• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Stämmer att man inte kan skifta tavlor mellan fyr -och femsiffriga referenser.

Slänger två schysta på min älskade nyservade dj
image.jpg
image.jpg

Dina bilder fick mig att börja leta, den var verkligen fin!!! Har en 1675 från 1972 full servad påväg hem, bör vara här på måndag :) tänkte det skulle bli lugnt under sommaren med klockor, men en sån som din skall jag bara ha!!! Tack

Det får bli en grön då, så tar jag den andra vid tillfälle senare. Såg att man fick 10 % rabatt via Urtid.se om man använder "urtid" som referens, kan ju vara intressant för flera här!

Det får bli en grön då, så tar jag den andra vid tillfälle senare. Såg att man fick 10 % rabatt via Urtid.se om man använder "urtid" som referens, kan ju vara intressant för flera här!
Tror grön blir riktigt bra :) vänta bara tills den blivit lite insvettad och solmörk. Mumma! Glöm inte att smörja den bara; lite fett på undersidan och lite mindre på ovansidan. Klarat svettsalt bättre :)

Skickas från min iPhone

Dina bilder fick mig att börja leta, den var verkligen fin!!! Har en 1675 från 1972 full servad påväg hem, bör vara här på måndag :) tänkte det skulle bli lugnt under sommaren med klockor, men en sån som din skall jag bara ha!!! Tack

Tack. Klart du ska ha en dj 1601a, blir ett perfekt komplement till din 1675a! Släng gärna upp bilder på din när du väl fått hem den

Livar upp tråden med bildkavalkad från kvällens pyssel - ABP-bandet har anlänt! På slutet några bonusbilder tillsammans med en snarlik "konkurrent" från samlingen som också fått nytt läder nyligen...
IMG_7240.JPG
IMG_7242.JPG
IMG_7244.JPG
IMG_7245.JPG
IMG_7246.JPG
IMG_7247.JPG

Bilagor

• IMG_7249.JPG
    IMG_7249.JPG
    81.2 KB · Visningar: 152
  • IMG_7250.JPG
    IMG_7250.JPG
    70.1 KB · Visningar: 133
  • IMG_7253.JPG
    IMG_7253.JPG
    60.8 KB · Visningar: 132
  • IMG_7254.JPG
    IMG_7254.JPG
    159.5 KB · Visningar: 134
  • IMG_7255.JPG
    IMG_7255.JPG
    149.6 KB · Visningar: 136
Den här tråden var det sista jag behövde...

Nu är det bara att spara och sen köpa, köpa, köpa!

Missade detta, vad för slags fett bör jag använda?

Beror på hur seriös du vill vara. Kolla med en seriös du vill vara.

Jag är lite osäker på vad som är bäst till struts. Till alligatorarmbanden kör jag Reptan annars tycker jag Renovateur är bra. Bästa är att prata med en seriös skomakare som Davidsson i Uppsala eller liknande.

http://www.davidsonsskomakeri.com/skovardsprodukter/

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Johe Jag har använt Saphir's läderlotion till några klockarmband, har blivit mycket bra och mörknar inte nämnvärt. Smörj in med fingret, ta inte för mycket. När det har torkat kan du med fördel polera upp ytan lite med en bomullstrasa, ungefär som man gör med skokräm.
http://www.davidsonsskomakeri.com/skovardsprodukter/ladervard/lotion
Renvateur eller skokräm funkar nog också bra, men ger olika resultat. Renovateur går in mer och gör lädret mörkare. Skokräm mer som ytbehandling, typ. Tveksamt om jag skulle testa skokräm...

Johe Jag har använt Saphir's läderlotion till några klockarmband, har blivit mycket bra. Smörj in med fingret, ta inte för mycket. När det har torkat kan du med fördel polera upp ytan lite med en bomullstrasa, ungefär som man gör med skokräm.
http://www.davidsonsskomakeri.com/skovardsprodukter/ladervard/lotion
Renvateur eller skokräm funkar nog också bra, men ger olika resultat. Renovateur går in mer och gör lädret mörkare. Skokräm mer som ytbehandling, typ. Tveksamt om jag skulle testa skokräm...

