• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Johan S

Omega
Hade tänkt att uppdatera min 16013 med ett grönt aligatorband och Rolexspänne. Är det 20mm på bandet och 16mm på spännet som gäller eller har jag mätt helt galet?
IMG_0779.JPG
 

jabla

Sarlacc
Såg en annons på en 1603 (har jag för mig att det var) där säljaren skrev att serienummret var delvis bortnött. Är detta ett vanligt fenomen eller bör man dra öronen åt sig? Klockan var en tidig 60-talare med jubilee så jag kan tänka mig att en rasslig länk kan skava på serienummret. Vad säger ni med mer erfarenhet?
Jo det kan hända om ändlänkarna sitter väldigt glappt, har sett tendenser till skadat serienummer eller referensnummer på flera äldre Rolex.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Är det då något special på datejust när dem ser ut som på denna?
http://www.chrono24.com/en/rolex/datejust-18k-white-gold-leather-strap-year-2007--id4270266.htm

För här ser det ju ut som remmen sitter på en liten länkdel innan? på daydate sitter den ju längre in med en vanlig springbar?
och denna rem har ju även vad som ser ut som en vanlig rolex clasp från en oyster?

Förlåt min okunskap men detta är ju en djungel :arghh:
Boett osv i vitguld
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Är det då något special på datejust när dem ser ut som på denna?
http://www.chrono24.com/en/rolex/datejust-18k-white-gold-leather-strap-year-2007--id4270266.htm

För här ser det ju ut som remmen sitter på en liten länkdel innan? på daydate sitter den ju längre in med en vanlig springbar?
och denna rem har ju även vad som ser ut som en vanlig rolex clasp från en oyster?

Förlåt min okunskap men detta är ju en djungel :arghh:
Den har extra endlinks för just läderremmar. Låset finns bara i vitguld till vitguldsboetter.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har riktigt dålig kunskap om DD/DJ men kan man sätta en rem på en vanlig 6ref. datejust som har länk?
Det kan bli problem med att boetten skaver mor remmen. Remmen skavs där den nöter mot boetten. Detta om remmen är för tjock.

Jag klrde ett hirsch struts 20/16 utan problem. Kolla en eller två sidor bak så ser du bilder.

Är så nöjd med min jubilee så det är inte aktuellt frammöver.
 

Tapiren

Cartier
Tack, jag misstänkte att det skulle vara så! Egentligen är inte full-set kritiskt men om det finns tillbehör vill man ju att de ska vara rätt...
 
  • Like
Reactions: JLW

break out

Omega
Har boetterna genom åren förändrats på DJ? Att alla är 36 mm förstår jag men finns det andra skillnader som gör att boetterna upplevs mindre eller större?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har boetterna genom åren förändrats på DJ? Att alla är 36 mm förstår jag men finns det andra skillnader som gör att boetterna upplevs mindre eller större?
fyrsiffriga och femsiffriga har samma boettform i princip. fyrsiffriga har alltid plexi, femsiffriga med tredje siffran 0 har också plexi men snabbinställning för datum.
Sexsiffriga en boettform som upplevs som större, övriga upplevs som mindre (än 6-siffriga). Sexsiffriga upplevs som större även på grund av polerade bandhorn.
Olika glasringar kan få klockan att upplevas olika stor. Ev plexi kan få klockan att upplevas olika stor. Tavla kan få klockan att upplevas olika stor.
 

break out

Omega
fyrsiffriga och femsiffriga har samma boettform i princip. fyrsiffriga har alltid plexi, femsiffriga med tredje siffran 0 har också plexi men snabbinställning för datum.
Sexsiffriga en boettform som upplevs som större, övriga upplevs som mindre (än 6-siffriga). Sexsiffriga upplevs som större även på grund av polerade bandhorn.
Olika glasringar kan få klockan att upplevas olika stor. Ev plexi kan få klockan att upplevas olika stor. Tavla kan få klockan att upplevas olika stor.
Tack så mycket!
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Någon som vet om nya länken jubileelänken (med dold clasp) fungerar på en äldre DJ? Typ en från 85-86 eller liknande. Gäller alltså 36mm enbart.
 
Topp