av. Kostymhubben har också gått till Viking (den ligger på tratten nu) å till och med Seiko KS klockan kommer eventuellt flippas också:( Allt för en stål DJ!!

Klockvärlden är märklig.

Jag är så sugen på en DJ så jag har bestämt att Glycinen Airmanklockan (som jag antagligen kommer att ångra resten av livet) får gå tillbaka till medlem Viking som jag köpte den av. Kostymhubben har också gått till Viking (den ligger på tratten nu) å till och med Seiko KS klockan kommer eventuellt flippas också:( Allt för en stål DJ!!

Klockvärlden är märklig.

Ja visst är det märkligt. Man får en sån stark känsla att man måste ha en specifik klocka. Efter köpet känner man sig nöjd ungefär en vecka, sen vill man ha något annat. Gillar verkligen glycin airman så jag förstår att beslutet är svårt. Men denna Viking!? Vad är det för klocksamlare? Han har ju 900 st klockor minst. Inga dussinklockor heller.

epymyve8.jpg

DJ är verkligen en riktigt skön klocka! Passar till allt och tt går tusan att matcha med vilket snöre som helst. Jag kör denna på orange gummi, svart gummi (mönstrat och omönstrat), brunt läder, svart läder, rocka, struts, haj, nato, länk etc. etc.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan inte låta bli att posta ytterligare en blid på min DJ med door stop dial. Ja, jag var tvungen att skriva det då _jonte för ett tag sedan lärde mig att tavlan heter så..:) Eller jag visst/trodde att jag hade en door stop dial men visst inte varför den heter så. Men ibland är förklaringen enklare än man tror..;)
185cec5d-3de7-4849-8856-4f5a59b3bb3d.jpg

Tillbaka
Topp