Gör inte Renovateur skinnet ljusare i längden? Har för mig jag läst det

En aningen omöjlig fråga att svara på, men väl värt ett försök!

Hur kommer det sig att så pass många (iaf enligt min mening) DJ säljs utan Jubilee?
Merparten av de som går verkar vara "head-only" eller med Nato.

Nu har jag aktivt börja leta efter en till mig själv, men merparten av de som finns till försäljning verkar som sagt komma utan den länk jag önskar.

Nu har de givetvis "ett par" år på nacken, och förklaringen kan givetvis ligga i att de gått iarv/bytt ägare flertalet gånger under den perioden, och i och med att klockor som mycket annat trendar så är det klart att många valt att byta jubilee mot nato/croc/you name it.

Eller kan det vara så enkelt att länken i sig har svårt att orka 40 år...?

Hur kommer det sig att så pass många (iaf enligt min mening) DJ säljs utan Jubilee?

Nu har jag aktivt börja leta efter en till mig själv, men merparten av de som finns till försäljning verkar som sagt komma utan den länk jag önskar.

Nu har de givetvis "ett par" år på nacken, och förklaringen kan givetvis ligga i att de gått iarv/bytt ägare flertalet gånger under den perioden, och i och med att klockor som mycket annat trendar så är det klart att många valt att byta jubilee mot nato/croc/you name it.

Jag skulle säga att länkarna är betydligt mer utsatt för nötning än själva klockan. Den utstår mekanisk nötning varje dag och får därmed det vi här inne brukar kalla för stretch. Framförallt är det ju naturligtvis sprintarna som nöts. Håller man inte efter länken så tror jag att det kan gå så pass långt att den blir förstörd eller för rasslig för att använda och då är det förmodligen många som inte ersätter den på en så pass gammal och 'billig' klocka. En ny länk är ju en ansenlig summa jämfört med värdet på en DJ.

Många väljer ju att serva sina länkar, hos tex. herr Young, för att få ut mer livslängd.

Sen såldes ju en del, tex. min, utan länk ursprungligen.

Sen tycker jag mig se att många säljare väljer att kränga headonly för att kränga länken separat och på så vis få ut mer pengar...

Finns flera anledningar, några är ju de som Krämbulle nämner.

Vissa såldes utan länk.
Vissa har slitits ut.
Vissa klockor har kanske haft en toppenlänk som bytts ut av tidigare ägare till en annan klocka (dvs, köpa en datejust med länk för att sedan sätta länken på en GMT t.ex.)
Eller som jag som avskyr "folded-link" länkar som är rätt vanliga på äldre datejusts. Då köper jag hellre klockan utan länk och letar upp en bättre länk eller kör med läderband.

Även som kotten nämner.

ibland är det bättre affär att sälja "huvud" och länk var för sig. Säg 15k för en vanlig datejust med länk. Separera dem och du kanske kan få 14k för huvud och 2500 för länken.

Typ Gripenbro...

Skickas från min iPhone

Å andra sidan erbjuder ju han en viss garantitid också, bör ju vara värt lite extra om än inte massor såklart (dock dålig koll på vad länkarna går för) för en köpare som vill minska risken att råka köpa "grisen i säcken" fullt ut med okänd servicehistorik etc.

Å andra sidan erbjuder ju han en viss garantitid också, bör ju vara värt lite extra om än inte massor såklart (dock dålig koll på vad länkarna går för) för en köpare som vill minska risken att råka köpa "grisen i säcken" fullt ut med okänd servicehistorik etc.
Ja för fasen, det var inte menat som kritik mot Gripenbro, snarare en smart lösning. Alla vill ju inte ha länk heller. Har både köpt av och sålt till Peter så det funkar finfint :)

Skickas från min iPhone

Tillbaka
Topp