• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Haha! Ja, specialtavlorna verkar inte vara någon lek varken till DD eller DJ! Angående de vanliga tavlorna antar jag att kostnaden för tavla och byte är ungefär densamma som till DD - runt 3'-3,5'?

Det var inte vidare bra att varken se din klocka eller få den här infon, jäklar vad sugen man blev på att uppgradera från stål 1601...

Det stämmer. 3.300 kr för en vanlig tavla.

En gammal 1601 i 18k kan jag bidra med i denna tråden.

image.jpg

Ser bra ut på rocka. Vad är det för mått på bandet? 20/16?

Tack vare denna tråd fastnade jag rätt fort för DJ, och idag landade denna i brevlådan.
Min första Rolex, och denna kommer garanterat att stanna länge!
Nu är det bara en schysst länk som fattas.

(Ber om ursäkt för dålig bild, tack Samsung!)
DJ.jpg

Kanske en dum fråga men är referens nummer kopplade till specifika årtal?

Säg tex en DJ 1601 finns den mellan vissa årtal eller är det en modell som levt/lever konstant och endast beskriver utseende osv?

Kanske en dum fråga men är referens nummer kopplade till specifika årtal?

Säg tex en DJ 1601 finns den mellan vissa årtal eller är det en modell som levt/lever konstant och endast beskriver utseende osv?

Ref-nummret tillverkades under specifika år. Under de senaste tiden, typ 60 och framåt kan man förenklat säga att Rolex lagt på en siffra i ref-nummret varje gång man uppgraderar en modell på något vis (vilken siffra man lagt på/ändrat är inte alltid logiskt dock). Alltså är en femsiffrig referens nyare än en fyrsiffrig och en sexsiffrig nyare än en femsiffrig.

Fyrsiffriga DJs tillverkades mellan ~1960 och 1983.

Du hittar mer info här om när olika, äldre, serier tillverkades:

http://www.interwatches.com/rolex-history

Sen finns det en viss logik i hur DJs är benämnda, 1601 betyder tex. räfflad vitguldsring, och nyare reffar som har räfflad vitguldsring följer samma konvention.

Tillbaka
Topp